اثر دو عامل بر عملکرد شرکت‌های بورسی و زمان آغاز صعود جدید شاخص

دو کارشناس با اشاره به اثر دو عامل بر عملکرد شرکت‌های بورسی و فرابورسی، گزارش های منتشره را چشم گیر ندانسته و زمان آغاز موج صعودی جدید شاخص را پیش بینی کردند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل بر عملکرد شرکت‌های بورسی و فرابورسی طی نیمه دوم سال، گزارش های منتشره را چندان چشمگیر ندانسته و درگفت و گو با دنیای اقتصاد، آغاز موج صعودی جدید را از آبان یا حتی اواخر مهر پیش بینی کردند.

**آغاز موج صعودی از آبان

مهدی ساسانی: در نتیجه اتفاق‌هایی که ماه‌های قبل رخ‌ داده بازار سرمایه مقداری آسیب‌ پذیرتر شده و به کوچک‌ترین اتفاق منفی واکنش نشان می‌دهد. در شهریور ماه تلاش زیادی شد ثبات را ‌برگردانند اما با کوچک‌ترین خبر تحت‌عنوان پیشنهاد وزیر راه برای عدم‌ عرضه سیمان و فولاد در بورس‌کالا مجددا واکنش منفی آغاز شد.

با ورود به مهرماه و انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه تولید و فروش شرکت‌ها برآورد می‌شود بسیاری از شرکت‌ها انتظار می‌رود بازار به‌تدریج به ثبات برسد و موج صعودی جدید در آبان یا حتی اواخر مهر آغاز شود.

محدوده ۲.۰۵ تا ۲.۰۶ میلیون واحدی شاخص ، مقاومتی بود که بسیار آرام در حال اصلاح و نزدیک‌شدن به این عدد است. حرکت شاخص به سمت ‌عددی که به‌عنوان اوج جدید در شهریور به‌ثبت رسانده، نشان از کسب آمادگی برای آغاز موج بعدی صعودی در پاییز است.

در نیمه دوم سال ‌چند اتفاق مهم پیش‌رو است. ابتدا بررسی جزئیات طرح برنامه هفتم توسعه و بعد لایحه بودجه ‌سال‌ آینده که ماه‌های آینده روانه مجلس خواهد شد. این دو موضوع بر شرکت‌های بورسی و فرابورسی اثرات منفی یا مثبت می گذارد.

**انتظار رشد چشمگیر وجود ندارد

مریم محبی: در بررسی گزارش‌های تجمیعی شرکت‌ها عملکرد فراتر از انتظاری مشاهده نمی‌شود. گزارش‌های عملکرد شهریور اکثر شرکت‌های بورسی منتشر شده‌ و گزارش‌های تجمیعی ۶ ماهه چشمگیر نیست. اگرچه عملکرد شرکت‌های بورسی منفی نیست و با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی مطلوب ارزیابی می‌شوند اما قابل‌ توجه نیستند.

با این‌وجود به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها در بالاترین سطح ممکن از توان استفاده کردند اما شرایط حاکم بر جامعه و اقتصاد جهانی به گونه‌ای نیست که حداکثر ظرفیت بهره‌برداری در شرکت‌ها مشاهده شود. از طرف دیگر اتفاقاتی مثبت مبنی‌بر گسترش روابط تجاری بین‌الملل ایران رخ داد.

افزایش قیمت نفت و اختلافاتی مبنی‌بر لزوم خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا در بدنه دولت می‌تواند آثار مطلوب و غیرمطلوبی بر بورس داشته‌ باشد. هفته گذشته دریافت اطلاعات مثبت از فعالیت‌های بیشتر بین‌المللی ایران در بخش اقتصادی نتوانست شرایط بازار سرمایه را بهتر کند و همچنان رخوت، کاهش حجم و ارزش معاملات، عدم‌ اعتماد سرمایه‌گذار و عدم‌ تمایل سهامدار خرد برای ورود به سهام جدید دیده می شود.

چرخش پول بین گروه‌های مختلف نشان می‌دهد سهامدار سرگردان است. هفته آینده نیز آهنگ رشد آنچنانی نخواهد داشت. شاید در برخی سهم‌ها رشد ناپایداری را دید اما انتظار رشد چشمگیر وجود ندارد و گزارش‌ها آنطور که باید نمی‌توانند رونق را مجددا برگردانند. هرچند با توجه به شرایط بنیادی روند مثبت می‌تواند شروع شود اما تمایل سهامدار به ماندگاری و خرید و فروش فعلا مشاهده نمی‌شود.

کد خبر 34519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =