اوراق سلف موازی مسکن؛ ابزاری برای تامین مالی و رونق تولید مسکن

بهنام بهزادفر گفت: اوراق سلف موازی مسکن در کنار صندوق‌های املاک و مستغلات می‌تواند تنوع ابزارهای مالی بورس را بیشتر، علاقمندان به سرمایه گذاری در بازارهای سنتی مسکن را قانع کند که در آن سرمایه گذاری کنند و موجب تامین مالی و تولید بیشتر در حوزه مسکن شود.

به گزارش بیداربورس بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با تامین مالی مسکن و اوراق سلف مسکن گفت: امروزه بخش مسکن به‌عنوان موتور محرک اقتصاد در هر کشوری به‌شمار می‌رود و بیش از ۱۰۰ صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با صنعت ساخت و ساز در ارتباط هستند. هر چقدر نهادهای پولی و مالی بتوانند طرح‌هایی در حوزه تامین مالی بخش مسکن اجرا کنند، علاوه بر رونق صنعت، موجب رونق همه حوزه‌های مرتبط با مسکن نیز می‌‎شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما بازارهای مالی مسکن به شکل ضعیف و سنتی هستند و غالباً از سوی بانک مسکن، تأمین مالی و تجهیز می‌شوند، عنوان کرد: از طرفی فعالین در این حوزه نیز شناخت کافی از بازارهای مالی ندارند و هنوز هم در گوشه کنار شهر سازندگانی مشاهده می‌شوند که حتی با بازارهای پولی نیز بیگانه هستند.

این کارشناس بازار در ادامه اظهار داشت: ابزارهای حوزه مسکن در بورس نیز بسیار کم هستند، عملا تنها ابزار فعلی صندوق املاک و مستغلات است که این صندوق خود بازار اولیه نیست و در واقع بازار ثانویه مسکن محسوب می‌‎شود. اوراق سلف موازی مسکن می‎تواند این گپ تامین مالی را پر کند.

به گفته بهزادفر؛ افراد می‌توانند با قیمت روز این اوراق را خریداری کرده و اگر در زمان سررسید دارای تعداد مشخصی از این اوراق (به تعداد دریافت یک واحد مسکونی) باشند، این امکان وجود دارد تا آن را تبدیل به واحد مسکونی کنند و مسکن خود را تحویل بگیرند. در واقع اوراق سلف مسکن به افراد اجازه می‌دهد متراژ مشخصی از یک ملک را که امروز قیمت‌گذاری‌شده بخرند و در سر رسید مشخص ملک را تحویل گیرند یا آن را بفروشند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این ابزار در کنار صندوق‌های املاک و مستغلات می‌تواند تنوع ابزارهای مالی بورس را افزایش داده و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی مسکن را قانع کند که در آن سرمایه گذاری کنند و موجب تامین مالی و تولید بیشتر در حوزه مسکن شود.

منبع: سنا
کد خبر 34808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =