عملکرد ۱۳ بانک بورسی و فرابورسی در جذب سپرده ها، ارزی بلند و کوتاه مدت

گزارش بانک‌های بورسی برای ششمین ماه سال در میزان جذب سپرده، سپرده‌های ارزی بلند و کوتاه مدت بررسی شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی گزارش ماهانه بانک‌های بورسی بیانگر آن است میزان مانده سپرده‌ها در شهریور با رشد ۳.۷ درصدی از ۳.۷۶۱‌ به ۳.۹‌ هزار هزار میلیارد تومان رسید.

بر اساس این گزارش، میزان سپرده‌های ارزی هم طی این مدت یک ‌درصد رشد داشت و از ۱۶۵‌ به ۱۶۷‌ هزار میلیارد تومان رسید که به سطح تیر ماه بازگشت. میزان مجموع سپرده‌های ارزی کوتاه مدت ۷.۷۶‌ درصد رشد داشته در حالی که مجموع سپرده‌های ارزی بلند مدت با کاهش ۰.۴ درصدی روبرو بود.

بانک ملت طی این دوره با رشد ۱۹ درصدی در میزان سپرده‌های ارزی کوتاه مدت روبرو بود که بیشترین میزان رشد نسبت به دیگر بانک‌ها را در اختیار دارد. بیشترین میزان رشد سپرده‌های ارزی بطور کلی هم مربوط به بانک سامان با نرخ ۵.۶۶ درصدی است. بیشترین میزان رشد مجموع سپرده هم به بانک اقتصاد نوین اختصاص دارد.

**بررسی عملکرد جذب سپرده بانک‌های بورسی

داده‌ گزارش‌های ماهانه نشان می‌دهد طی دوره یک ماهه شهریور، بانک اقتصاد نوین بیشترین میزان جذب سپرده را در بین دیگر بانک‌ها تجربه کرده است. میزان کل سپرده‌های این بانک از ۲۱۷‌ هزار میلیارد تومان در ابتدای تیر به ۲۳۴‌ هزار میلیارد تومان در انتهای این ماه رسیده که مبین رشد ۸.۲۲ درصدی است.

بانک سامان در جایگاه دوم قرار دارد که میزان سپرده‌های این بانک با رشد ۷.۸۵ درصدی از ۱۷۲‌ به ۱۸۵‌ هزار میلیارد تومان رسید. در جایگاه سوم بیشترین میزان رشد سپرده‌ها هم بانک کارآفرین قرار دارد. در انتهای مرداد میزان مانده سپرده‌های این بانک ۵۵‌ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود که در انتهای شهریور با رشد ۶.۳۹ درصدی به ۵۸‌ هزار میلیارد تومان رسید.در این بین کمترین میزان رشد سپرده‌ها برای بانک خاورمیانه است که رشد کمتر از یک‌ درصد داشت.

**بررسی عملکرد جذب سپرده‌های ارزی

در خصوص سپرده‌های ارزی بلندمدت بانک دی با رشد ۳.۹۱ درصدی سپرده‌های بلندمدت تقریبا در این حوزه موفق‌تر عمل کرده است. میزان سپرده‌های بلند مدت این بانک از ۴۴ به ۴۶ میلیارد تومان در انتهای شهریور رسید. پس از این بانک هم میزان سپرده‌های بلندمدت بانک کارآفرین رشدی ۲.۳۳ درصدی داشت و از ۱۱۷ به ۱۲۰ میلیارد تومان رسید. غیر از این دو بانک، بانک‌های دیگر یا رشدی نداشته‌ یا رشدی حدود صفر داشتند. اما بانک ملت کاهش ۲.۲۴ درصدی را در سپرده‌های بلندمدت تجربه کرد که بیشترین میزان افت سپرده‌های بلند مدت ارزی میان دیگر بانک‌ها است.

در بخش سپرده‌های کوتاه‌مدت، تغییرات کمی بیشتر بوده و بانک‌های بیشتری درگیر کم و زیاد شدن سپرده‌ها بودند. بیشترین میزان رشد در این بخش مربوط به بانک ملت است که میزان سپرده‌های ارزی کوتاه‌مدت آن با رشدی ۱۹ درصدی روبرو بود و از ۷.۲‌ به ۸.۵‌ هزار میلیارد تومان رسید.

پس از این بانک، پاسارگاد قرار دارد که میزان سپرده‌های کوتاه‌مدت آن رشد ۶.۳۹ درصدی را تجربه کرده و از ۲.۸‌ به ۳‌ هزار میلیارد تومان رسید. در جایگاه سوم هم بانک سامان قرار داشته که سپرده‌های آن با رشد ۵.۶۶ درصدی از ۱۵.۷‌ به ۱۶.۶‌ هزار میلیارد تومان رسید.

بانک کارآفرین در این بین بیشترین کاهش سپرده‌های ارزی را با نرخ ۴۶ درصدی تجربه کرد. عمده افت میزان سپرده‌های ارزی این بانک به دلیل کاهش سپرده‌های کوتاه‌مدت ارزی آن است که با افت ۹۴ درصدی همراه بود.

عملکرد ۱۳ بانک بورسی و فرابورسی در جذب سپرده ها، ارزی بلند و کوتاه مدت

کد خبر 34848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =