۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
جنگ با بورس چه می‌کند؟

مروری بر سابقه تاثیر جنگ بر بازار سرمایه ایران

به گزارش بیداربورس،  بورس ایران به تمامی اتفاقات واکنش نشان میدهد؛ به صلح، به جنگ، به کاهش یا افزایش قیمت دلار، به انتخابات آمریکا، به تصمیمات شبانه دولت، به حرف یک وزیر، به دعوای دو وزیر، به شایعات تغییر نرخ فرمول‌ها و به همه چیز... ز. عموما هم واکنش همان ریزش است. با این اوصاف به سراغ واکنش‌های بازار سرمایه به جنگ‌ به عنوان نزدیک‌ترین اتفاق به موضوعات اخیر رفته ایم.

  • جنگ لبنان و اسرائیل

تیرماه سال ۸۵، همزمان با اعلان جنگ توسط اسرائیل، بازار سرمایه ایران با روندی نزولی به این خبر واکنش نشان داد. این در حالی است که پیش از این مهم، بورس ایران در بک مسیر صعودی و منطقی حرکت میکرد. این جنگ حدود ۳۳ روز به طول انجامید و در این مدت با افزایش درگیری ها، دو کندل نزولی بی‌سابقه نیز در کارنامه  شاخص کل ثبت شد و در نهایت در طی ۳۳ روز جنگ میان آن دو کشور، شاخص کل ۵ درصد نزول داشت، اما نکته مهم اینجاست که به محض پایان آن شاهد یک رشد شارپ از بازار بودیم!

جنگ با بورس چه می‌کند؟

  • ترور قاسم سلیمانی

در دی ماه سال ۹۸ در حالی که بازار سرمایه یک روند پرقدرت صعودی را آغاز کرده بود با مخابره خبر ترور قاسم سلیمانی، تنها در عرض ۴ روز، شاخص کل بیش از ۶ درصد ریزش را تجربه کرد و اکثر سهام بازار به صف فروش‌های سنگین رسید. البته بعد از فروکش کردن هیجانات شاخص کل بار دیگر در ریل صعودی خود به حرکت ادامه داد.

جنگ با بورس چه می‌کند؟

  • جنگ اوکراین و روسیه

حمله روسیه به اوکراین نیز در ۵ اسفند ۱۴۰۰ اتفاق افتاد و زمینه ریزش یک درصدی شاخص کل بورس تنها در ۲روز کاری را فراهم کرد. اما کمافی السابق بعد از کاهش هیجانات بازار توانست به مسیر صعودی خود برگردد.

جنگ با بورس چه می‌کند؟

  • جنگ ارمنستان و آذربایجان 
    ۲۸ شهریورماه بود که رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان شهر «خان‌کندی»، مرکز منطقه قره‌باغ را گلوله‌باران کردند. هم‌زمان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که «عملیات ضدتروریستی نیروهای ما» در منطقه قره‌باغ آغاز شد و ترس از دخیل شدن ایران در این درگیری باعث منفی شدن بازارسرمایه شد و در کنار رکود موجود در ارزش و حجم معاملات و بی‌تحرک ماندن دلار بازارسرمایه چند روزی روند نسبتا منفی را تجربه کرد.

جنگ با بورس چه می‌کند؟

  • حمله حماس به اسرائیل

ترس سهامداران از حمله حماس به اسرائیل در معاملات روز شنبه ۱۵ مهرماه خود را نشان داد و شاخص در همان روز نزدیک ۱ درصد ریزش را تجربه کرد اما روز بعد با توجه به ابعاد این حمله، واکنش ها در بازار سرمایه هم به اوج خود رسید و شاخص کل بورس با حدود ۵۱ هزار واحد نزول، با افتی ۲.۵ درصدی مواجه شد. با این حال رفته رفته هرچه هیجانات کمتر شد بازار در روزهای بعدی به روند متعادل خود برگشت.

جنگ با بورس چه می‌کند؟

نتیجه گیری 

با این اوصاف میتوان نتیجه گرفت، سایه ناامنی یک پارامتر بسیار تاثیرگذار بر بازار سرمایه کشورها است. اما بعد از فروکش کردن کنش‌ها میان کشورهای داخل جنگ، نه تنها هیجان آن فروکش می‌کند بلکه شوک مثبتی به بازار برای آغاز روندی صعودی خواهد بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =