ریسک های فراز و فرود شاخص + دو اثر سقوط به کانال ۲ میلیون واحدی

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به افزایش ارزش معاملات و شروع موج حرکت صعودی با از دست رفتن مرز روانی دو میلیون‌ واحدی، محرک ها و ریسک های فراز و فرود شاخص را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، نیما میرزایی با بررسی محرک ها و ریسک های فراز و فرود شاخص و انتشار مطلبی با عنوان "رقص بر لبه پرتگاه" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: وضعیت شاخص‌ کل به‌رغم اصلاح مجددی که در هفته‌های اخیر داشت، نگران‌کننده‌ از محدوده فعلی نیست. از نظر قیمتی بسیاری سهم‌ها در محدوده ارزندگی کامل هستند و دلایل بنیادی و متغیرهای متعدد اثرگذار نیز عموما به نفع بازار در وضعیت مناسبی قرار گرفتند. بنابراین با توجه به موارد مطروحه احتمالا افت سنگینی در شاخص شاهد نخواهیم بود و ترس سهامداران در روزها و هفته‌های آینده جا را به امیدواری خواهد داد و شاهد حرکت صعودی خواهیم بود.

اینکه مرز روانی دو میلیون‌ واحدی از دست برود، دور از انتظار نیست. در آستانه این‌گونه حمایت‌ها برخی سهامداران ممکن است احساسی رفتار کنند و نوسانات سنگین رخ دهد. با این‌وجود با توجه به اینکه جمع‌بندی در ذهنیت سهامداران حقیقی و حقوقی وجود دارد و عرضه‌های احتمالی در محدوده‌های کمتر از دو میلیون احتمالا با تقاضای مناسبی روبرو شود ، شاهد دست به‌دست‌شدن سهام، افزایش ارزش معاملات و بعد از آن برگشت رو به بالا خواهیم بود.

بنابراین در صورتی‌که شاخص‌ کل به کمتر از محدوده دو میلیون‌ واحدی حرکت کند، اولا ارزش معاملات افزایش پیدا خواهد کرد، ثانیا امکان افت شدید شاخص متصور نیست و احتمالا تقاضا تقویت و شروع موج حرکت بعدی رو به بالا خواهد بود.

محرک‌ ها

در شرایط فعلی یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های محرک رشد، قیمت جهانی نفت است که به‌صورت تاریخی روی کلیت اقتصاد و بخصوص بورس اثرگذار است و همبستگی‌هایی هم با شاخص‌کل البته با تاخیر زمانی وجود دارد. این روزها وضعیت نفت شرایط بانشاطی را طی می‌کند و انتظار ادامه حرکت صعودی آن با توجه به سیاست‌های مشترک روسیه و عربستان به‌عنوان بازیگران اصلی قیمت جهانی نفت محتمل است که در صورت ادامه‌دار بودن این موضوع و مخصوصا شکست محدوده مهم ۱۰۰ دلار می‌توان خوشبین بود وضعیت بورس نیز بهبود یابد.

اولین اثر افزایش قیمت نفت می‌تواند کاهش نیاز دولت به تامین مالی از بورس از روش‌های مختلف برای جبران کسری‌ بودجه باشد. علاوه‌بر آن افزایش قیمت نفت اثر مستقیمی نیز می‌تواند بر شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی درخصوص کرک‌اسپرد و فروش قیمت‌های نهایی داشته‌ باشد. همچنین در به‌رغم تلاش بازارساز قیمت دلار به بیش از ۵۰‌ هزار تومان رسیده و انتظار می‌رود بتواند در این ناحیه تثبیت شود.

این موضوع نیز بر بورس اثرگذار است و در صورت ادامه‌دار بودن رشد، بازار را تقویت خواهد کرد و می‌تواند جو مثبت دست‌کم روانی برای معامله‌گران به ارمغان بیاورد و موجب بهبود وضعیت شود. نکته بعدی که باید زمان بیشتری را منتظر رخداد آن بود تغییر قیمت ارز مبنای فروش شرکت‌های بورسی است. با توجه به سیاست‌های تثبیتی بانک‌ مرکزی این نرخ حدود ۳۸‌ هزار تومان است اما انتظار می‌رود شرکت‌ها به مرور بتوانند در بازار دیگری ارز را با نرخ‌های بیش از ۴۰ هزار تومان معامله کنند.

به‌نظر می‌رسد این گزینه محتمل است که در آینده میان‌مدت رخ خواهد داد و قوی‌ترین محرک رشد بورس طبیعتا این موضوع است. چرا که به‌صورت مستقیم و اهرمی روی سودآوری شرکت‌های مختلف بورسی و بخصوص صادراتی‌ها اثر مثبت می‌گذارد و کمک خواهد کرد شاخص بتواند ضمن تثبیت روند صعودی و پایدار سقف قبلی را نیز بشکند.

اخیرا مجلس در حال اتخاذ تصمیمی درخصوص تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی و معافیت‌های مالیاتی است. این موضوع نیز در صورت تصویب نهایی  کمک شایانی به بورس می کند. با توجه به اینکه برخی لیدرها مشمول می‌شوند، طبیعتا با تحرکات مثبت برای این سهم‌ها شاهد تحرکات مثبت در کلیت بازار نیز خواهیم بود.

ریسک‌ها

ریسک‌های موجود به مواردی که مرور شد، برمی‌گردد و می‌تواند باعث حرکتی خلاف روند مورد انتظار شود. این موضوع درخصوص دلار چندان محتمل نیست و احتمال کاهش آن وجود ندارد اما طبیعتا یکی از ریسک‌های اصلی تصمیمات اقتصادی سیاست گذار است.

تصمیماتی که مجلس و دولت می‌گیرند بر بورس اثرگذار است و تکانه‌های شدیدی ایجاد ‌می کند اما با توجه به برگشت درایت و جامع‌بینی به تصمیمات اقتصادی که در اثر خسران‌هایی که برخی تصمیمات قبلی درخصوص نرخ گاز و ارز به‌بار آورده بود، انتظار می‌رود احتمال اتخاذ تصمیمات با اثر منفی بر بازار سرمایه مشاهده نشود.

برخی ریسک‌ها نیز تحت‌عنوان خروج محصولاتی مانند فولاد و سیمان از بورس‌کالا مطرح می‌شد که به‌نظر می‌رسد احتمال تحقق آنها ناچیز باشد و خطر چندانی از این حیث متوجه بازار سرمایه نیست.

کد خبر 35001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =