۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶

سریال رکودی خسته‌کننده بازار ادامه دارد

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه
سریال رکودی خسته‌کننده بازار ادامه دارد

شرکت آلومینیوم ایران از پیشنهاد هیات مدیره مبنی بر افزایش سرمایه ۳۲ درصدی از محل سود انباشته خبر داد.

به گزارش بیداربورس، پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط روزهای اخیر بورس به دنیای اقتصاد گفت: هفته گذشته هم‌زمان با آغاز مناقشات جهانی، بازارهای مالی تلاطم نامنظمی را تجربه کردند. واکنش ابتدایی بازار سهام به این اتفاقات چندان خوشایند نبود و روزهای ابتدایی هفته تابلوی معاملاتی با سرخ‌پوشی جلوه نامطلوبی از خود به نمایش عموم گذاشت. از طرفی نرخ ارز نیز به مناقشات بین‌المللی اخیر واکنش مثبتی نشان نداد و با افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، التهاب در بازار ارز به بازارهای دیگر نیز سرایت پیدا کرد؛ بدین صورت که با گذشت چند روز اسکناس سبزرنگ حدود ۴هزار تومان افزایش ارتفاع گرفت. با این وجود بانک مرکزی پیرامون افزایش نرخ ارز واکنش نشان داد و صعود ۵ تا ۱۰درصدی قیمت دلار را به تنش‌های خارجی نسبت داد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت هفته گذشته این بود که برخلاف گذشته که افزایش ارتفاع شاخص‌های اصلی بازار سهام همگام با افزایش نرخ ارز رخ می‌داد، هفته اخیر با وجود اینکه نرخ ارز افزایش محسوسی پیدا کرد اما بازار سهام در روند نزولی شرکت داشت که دلیل آن را می‌توان جنس متفاوت افزایش قیمت دلار ناشی از بروز هیجانات و احساسات دانست. زمانی که نااطمینانی نسبت به آینده بازارهای مالی کمی با شک‌وتردید همراه می‌شود، بازار دلار و طلا افزایش قیمت پیدا می‌کنند و بازار سهام به پایین کشیده شد. از این رو هر چه به مسیر ثبات و کاهش تنش‌ها حرکت کنیم بازار سرمایه می‌تواند روند مشخص‌تری را دنبال کند.

الیاس کردی با اشاره به استراتژی های دولت ادامه داد: از طرفی انتشار اخبار مثبت، چون بازگشت سیمانی‌ها و فولادی‌ها به بورس کالا، از زبان سخنگوی اقتصادی دولت، تصمیم مثبتی برای پایان دادن به سردرگمی این دو گروه از بازار سرمایه بود. با این وجود به نظر می‌رسد سیاستگذاران تمایل چندانی به عبرت گرفتن از سیاست‌های گذشته ندارند و همین عاملی برای تکرار مجدد بعضی تصمیم‌گیری‌های نادرست است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سناریوهای گوناگون پیش روی بازار ارز در روزهای آینده بیان کرد: در حال حاضر که شرایط باثبات‌تری در بازارهای مالی حاکم شده و نوسان قابل‌توجهی در بازارها وجود ندارد، باید اظهار کرد که می‌توان سه پیش‌بینی خوش‌بینانه، بدبینانه و منطقی را برای ماه‌های آینده نرخ ارز متصور بود. در حالت بدبینانه در صورتی که اتفاق بخصوصی در بازارهای مالی به وقوع نپیوندد، در انتهای فصل پاییز باید انتظار افزایش قیمت در نرخ ارز را داشته باشیم. در حالت خوش‌بینانه در صورتی که فروش طلای سیاه به‌خوبی صورت گیرد، نرخ ارز حالت متعادل‌تری خواهد داشت و در نرخ های فعلی و حتی پایین‌تر تثبیت قیمتی انجام خواهد داد. اما چنین به میان می‌آید نرخ ارز در نیمه دوم سال در محدوده‌های فعلی نوسان داشته باشد. الیاس کردی در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی را در روزهای آینده پیش رو داشته باشیم و سریال رکودی خسته‌کننده بازار همچنان میهمان دیدگان سرمایه‌گذاران خواهد بود

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =