سه سناریو برای ماه‌ های آینده نرخ ارز و پیش بینی تداوم رکود بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط باثبات‌ نسبی در بازارهای مالی، سه سناریو خوش‌بینانه، بدبینانه و منطقی برای ماه‌ های آینده نرخ ارز و تداوم روند رکودی برای بورس پیش‌بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، پیام الیاس کردی با انتشار مطلبی با عنوان "پیش‌بینی بازار با چاشنی دلار" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: هفته گذشته همزمان با آغاز مناقشات جهانی، بازارهای مالی تلاطم نامنظمی را تجربه کردند.

واکنش ابتدایی بازار سهام به این اتفاقات خوشایند نبود و با سرخ‌پوشی جلوه نامطلوبی به نمایش عموم گذاشت. از طرفی نرخ ارز نیز به مناقشات واکنش مثبتی نشان نداد و با افزایش قیمت، التهاب در بازار ارز به بازارهای دیگر سرایت پیدا کرد. با این وجود بانک مرکزی پیرامون افزایش نرخ ارز واکنش نشان داد و صعود ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت دلار را به تنش‌های خارجی نسبت داد.

هفته گذشته برخلاف قبل که افزایش ارتفاع شاخص‌ همگام با افزایش نرخ ارز رخ می‌داد ، روند نزولی داشت که دلیل آن را می‌توان جنس متفاوت افزایش قیمت دلار ناشی از بروز هیجانات و احساسات دانست. زمانی که نااطمینانی نسبت به آینده بازارهای مالی کمی با شک‌ و تردید همراه می‌شود، دلار و طلا افزایش قیمت پیدا می‌کنند و بازار سهام به پایین کشیده شد. هر چه به مسیر ثبات و کاهش تنش‌ها حرکت شود، بورس روند مشخص‌تری را دنبال می کند.

از طرفی انتشار اخبار مثبت چون بازگشت سیمانی‌ها و فولادی‌ها به بورس کالا از زبان سخنگوی اقتصادی دولت، تصمیم مثبتی برای پایان دادن به سر درگمی این دو گروه بود. 

اکنون که شرایط باثبات‌تری در بازارهای مالی حاکم شده و نوسان قابل‌ توجهی وجود ندارد، می‌توان سه پیش‌بینی خوش‌بینانه، بدبینانه و منطقی برای ماه‌ های آینده نرخ ارز متصور بود. در حالت بدبینانه در صورتی که اتفاق بخصوصی در بازارهای مالی به وقوع نپیوندد در انتهای فصل پاییز باید انتظار افزایش قیمت نرخ ارز را داشت.

در حالت خوش‌بینانه در صورتی که فروش طلای سیاه به‌نحو مطلوب صورت گیرد، نرخ ارز حالت متعادل‌تری خواهد داشت و در نرخ های فعلی و حتی پایین‌تر تثبیت قیمت خواهد شد اما چنین به میان می‌آید نرخ ارز در نیمه دوم سال در محدوده‌های فعلی نوسان داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی در روزهای آینده پیش رو و تداوم رکود خسته‌کننده همچنان میهمان دیدگان سرمایه‌گذاران باشد.

کد خبر 35063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =