۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

بازارگردان‌ها تعیین‌کننده روند بورس!

علی محمدپناه_تحلیلگر کارگزاری شهر
بازارگردان‌ها تعیین‌کننده روند بورس!

تحلیلگر کارگزاری شهر با بیان این موضوع که مدت‌هاست که بازارسرمایه به محدوده دو میلیون واحد شاخص واکنش مثبت نشان می‌دهد و با اقداماتی همچون عدم الزام بازارگردان‌ها به فروش، پمپاژ خبرهای مثبت و ورود جریان نقد این محدوده حفظ می‌شود، عنوان کرد: بازار متوجه شده که سیگنال رشد و یا عدم رشد بازار در روشن یا خاموش بودن ایفای تعهد فروش از سوی بازارگردان‌ها است و باتوجه به ابهامات دستورالعمل بازارگردانی، اصلاح آن که ماه‌ها معطل مانده، می‌تواند به بهبود بازار کمک کند.

علی محمدپناه، تحلیلگر کارگزاری شهر در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان این موضوع که مدت‌هاست که بازارسرمایه به محدوده دو میلیون واحد شاخص واکنش مثبت نشان می‌دهد و با اقداماتی همچون عدم الزام بازارگردان‌ها به فروش، پمپاژ خبرهای مثبت و ورود جریان نقد این محدوده حفظ می‌شود، عنوان کرد: بازار متوجه شده که سیگنال رشد و یا عدم رشد بازار در روشن یا خاموش بودن ایفای تعهد فروش از سوی بازارگردان‌ها است و باتوجه به ابهامات دستورالعمل بازارگردانی، اصلاح آن که ماه‌ها معطل مانده، می‌تواند به بهبود بازار کمک کند.

به عقیده او ارزنده بودن بازار در قیمت‌های فعلی، انتظار برای گزارش‌های ۶ ماهه مثبت و کاهش خبرهای منفی جنگ، نقش مهمی در رشد روز گذشته بازار سرمایه داشته است.

**چشم‌انداز بازارسرمایه باتوجه به اخبار

این کارشناس بازارسرمایه در تشریح مولفه‌هایی که در روزهای آتی می‌توانند روند بورس  را بهبود بخشند، گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها و نگاه بازار به فروش زمین، ساختمان یا تغییر کاربری‌ها و بار روانی کوچک شدن سهم‌ها، تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و گزارش‌های دقیق‌تر پالایشی‌ها برای نیمه اول سال ۱۴۰۲ از جمله مواردی هستند که می‌توانند روزهای سبز بیشتری را برای بازار سرمایه رقم بزنند.

**بورس تشنه تصمیمات درست است نه حمایت!

محمدپناه، با اشاره به حمایت هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه از بازارسرمایه، خاطرنشان کرد: نیروی بیرونی که صندوق توسعه ملی نیز یکی از بازیگران مهم آن است در محدوده‌هایی از جمله همین محدوده ۲ میلیونی شاخص، خود را ملزم به حمایت از بازار می داند؛ اما بازار بیش از آن که نیاز به بازیگران بیرونی داشته باشد، تشنه اتخاذ تصمیم‌های عقلایی برای بهبود روند سرمایه‌گذاری در کشور است و به عبارتی عدم قیمت‌گذاری دستوری، حذف انحصارها، عدم تامین مالی دولت از بازار سرمایه و...می تواند به کاهش ریسک های بازار کمک کند.

**کدام گروه لیدر روزهای آتی بورس است؟

تحلیلگر کارگزاری شهر، با اشاره به مصوبه کارگروه خودرو مرکز ملی رقابت و ایفای نقش نظارتی و سیاست‌گذاری به شورای رقابت، گفت: اراده دولت جهت حذف کارگروه‌های اجرایی، افزایش نرخ و عرضه در بورس‌کالا و موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌های خودرویی، می‌تواند باعث رشد این گروه در بازار سرمایه شود.

به گفته محمدپناه، قیمت‌گذاری دستوری زمانی ظاهر می‌شود که انحصار وجود داشته باشد، بنابراین علاوه بر اراده دولت، به تصمیم جدی حاکمیت برای بهبود این صنعت نیاز است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی خودروسازها از وزارت صمت درخواست کرده‌اند تا اجازه‌ی تجدید ارزیابی کمتر از ۵ سال را پیگیری کند؛ وزیر اقتصاد در این مورد گفته که در بودجه سال ۱۴۰۳، اجازه‌ی تجدید ارزیابی در فرصتی کمتر از ۵ سال گنجانده خواهد شد و این موضوع سال دیگر می‌تواند محرکی برای قیمت سهم‌ها باشد درنتیجه پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری گروه خودرو لیدر بازار باشد.

**کدام صنعت بورسی گزارش ۶ ماهه خوبی ارائه می‌کند؟

این کارشناس بازارسرمایه، با بیان اینکه بازارسرمایه به واسطه انتظار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه مناسب از شرکت‌ها، با افزایش تقاضا روبه‌رو شد، خاطر نشان کرد: با توجه به درز همیشگی اطلاعات شرکت‌ها پیش از انتظار گزارش‌ها، نمی‌توان انتظار افزایش بالای قیمت از نمادهای سودساز داشت، با این حال پیش‌بینی می‌شود که گروه‌های پالایشی، قطعات خودرو و بیمه گزارش‌های مناسبی ارائه کنند.

**منتظر افزایش قیمت دلار باشیم؟

محمدپناه، با اشاره به اینکه در روزهای گذشته به دلیل التهاب ناشی از جنگ شاهد افزایش قیمت دلار آزاد تا محدوده ۵۳.۵ هزار تومان بودیم، عنوان کرد: با کم‌رنگ شدن خبرهای جنگ، قیمت دلار تا محدوده ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و از سویی باتوجه به گزارش صندوق بین‌المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در سال جاری میلادی که ۱.۶ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل است و اراده دولت برای حفظ قیمت دلار به عنوان لنگر انتظارات تورمی، پیش بینی می‌شود در هفته های آینده قیمت دلار در همین محدوده نوسان کند.

وی در نهایت بیان کرد: با نزدیک شدن به انتهای سال و تسویه بازرگان‌ها و افزایش واردات مواد اولیه تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند که باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =