اوراق وکالت، ابزاری نوین برای تامین مالی هلدینگ ها

مهدی آزادواری کارشناس ارشد بازار مالی در یادداشتی که در ادامه خواهید خواند به موضوع اوراق وکالت به عنوان ابزاری نوین برای تامین مالی هلدینگ ها پرداخته است.

به گزارش بیداربورس به نقل از کالاخبر ، متن یادداشت به شرح زیر است:

اوراق وکالت از جمله ابزارهای مالی نوین برای تامین مالی پروژه ها و هلدینگهای سرمایه گذاری و بزرگ می باشد.

از جمله مهمترین ضرورتهای انتشار این اوراق می توان به اجرای طرح ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عدم پیشرفت پروژه ها، عدم امکان مالکیت و انتقال مالکیت بر برخی از دارایی های در حال ساخت و یا در حال تغییر، عدم وجود اتحاد سهامداری برای خرید مواد اولیه و خوراک مورد نیاز، رعایت حد نصاب های مرتبط با حداکثر نسبت بدهی و جریانات نقدی دو سال گذشته و ... اشاره کرد.

به واسطه تامین مالی شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها از طریق اوراق وکالت امکان تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های پروژه که بر اساس دستورالعمل های موجود که شرایط تامین مالی از بازار سرمایه را ندارند، فراهم می‌شود.

اوراق وکالت یکی از انواع ابزارهای تامین مالی است که بر مبنای ضوابط عقد وکالت استوار است. در این نوع اوراق، سرمایه‌گذاران منابع مالی خود را در قالب عقد وکالت در اختیار بانی قرار می‌دهند و بانی به عنوان وکیل دارندگان اوراق، منابع حاصل از انتشار اوراق را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی متنوع که در زمان انتشار از طریق بیانیه ثبت به اطلاع خریداران اوراق می‌رساند سرمایه‌گذاری می‌کند.

این اوراق برای تامین مالی شرکت پروژه‌ها و هلدینگ‌ها که قصد تامین مالی خود و حتی شرکت‌های کوچک و متوسط زیرمجموعه خود را دارند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اوراق وکالت فرصت جدیدی برای تامین مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، همچنین شرکت‌های مادر نیز از این طریق می‌توانند در راستای سرمایه‌گذاری بیشتر در شرکت‌های زیرمجموعه به منظور ایفای طرح‌های توسعه‌ای خود اقدام کنند.
به واسطه تامین مالی شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها از طریق اوراق وکالت امکان تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های پروژه که بر اساس دستورالعمل های موجود که شرایط تامین مالی از بازار سرمایه را ندارند فراهم می‌شود.

اوراق وکالت هزینه و زمان تامین مالی شرکت‌ها را کاهش می‌دهد، چرا که هلدینگ‌ها به نیابت از شرکت‌های زیرمجموعه خود که قصد تامین مالی دارند به عنوان بانی انتشار اوراق، یکبار مسیر تامین مالی از جمله ارائه مدارک و مستندات انتشار اوراق، حسابرسی بیانیه ثبت، انعقاد قراردادها با ارکان را طی کرده و هزینه‌های مربوط به تامین مالی را پرداخت می‌کند.

طراحی و تصویب دستورالعمل انتشار اوراق وکالت صورت گرفته و بهبود فرآیند و انتشار اوراق به عنوان برنامه‌های امسال سازمان بورس مورد توجه است.

کد خبر 35361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =