۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

چراغ قرمز بورس، خاموش می‌شود؟

محمد حسین‌زاده_کارشناس بازارسرمایه
چراغ قرمز بورس، خاموش می‌شود؟

یک کارشناس بازارسرمایه در پیشبینی روزهای آتی بورس خاطرنشان کرد: باتوجه به تداوم سایه جنگ بر سر بازارسرمایه، سیاست‌های انقباضی دولت و بانک‌مرکزی و همچنین شدت پایین بودن ارزش معاملات، نمی¬توان انتظار عملکردی مناسب از بازارسرمایه داشت.  

نکته‌ای که موجب رکود بورس شده است
محمد حسین‌زاده، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه و مولفه‌های تاثیرگذار بر آن، عنوان کرد: صرف ریسک بازارسرمایه اولین نکته‌ای است که این روزها باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی، این مهم بسیار کوچک شده و عملا جذابیت بازارهای مالی از جمله بازارسرمایه را از بین برده و شرایط رکودی را بر آن¬ها حاکم کرده است.
او با اشاره به این مهم که در هفته اخیر مهلت ارائه گزارش حسابرسی نشده شش ماهه شرکت‌ها به اتمام رسید، خاطرنشان کرد: اهالی بازارسرمایه برای سرخطی زدن در آن دسته از سهام که گزارش عالی روانه کدال کردند، دست به ماشه بودند؛ اما نقدینگی بسیار کوچکی جهت نوسان گیری از این دسته سهام کنار گذاشته شده بود و امید واهی را در دل بازار ایجاد کرد.
حسین‌زاده، همچنین بیان کرد: با توجه به کاهش صرف ریسک و جذابیت ابزارهای با درآمد ثابت( بدون ریسک) عملکرد این چنینی بازارسرمایه دور از ذهن نبود؛ البته که باید ریسک سیاسی و اتفاقات اخیر را مزید بر علت دانست و توقعی بیش از آنچه اتفاق افتاده را نداشت. 
وی معتقد است که گزارش تابستان شرکت¬های بازار سرمایه بسیار عالی نبودند؛ اما آنقدر هم بد نبود که ریزش‌های شدید اتفاق بیفتد و در مجموع بازار سرمایه دچار رکود در معاملات است که واکنش‌های این چنینی با توجه به نقدینگی موجود در بازار عجیب نیست.

پیشبینی روزهای آتی بورس
این کارشناس بازارسرمایه در پیشبینی روزهای آتی بورس خاطرنشان کرد: باتوجه به تداوم سایه جنگ بر سر بازارسرمایه، سیاست‌های انقباضی دولت و بانک‌مرکزی و همچنین شدت پایین بودن ارزش معاملات، نمی¬توان انتظار عملکردی مناسب از بازار سرمایه داشت.  

دولت به شرکت‌های بورسی دست‌درازی می‌کند؟
او در خصوص کسری بودجه دولت و محل احتمالی تامین مالی برای جبران این کسری، گفت: دولت تا جایی که بتواند، سعی می¬کند اوراق خود را به فروش برساند و از این محل تا حدودی تامین مالی انجام دهد، همچنین باید توجه داشت که دولت تا جایی که توانست در فصل مالیات¬ها دریافتی داشت و نرخ حامل‌های انرژی را نیز تا حدودی تعیین تکلیف کرده و همانطور که می¬دانیم نمی¬تواند کسری بودجه خود را به صفر برساند، به همین جهت بعید به نظر می¬رسد که حداقل در شش ماهه باقی مانده سال جاری به سمت شرکت¬های بورسی دست درازی کند.

قیمت دلار افزایشی می‌شود؟
حسین‌زاده، در خصوص تصمیم آمریکا مبنی بر انصراف از برگزاری مذاکرات احیای برجام در عمان، عنوان کرد: با کاهش نسبی انتظارات تورمی، باتوجه به سیاست¬های انقباضی فعلی دولت و بانک مرکزی و همچنین کاهش سرعت رشد نقدینگی به نظر نمی‌رسد که دلار صرفا و در نتیجه فروش و درآمد عملیاتی شرکت‌های بورسی در کوتاه مدت از نتیجه¬ی این خبر دستخوش تغییر شود.
او ادامه داد: در بلندمدت قطعا این موضوع در صورت ادامه دار بودن به عوامل کلان اقتصاد فشار آورده و انتظارات تورمی را افزایش خواهد داد و در نتیجه شاهد رشد قیمت دلار خواهیم بود. 
وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه عمده شرکت¬های بازار سرمایه کامودیتی و دلار محور هستند، می¬توان نتیجه گرفت که در بلند مدت اثر افزایش نرخ دلار را در صورت¬های مالی خواهیم دید.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =