۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
نگاهی به عملکرد "کرمان"

توسعه وعمران استان کرمان با نماد "کرمان" دارای ارزش بازار بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال و سرمایه ثبتی ۴۲۶۲۰۱۷۸ میلیون ریال می باشد.

به گزارش بیداربورس سهام این شرکت در بازار اول فرابورس و گروه انبوه سازی داد و ستد میشود و بازدهی سهم در ۶ ماهه گذشته منفی بوده و حدود ۳۵ درصد قیمت سهم  طی این دوره کاهش یافته است. شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با ۱۶۴۲ میلیون سهم ۳.۸۵ درصد شرکت را داراست و مهم ترین سهامدار کرمان محسوب میشود و به صورت تلفیقی به همراه زیر مجموعه ها حدود ۶.۵ درصد شرکت را در اختیار دارد. دومین سهامدار عمده شرکت، سرمایه‌گذاری ساختمان نوین با ۱۰۸۱ میلیون سهم  می باشد که مالک بیش از ۲.۵ درصد کرمان است.

لازم به ذکر است که تحلیل این شرکت از طریق محاسبه NAV صورت میگیرد و پرتفوی بورسی شرکت در اخرین گزارش ماهانه شرکت که مربوط به مهر ماه است شامل نماد بورس انرژی ایران و سرمایه گذاری سهام عدالت استان کرمان می باشد که  مجموعا حدود ۶۴۲۰ میلیون تومان مازاد ارزش برای کرمان داشته است.

تحلیلی بر وضعیت شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان

یکی از مهم ترین زیرمجموعه های غیر بورسی شرکت آرین ماهتاب گستر می باشد و سایر زیرمجموعه ها را در جدول زیر مشاهده می فرمایید.

تحلیلی بر وضعیت شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان

معرفی شرکت:

شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران استان کرمان با هدف تسهیل و کمک به امر ایجاد و توسعه، تکمیل، بازسازی، نوسازی، راه اندازی و بهره برداری از طرح‌ها و انجام فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف از طریق پس اندازهای عمومی بمنظور مشارکت عامه مردم در فعالیت‌های اقتصادی بویژه فعالیت‌های تولیدی و تجاری از اردیبهشت ماه ۱۳۷۶ با سرمایه اولیه ۱۴۵ میلیارد ریال که شامل ۹۱,۷۰۴,۴۴۳ سهم حقیقی و ۵۳,۲۹۵,۵۵۷ سهم حقوقی بوده، فعالیت خود را آغاز نموده است. هم اکنون این شرکت فعالیت‌های خود را در چند حوزه مختلف، بخصوص حوزه تولید انرژی ، ساخت و ساز و گردشگری ادامه می‌دهد.

موضوع فعالیت شرکت مطابق اساسنامه مصوب سازمان بورس اوراق بهادار عبارتست از:

الف- موضوع فعالیت‌های اصلی

۱- سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل یا اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌پذیر را در اختیار گرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه یابد و شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌پذیر (اعم از ایرانی یا خارجی) در زمینه یا زمینه‌های زیر فعالیت کند:

صنعت آب و برق

شامل احداث، تولید و توزیع برق و آب و سایر انرژیهای نو و تجدیدپذیر و بهره‌برداری از آنها، تولید، توزیع، خرید و فروش برق و آب در داخل و خارج از کشور

شرکت آرین ماهتاب گستر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه احداث نیروگاه و انرژی برق است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان ۲۲٫۲ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. در حال حاضر باتوجه به کل ظرفیت تولید برق در کشور، این شرکت به همراه واحدهای زیرمجموعه خود حدود ۵ درصد از برق تولیدی کشور را تولید می‌کند.

صنعت ساختمان

اجرای عملیات ساختمانی، انبوه‌سازی، راهسازی، فرودگاه‌سازی، سدسازی، ساخت نیروگاه ساختمانهای صنعتی کارخانجات و پروژه‌های تاسیساتی، انجام پیمانکاری و مقاطعه‌کاری ساختمان، توسعه بخش مسکن و عمران شهری، محاسبه و نظارت پروژه‌های ساختمانی، عملیات اجرایی مربوط به ابنیه عمومی و تخصصی، سرمایه گذاری مستقیم یا مشارکت در طرح‌ها و پروژه ها مرتبط، همچنین خرید، فروش، واردات، صادرات و هرگونه معامله زمین، ساختمان، مصالح، ادوات و ماشین‌آلات ساختمانی.

فعالیت‌های ساختمان و مسکن شرکت از طریق شرکت فرعی ساختمانی برج هزار کرمان انجام می‌شود که ۹۸ درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان است.

برج هزار کرمان :در رابطه با ملک ۱۷ شهریور قرارداد تغییر کاربری با مشاور تنظیم و تا تاریخ این گزارش ضمن ارائه و تصویب نقشه هایمعماری مصوبه شهرسازی منطقه در این رابطه اخذ گردیده است.با توجه به قطعه بندی زمین های هفت باغ ۲ ماهان به قطعات ۷۵۰ متری، توافقات اولیه با شهرداری ماهان جهت واگذاری حداکثر %۱۶ از زمین بابت هزینه های تغییر کاربری صورت پذیرفته است.در رابطه با ملک ناصریه با توجه به قرار گرفتن ملک مزبور در پروژه تعریض شهرداری، اقدامات الزم جهت کارشناسی مجدد ملک مزبور و با توافق شرکاء ملک مذاکرات الزم جهت واگذاری ملک صورت پذیرفته است

صنعت کانی‌های غیرفلزی

اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری معادن سنگ آهن و ذغالسنگ، احداث کارخانه تولید و فرآوری سنگ آهن و ذغالسنگ، خرید، فروش، صادرات و واردات سنگ آهن و ذغالسنگ و محصولات جانبی، خرید، فروش، صادرات و واردات تجهیزات مورد نیاز کارخانه و معدن

فعالیت‌های معدنی شرکت از طریق شرکت فرعی صنایع روی کرمان صورت می‌پذیرد که حدود ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به گروه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان است، با پایان عملیات اکتشاف تکمیلی معدن سرب و روی گوجر، بر اساس اعلام شرکت صنایع روی کرمان، ذخایر جدید این معدن حدود یک میلیون تن برآورد گردیده است.

گفتنی است معدن سرب و روی گوجر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان راور واقع گردیده و وسعت محدوده تحت مطالعات اکتشافی معدن ۲۵ کیلومتر مربع است. بر اساس آخرین گزارش قبلی، ذخیره قطعی معدن حدود ۱۹۸ هزار تن و ذخیره احتمالی حدود ۲۰۰ هزار تن تخمین زده شد.

اقدامات صورت گرفته در خصوص معدن روی به شرح ذیل میباشد:

-۱-۲ انجام عملیات اکتشافات شامل گمانه زنی و پیشروی توسط نیروی انسانی در تونل های معدن و منطقه غلاتو

-۲-۲ تجهیز دهانه چاه ۱۸۰ متری جهت استخراج مواد معدنی و استخراج اولیه از افق اول چاه مزبور

-۳-۲ طراحی، ساخت، نصب و راهاندازی سیستم انتقال مواد در محلهایی که انتقال مواد با تجهیزات موجود میسر نبوده است.

-۴-۲ استخراج و فروش مواد معدنی به میزان ۹۸۷۹ تن در سال ۱۴۰۱.

صنعت خودرو

فعالیت‌های تولیدی، توزیع، فروش، صادرات و واردات رینگ و چرخ انواع خودرو از طریق شرکت فرعی شرکت رینگ مارال ارگ که در مرحله قبل از بهره‌برداری است، انجام می‌شود. تمامی سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان است.

فعالیت های شرکت رینگ مارال ارگ :

توافقات اولیه با طرف خارجی تاسیس شرکت مستقل با سرمایه ۱،۰۰۰،۰۰۰ یورو و ۳۰ % آورده نقدی بوده است که با توجه به اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی از وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران هرگونه سرمایه گذاری شرکت لوشی گروپ به هر شکل ممکن منوط به اخذ مجوزهای مربوط از کشور چین نیز می باشد. لذا با توجه به زمان بر بودن تشریفات قانونی ثبت شرکت جدید اخذ مجوز تاسیس احداث کارخانه ، اخذ کارت بازرگانی و.. جهت تسریع در انجام پذیرش طرف خارجی در خصوص مشارکت در افزایش سرمایه ۵۰ % شرکت رینگ مارال ارگ موضوع تاسیس شرکت جدید که در مجوز وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره گردیده منتفی بوده و پیگیری لازم در خصوص اصلاح متن مجوز مزبور در دستور کار شرکت می باشد.

باتوجه توافقات اولیه صورت پذیرفته با طرف خارجی جهت تامین کلیه منابع مورد نیاز برای اجرای طرح تولید رینگ الومینیومی خودرو که این امر موضوع جداگانه ای می باشد هر گونه اعلام نظر در خصوص مبلغ نهایی طرح ، زمان بندی اجرا آن ، نرخ تامین مالی منابع مورد نیاز اجرای طرح توسط طرف خارجی و نحوه استهلاک سرمایه گذاری انجام شده از محل درآمد طرح و سایر جزئیات آن منوط به نهایی شدن مذاکرات و امضا توافق نامه وقراردادهای مربوطه با طرف خارج می باشد.

صنعت فلزات اساسی

اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری معادن سرب، روی و مس احداث کارخانه تولید سرب، روی و مس، خرید، فروش، صادرات و واردات سرب، روی و مس و محصولات جانبی، خرید، فروش، صادرات و واردات تجهیزات مورد نیاز کارخانه و معدن

صنعت پتروشیمی

احداث مجتمع پتروشیمی به منظور فعالیت در برخی رشته های پتروشیمی و شیمیائی و صنایع وابسته به آن، تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده‌های پتروشیمی از قبیل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، بوتادین، پلی بوتادین، اسید استیک، وینیل استات، اکسید اتیلن و اتیلن گلایکول‌ها، دو اتیل هگزانول و بوتانلها، بوتاکلر/ آلاکلر، اتانل آمین‌ها و سایر محصولات قابل تولید در واحدهای پتروشیمی.

نهادهای مالی

شرکت در سال ۱۳۹۷ و در راستای اجرای سیاست‌های تعیین‌شده به فعال کردن شرکت بین‌المللی پارس تجارت با هدف تمرکز انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اقدام کرد.

ب- موضوع فعالیت‌های فرعی:

۱- سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گران‌بها، گواهی سپرده‌ی بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز.

۲- سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل و اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، مؤسسه یا صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه نیابد.

۳- سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بهادار که به طور معمول دارای حق رأی نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را با مالک اوراق بهادار نمی‌دهد.

۴- سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها از جمله دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی با هدف کسب انتفاع.

۵- ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار

سرمایه گذاریها:

در سالهای اخیر سرمایه گذاری های شرکت به سه بخش عمده قابل تقسیم بوده است که شامل سرمایه گذاری در املاک و سهام و صنایع می باشد. سرمایه گذاری در املاک با هدف کسب منافع ناشی از ارزش افزوده امالک و سرمایه گذاری در سهام شرکتها عمدتاً با هدف  اعمال نفوذ در سیاستگذاری ها و کنترل عملیات شرکت های سرمایه پذیر و کسب سود مناسب، صورت گرفته است. تقویت این سرمایه گذاری ها جدا از موضوع افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر، از طریق تزریق نقدینگی مستمر به شرکتهای مذکور تا زمان بهره برداری از پروژه های در جریان اجرا مدنظر بوده و خواهد بود.

تحلیل تکنیکال کرمان:

کرمان پس از ریزش شدید سال ۹۹ تا پاییز ۱۴۰۱ و رسیدن از قله ۳۸۰ تومان تا ۶۴ تومان الگوی صعودی جدید را شروع کرده و A به صورت یک سه موجی در محدوده ۲۱۰ تومان تمام شده و با پس گرفتن بخشی از اصلاح دوساله از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ وارد موج اصلاحی B از الگو شده است.

B می تواند حوال ۹۶-۱۰۰ تمام شود و به زودی شاهد برگشت روند و شروع موج C باشیم.

یا B می تواند دیامتریک نباشد و فعلا بخشی از الگوی مثلث را طی کرده باشیم و ادامه دار باشد و زمان بخرد.

در هر دو صورت یک رشد داریم .

مقاومت های پیش رو در تصویر مشخص شده است.

تحلیلی بر وضعیت شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 35684

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =