نکاتی درباره افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها

مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها و افزایش سرمایه شرکت های بورسی و فرابورسی از این محل جذاب از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، تحلیل شد.

به گزارش بیداربورس، افزایش سرمایه شرکت های بورسی و فرابورسی در حالی یکی از مهمترین رویدادهای جذاب و مهم برای سهامداران بشمار می رود که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، نکاتی را در دفاع از روش و مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها اعلام کرد.

براساس این گزارش، کارکردهای اصلی استهلاک‌گیری در اقتصاد ایران به دلیل تورم بالای مستمر سال‌های گذشته و اختلاف میان ارزش واقعی دارایی‌ها با ارزش ثبت‌شده در صورت‌های مالی، محقق نمی‌شود. به‌ بیانی دیگر، هزینه شناسایی‌ شده در صورت‌های مالی به‌ عنوان هزینه استهلاک به‌ دلیل پایین بودن ارزش ثبت دارایی‌های شرکت، هزینه بسیار ناچیزی در نظر گرفته می‌شود که نمی‌تواند ظرفیت مالی برای جایگزینی دارایی‌های شرکت و سرمایه ثابت آن فراهم آورد.

این گزارش در پی شناساندن و تبیین تفاوت میان هزینه استهلاک دفتری و استهلاک واقعی شرکت‌ها بوده و در این رهیافت است که سود واقعی شرکت‌ها به دست می‌آید. برای این منظور از الگوی محاسبه استهلاک شرکت‌ها براساس تورم و نرخ بازار آزاد ارز (دلار) استفاده شده است.

فاصله میزان واقعی استهلاک و ذخیره‌گیری استهلاک بر حسب ارز دفتری بسیار زیاد و موجب می‌شود نیاز مالی شرکت‌ها برای جایگزینی ماشین‌آلات و تعمیر و تجهیز بسیار زیادتر از ذخایر محاسبه‌ شده باشد. از طرف دیگر این موضوع باعث توزیع سود موهوم می‌شود. به‌منظور رفع این چالش، بروزرسانی ارزش دارایی‌های شرکت از طریق افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها یکی از روش‌ها است.

در این روش هزینه استهلاک افزایش، مالیات پرداختی و سود خالص شرکت کاهش می‌یابد. با خروج کمتر نقدینگی از شرکت، ظرفیت برای جانشینی دارایی‌های ثابت و دارایی سرمایه شرکت افزایش می‌یابد که موجب کاهش کمتر استهلاک دارایی‌های شرکت شده و بستر تولید و سودسازی شرکت برای سال‌های آتی فراهم می‌شود. این مسئله سبب می‌شود تا انگیزه صندوق‌های بازنشستگی برای انجام این نوع از افزایش سرمایه بهبود یابد.

به بیانی دیگر از آنجا که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سبب می‌شود تا سودآوری شرکت‌ها و سود تقسیمی کاهش یابد این موضوع سبب کاهش انگیزه صندوق‌های بازنشستگی می‌شود. با این‌حال، مزایای این نوع افزایش سرمایه می‌تواند بر کاستی‌های آن از منظر صندوق‌های بازنشستگی فائق آید و آنها را مجاب کند تا نسبت به این نوع از افزایش سرمایه اقدام کنند.

مهم‌ترین پیشنهاد که دلالت‌های مهم اقتصادی دیگری دارد، کنترل تورم توسط دولت و تصمیم‌گیران اقتصادی است.

به‌ طور مشخص درباره سود آوری شرکت‌ها، کاهش استهلاک و جانشینی ظرفیت تولید و دارایی ثابت شرکت تسهیل در افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از جمله معافیت دائمی مالیاتی یا کاهش دوره معافیت مالیاتی (کمتر از ۵ سال) این نوع از افزایش سرمایه و تسریع در فرآیندهای اجرایی و اداری آن، تاکید بر تقسیم سود کمتر در مجامع شرکت‌ها توسط سهامداران به‌منظور کاهش نیاز تامین مالی شرکت به بازارهای مالی (تامین مالی داخلی شرکت) و انجام افزایش سرمایه شرکت از آن محل، در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری و جانشینی عوامل تولید یا سرمایه ثابت شرکت توسط صنعتگران و سهامداران شرکت‌ها در مجامع و در نظر گرفتن و محاسبه استهلاک واقعی شرکت با معیارهایی مانند تورم تولیدکننده یا نرخ ارز به همراه صورت‌های مالی سالانه را پیشنهاد داده است.

کد خبر 35655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =