عدم احتمال تغییر روند بورس در کوتاه مدت و پیش بینی محدوده نوسان شاخص

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی متغیرها موثر، تغییر برای روند بورس در کوتاه مدت متصور نشدند و پیش بینی نوسان ۱.۹۵ تا ۲.۰۵ میلیون واحدی شاخص کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی متغیرهای موجود، تغییر روند بورس را در کوتاه مدت متصور نبوده و در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند ، شاخص در محدوده ۱.۹۵ تا ۲.۰۵ میلیون واحد نوسان خواهد داشت.

**گذر از توفان

محمد خبری‌زاد: بازار سهام هفته‌ گذشته شروع بدی داشت و شاخص ۲.۵ درصد منفی شد اما روزهای یکشنبه و دوشنبه روند منفی متوقف و بازار کمی سبزپوش شد و نمادهای بزرگ با حمایت‌ مثبت شدند. دیروز بعد گذشت سه‌ روز و فروکش کردن التهابات، ارزش معاملات حداقلی بود و خروج پول صورت گرفت.

به‌رغم اینکه شاخص کل ریزش خاصی نداشت و نمادها منفی نبودند اما همچنان دورنما مثبت نبوده و پول در بازار نیست و این امر در ارزش معاملات خرد نشان ‌داده شد. بازار در اوج ارزندگی اما متاسفانه دچار حباب منفی است که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. شاید با فروکش کردن ریسک جنگ و روند رشدی دلار محرک لازم ایجاد شود که به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت ایجاد شود. در روزهای آینده نیز احتمالا روند فعلی ادامه می یابد. همه معتقدند این نقطه کف بازار در سال جاری است و نشانه‌ای برای تغییر روند دیده نمی‌شود.

**بلاتکلیفی متغیرهای اثرگذار

نیما میرزایی: وضعیت بازار نوسانی است و با توجه به تنش‌های منطقه‌ای و عدم ثبات نسبی در متغیرهای اثرگذار این وضعیت تشدید شده و جهت‌گیری مشخصی در افق میان‌مدت ندارد. در ابتدای هفته با توجه به افزایش شدت جنگ اسرائیل و حماس، بورس با رنج منفی کار را شروع کرد اما روزهای بعد تعادل برگشت و حتی معاملات مثبت شد. دیروز نیز وضعیت نوسانی بود.

با توجه به سردرگمی معامله گران به نظر می‌رسد دست‌کم در کوتاه‌مدت این وضعیت ادامه‌دار است و عرضه و تقاضا حتی در معاملات روزانه نیز جای خود را به هم دهند. تا جهت‌گیری مشخصی در متغیرهای اصلی اثرگذار رخ ندهد این وضعیت ادامه می‌یابد. از جمله این متغیرها می‌توان به تنش‌های منطقه‌ای اشاره کرد که چشم‌انداز مشخصی برای آتش‌بس وجود ندارد. قیمت دلار نیز در حال نوسان است.

علاوه بر این نوسانات بسیاری در قیمت جهانی نفت وجود دارد و عدم ثبات متغیرهای اثرگذار همچنان بازار را در وضعیت نوسانی نگه داشته است و شاخص در محدوده ۱.۹۵ تا ۲.۰۵ میلیون واحد در کوتاه مدت نوسان خواهد داشت.

**بازار نیازمند تنش‌زدایی

مهدی ساسانی: آنچه مشخص است شرایط بازار با یک یا دو روز حمایت ضرب‌الاجل تغییر روند نمی دهد و نیاز است حمایت‌ها گسترده باشد و از ابزارهای مختلف پیروی کند تا شرایط بهتر و کم‌ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.

با کمک به فروکش کردن ترس و ایجاد اطمینان سهامداران و حمایت جزئی می‌توان به شرایط بهتر برگشت که نیازمند هماهنگی حقوقی‌ها، صندوق‌ها و ارکان است. از نظر دلاری بازار در محدوده جذابی قرار گرفته و نسبت به سال‌های قبل عدد پایینی را نشان می‌دهد و از آن طرف نسبت قیمت به TTM عدد بسیار پایینی است.

افت قیمت‌ها در کنار رشد سودآوری شرکت‌ها باعث شده این عدد برای سرمایه‌گذاری جذاب شود اما مشکل فعلی ترس و عدم اطمینان است و هرقدر تنش‌ های درون بازار کم و اثرپذیری از اخبار بیرونی کمتر شود، می‌توان به شرایط بهتری دست پیدا کرد.

کد خبر 35744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =