پیش‌بینی بورس فردا ۱۴ آبان ۱۴۰۲

در جریان معاملات روز جاری در بازار سرمایه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد ۲۸ هزار واحدی همراه شد تا امید برای برگشت به اعداد و ارقام بالاتر برای شاخص کل بوس تهران پدیدار شود.

 به گزارش بیداربورس به نقل از اکو ایران، امروز شاخص‌های بازار سهام رشد کردند اما ارزش معاملات همچنان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و این موضوع برای اهالی فنی و بنیادی بازار سرمایه چندان سیگنال خوبی محسوب نمی‌شود. در جریان معاملات روز جاری خالص ورود پول حقیقی‌ها به بازار بورس تهران حدود ۱۱۹ میلیارد تومان ثبت شد و همچنین این رقم برای فرابورس در محدوده ۴۱ میلیارد تومان بوده است اما در سمت مقابل یعنی بازار پایه رویه کاملاً متفاوت نشان داده شده است و این بازار با خالص خروج ۱۳۳ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد.

 در بازار روز جاری نماد حفارس بود که بیش از ۳۳ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را برای خود ثبت کرده است. نماد ثشرق هم نماد بورسی بود که هر کد حقیقی بیش از ۲۱۶ میلیون تومان به طور میانگین خرید داشته است.

 تا در نهایت شاخص بورس تهران دوباره در نزدیک‌ترین سطح ممکن به محدوده ۲ میلیون واحدی قرار گرفته باشد. ارزش بازار بورس نیز به حوالی ۶۹۴۳ همتی رسید. گروه خودرویی با ارزش معاملاتی ۳۲۰ میلیارد تومان در رتبه یک برترین ارزش معاملاتی بازار قرار گرفتند و گروه فلزات اساسی و گروه انبوه سازی در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند و به ترتیب ارزش معاملاتی ۲۲۶ و ۲۰۶ میلیارد تومانی را از آن خود کردند.

 امروز پایگاه خبری بازار سرمایه مطلبی را از زبان بانک مرکزی منتشر کرده است با این عنوان " دلایل افت بازار سرمایه از نگاه بانک مرکزی " در این گزارش آمده است که بانک مرکزی عنوان داشته است که در تحلیل روند بازار سرمایه نباید واقعیت‌ها و ریسک‌های تحمیل شده حاکم بر این بازار را نادیده گرفت. اساساً ماهیت رشد یا رکود بازار سهام و نقدشوندگی این بازار تحت تأثیر مولفه‌های متعددی قرار دارد که این مؤلفه‌ها عمدتاً ریشه در قیمت‌گذاری‌های دستوری محصولات شرکت‌های بورسی (نظیر خودرو و سایر محصولات شرکت‌های بورسی) و نااطمینانی‌های ایجاد شده ناشی از مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال جاری، گمانه‌زنی‌ها در خصوص خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، نوسانات قیمت کالاها در بازار جهانی و تأثیر بر ارزش صادراتی بنگاه‌ها بوده است.

 مخابرات ایران هم که چند روزی است مورد استقبال خریداران قرار گرفته است در اطلاعیه‌ای در سامانه کدال این طور عنوان کرده که فروش بخشی از اموال غیر منقول شرکت مخابرات ایران در تهران و سایر استان‌ها با شرایط تهاتری ۱۰۰ درصد با مطالبات پیمانکاران طرف قرارداد شرکت و همچنین ۴۰،۵۰،۶۰ درصد قیمت پیشنهادی و مابقی اقساط ۳ ماهه بدون کارمزد صورت خواهد گرفت.

 محمد امین قهرمانی، معاونت ناشران و اعضا شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص آخرین روند پذیرش شرکت‌های بورسی به خبرنگار گفته است که به طور کلی فرایند پذیرش این‌گونه است که یک شرکت درخواست می‌دهد، اگر شرایط اولیه را داشت در فرایند پذیرش قرار می‌گیرد و در صورت ارائه مستندات لازم به هیئت پذیرش و موافقت آن، شرکت پذیرش می‌شود. پس از انجام تمام مراحل، با موافقت سازمان بلافاصله نماد شرکت را درج می‌کنیم، به طور کلی شرکت در جریان پذیرش یعنی هنوز به هیئت پذیرش نرفته است، شرکت در جریان هنوز درج نشده است. در نتیجه شرکت بورس نمی‌تواند به طور دقیق در خصوص پذیرش و یا درج شرکت‌ها تا زمانی که مراحل به طور کامل انجام نشده، اظهار نظر کند.

 قهرمانی در خصوص عرضه ستاره خلیج فارس گفت: این شرکت هنوز پذیرش هم نشده و شرکت موضوعات داخلی دارد که باید این موارد را حل و فصل کند و پس از آماده سازی مستندات در هیئت پذیرش مطرح خواهد شد. که پروسه زمان‌بر خواهد بود.

**بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

 شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز جاری رشد ۲۸ هزار واحدی را به خود دید تا کمی از محدوده‌های حمایتی ایجاد شده در دوره اخیر فاصله بگیرد و برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه این امید ایجاد شود که بازار قرار است با توجه به واگرایی‌های ایجاد شده در کف اندیکاتور RSI رویه مثبتی را برای خودش ایجاد کند.

 اما برای شاخص در طی این روز آینده مقاومتی‌های زیادی وجود دارد و شاید اصلی‌ترین مقاومت برای شاخص کل ارزش کم معاملات باشد و تا زمانی که ارزش معاملات به بالاترین سطح خود نرسد وضعیت بازار سرمایه چندان چنگی به دل نخواهد زد.

 مقاومت‌های کلاسیک ۲.۱ میلیون واحدی و ۲.۲ میلیون واحدی به همراه میانگین ۵۵ روزه شاخص کل بورس تهران می‌تواند با افزایش ارزش معاملاتی به راحتی از سر راه برداشته شود اما در صورتی که ارزش معاملات در همین حوالی بماند کار برای روند صعودی دشوار خواهد بود.

 از سویی برگشت شاخص به اعداد و ارقام بالاتر باعث می‌شود که خط روند ایجاد شده در سال جاری نیز با اصلاحی همراه شود تا محدوده بیشتری از دامنه نوسان قیمتی را در بر بگیرد.

 سال پیش نیز شاخص کل در همین حوالی استارت رشد خود را زد و تا اردیبهشت ماه ادامه داشت.

کل

کد خبر 35835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =