ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در هلدینگ پتروپالایشی اصفهان

پتروپالایش اصفهان در بحث انرژی‌های غیرفسیلی ورود کرده‌ و به زودی بزرگ‌ترین مجموعه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق احداث خواهد شد که با این وجود بخشی از ناترازی انرژی کشور در شبکه را برطرف خواهد کرد.

به گزارش بیداربورس، احداث برترین و تخصصی‌ترین پردیس فناوری نفت و انرژی نصف جهان، احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به مقدار ۱۰۰۰ مگاوات و تولید دانش‌بنیان محصولات تخصصی و حساس در صنعت پتروپالایش کشور از جمله مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت شرکت مشعل‌پویا پس از گذشت حدود یک سال از تأسیس این شرکت نوپا به‌شمار می‌رود و در همین مدت کوتاه دستاوردهای مهمی داشته است. مدیرعامل این شرکت درباره مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌ شده در این شرکت و برنامه‌های پیش‌رو در گذار پالایشگاه نفت اصفهان به پتروپالایش برتر به ارائه توضیحاتی پرداخت.

مجید نادری‌نژاد، در معرفی این شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت مشعل‌پویا در حوزه توسعه‌ای صنایع نفت از جمله محصولات و خدماتی که شامل پلنت‌های غیرشیمیایی می‌شود، همچنین توسعه محصولاتی که در زنجیره تحریم دچار چالش شده‌اند، فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین می‌کوشد در لایه‌های انرژی و تجهیزات پیشرفته‌ای که در صنعت نفت نیاز است و توان و ظرفیت آن وجود دارد، تجهیزاتی را تولید و شرایطی را فراهم کند که این تولیدات داخلی در صنعت استفاده شود. در پالایشگاه اصفهان، حوزه فعالیت ما در زمینه تجهیزات های‌تک، تولید انرژی‌های پاک، زنجیره انرژی پاک و مدیریت و اجرای پروژه‌های EPC در مجموعه‌های پالایشی و غیرپالایشی صنایع همجوار است.

وی درباره اشتغال‌زایی و نیروی انسانی این شرکت گفت:  عملاً از مرداد سال گذشته این شرکت تأسیس شد و از اواخر آذرماه سال گذشته شروع به اجرای پروژه‌های خود کرد. در این فاصله، حدود ۴۰۰ فرصت شغلی به‌ویژه برای نیروهای نخبه ایجاد شده است. حدود یک‌سوم نیروهایی که اخیرا جذب شده‌اند، از نیروهای نخبه فوق‌لیسانس و دکترا هستند که بخشی از آنها از نیروهای گذشته پالایشگاه اصفهان هستند و حدود ۱۲۰ نفر نیز در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان استخدام شده‌اند.

اجرای نخستین سیستم کنترل ایرانی در پروژه KHT پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت درباره حیطه فعالیت‌ها و وظایف شرکت در هلدینگ اصفهان گفت: نوسازی سیستم کنترل ابزار دقیق و سیستم کنترل پالایشگاه، تکمیل ساخت راکتورهای پروژه KHT، تکمیل راکتورها و تجهیزات نیمه‌ساخته پروژه RHU که به‌دلیل محدودیت تحریم‌ها، تأمین آن از خارج کشور با مشکل مواجه شده بود از مهم‌ترین مسئولیت‌های این شرکت است. نخستین سیستم کنترل ایرانی را در پروژه کی‌اچ‌تی اجرا خواهیم کرد که قرارداد همکاری آن با یک شرکت دانش‌بنیان به امضا رسیده است، همچنین برای تکمیل راکتور پروژه کی‌اچ‌تی نیز یک قرارداد همکاری با شرکتی دانش‌بنیان داریم و تا پایان سال این پروژه را اجرایی خواهیم کرد.

پردیس نفت‌ و انرژی نصف جهان» تشکیل می‌شود

نادری‌نژاد به هم‌افزایی توان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنایع نفت و انرژی در قالب شکل‌گیری «پردیس نفت و انرژی نصف‌جهان» به‌ویژه در استان اصفهان در  این شرکت به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌ها اشاره کرده و گفت: در بحث دانش‌بنیان‌ها توان و ظرفیت استان اصفهان حدود ۱۵۰ شرکت که در زمینه نفت و انرژی صاحب دانش هستند، غربالگری شده و به تناسب پروژه‌ها، در پردیس‌ جذب خواهند شد. فعالیت این پردیس منحصر به منطقه اصفهان نبوده و تمام شرکت‌های نفتی سراسر کشور می‌توانند به عضویت این پردیس درآیند. این پردیس نخستین مجموعه‌ عملی در صنایع نفت است که از دل صنعت به سمت تشکیل شهرک‌های تحقیقاتی می‌رود، یعنی عملاً از دل نیازهای صنعت به سمت تحقیق و توسعه حرکت می‌کند و امیدواریم شرکت‌های ایرانی در این پردیس رشد کنند و جایگاه خود را بیابند، افزون بر این محصولات خود را ارائه کنند و فرصت واقعی برای تبدیل دانش به محصول در این پردیس برای این شرکت‌ها فراهم شود. ساختار پردیس نهایی شده و در مراحل بعدی، بررسی متقاضیان و فراهم کردن شرایط برای ارائه محصولات این شرکت‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ساخت تجهیزات راهبردی با هم‌افزایی توان دانش‌بنیان‌ها

وی بیان کرد: این شرکت به‌ صورت تخصصی در زمینه سرویس‌های تعمیرات، اورهال‌ها و اعزام گروه‌های تخصصی ساخت و تعمیرات انواع ولو و کنترل ولو، تجهیزات دوار، ساخت و بازسازی تجهیزات فیکس و راکتورها و وصل‌ها و ابزار دقیق خدمات خود را به هلدینگ پتروپالایشی اصفهان و دیگر شرکت‌های نفتی ارائه خواهد کرد. تا دو هفته آینده نخستین ولوهای ساخت این شرکت که ولوهای با فشار بالاست، وارد مرحله تولید خواهد شد، بنابراین با توجه به حیطه تخصصی این شرکت در پردیس نیز افزون بر حمایت از ساخت تجهیزات در شرکت‌های توانمند و همکاری با آنها و استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها، وارد ساخت محصولات راهبردی خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت مشعل‌پویا از امضای توافق‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه زنجیره انرژی و زنجیره سیلیکون خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم این تفاهم‌نامه را با کمک و حمایت هلدینگ پتروپالایشگاه اصفهان و پژوهشگاه‌های استان نهایی کنیم.

مشعل‌پویا نیروگاه  ۱۰۰۰ مگاواتی می‌سازد

نادری‌نژاد همچنین از احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ مگاواتی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه نیروگاه خورشیدی متعهدشده شرکت‌های خصوصی در کشور خبر داده و معتقد است: تاکنون در کل کشور در مجموع ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی اجرا شده، اما ما ۱۰۰۰ مگاوات در دست گرفته‌ایم و امیدواریم تا یک سال آینده، قسمت اعظم این نیروگاه‌ها روی شبکه بارگذاری شود و بخشی از ناترازی انرژی کشور در شبکه را برطرف کند.

سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیون یورویی برای پروژه نوسازی سیستم کنترل پالایشگاه اصفهان

علیرضا بارانی - مدیر تحقیق و توسعه شرکت - نیز از اجرای پروژه‌های ابزاردقیق در این شرکت خبر داده و گفت: پروژه نوسازی سیستم کنترل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیون یورویی در بازه زمانی ۶ ماهه در این شرکت اجرایی خواهد شد، همچنین این شرکت برای تکمیل راکتور فاز نخست پروژه کی‌اچ‌تی، ۳۰۰ هزار یورو و برای اجرای پروژه RHU دو میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است. فرآیند تکمیل بزرگ‌ترین راکتور پالایشگاه اصفهان به وزن ۲ تن که قرار است یک شرکت ایتالیایی آن را مونتاژ کند، توسط شرکت مشعل‌پویا انجام خواهد شد.

وی همچنین درباره جزئیات پروژه نیروگاه خورشیدی عنوان کرد: پروژه‌های ساخت تجهیزات نیروگاه خورشیدی در کشور به‌دلیل تحریم و نبود تکنولوژی با کندی روبه‌رو است که در این شرکت، کارهای تحقیق و توسعه‌ای با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها کلید خورد تا بتوانیم اینورترهای با ظرفیت بالا را در کشور بومی‌سازی کنیم و امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی این نیروگاه  ۱۰۰۰ مگاواتی، هلدینگ اصفهان را به‌ عنوان الگویی در بخش خورشیدی و انرژی‌های پاک معرفی کنیم.

تأسیس آزمایشگاه مرجع سولار بی‌نظیر در خارومیانه

مدیر تحقیق و توسعه شرکت مشعل‌پویا همچنین به تأسیس آزمایشگاه مرجع سولار در پردیس این شرکت اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه که برای صدور تست‌های سرتیفیکت تجهیزات نیروگاهی فعالیت خواهد کرد در خاورمیانه بی‌نظیر است و امیدواریم بتوانیم با تأسیس آن، دیگر نیازی به استانداردهای خارجی نداشته باشیم. به این منظور با معاونت علمی - فناوری ریاست جمهوری در حال هماهنگی هستیم که تجهیزات موردنظر را انتخاب کنیم و خریدها را انجام دهیم؛ ساختمان آزمایشگاه در پردیس جانمایی شده و ساخت آن به‌زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم تا یک‌سال آینده از آزمایشگاه بهره‌برداری کنیم.

صرفه‌جویی سالانه ۸۵ میلیون بشکه نفت با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی

علیرضا عدیلی - مدیر پروژه نیروگاه‌های خورشیدی این شرکت - نیز درباره فعالیت این شرکت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک توضیح داد: پتروپالایشگاه‌ها تاکنون در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک فعالیت کمتری داشته‌اند. وسعت این پروژه ۱۰۰۰ مگاوات است و تحت نظارت سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر قرارداد آن امضا و پهنه زمین‌ها مشخص شده است. ابعاد این نیروگاه حدود ۲۰۰۰ هکتار است و در عرصه صرفه‌جویی مواد نفتی، سالانه حدود ۸۵ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی اقتصادی به همراه دارد. با توجه به ظرفیت بالای این نیروگاه، این پروژه همچنین در بحث ممانعت از تولید کربن مؤثر بوده و بازدهی و راندمان آن در ساعات پیک بار در تابستان‌ها در بالاترین حد خود بوده و افزون بر آن سازگار با شرایط بحرانی وزارت نیرو و مصرف برق است.

۲۵۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه خورشیدی تا تیرماه سال آینده وارد مدار می‌شود

وی همچنین از حمایت نهاد ریاست جمهوری برای اجرای این پروژه خبرداده و گفت: پهنه‌ها مشخص شده و مطالعات زیست محیطی و منابع طبیعی و اتصال به شبکه انجام شده است و در فاز طراحی جزئیات و اجرای نیروگاه هستیم. در برنامه داریم که قبل از پیک بار سال آینده در تابستان، بخش عمده‌ای از نیروگاه را وارد مدار کنیم و نقشی در جبران پیک بار داشته باشیم. زمینه کار فراهم است و باید بیش از این نیروگاه در کشور احداث شود. در دستور کار ساتنا احداث ۴۵۰۰ مگاوات دیگر نیروگاه خورشیدی قرار دارد که شرکت‌های بزرگ باید وارد آن شوند. تا تیرماه سال آینده، ۲۵۰ مگاوات این نیروگاه وارد مدار می‌شود. قرارداد این نیروگاه تحت عنوان ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به‌صورت فروش انرژی‌های تجدیدپذیر منعقد شده است.

هم‌افزایی دانش‌بنیان‌ها، واحدهای پژوهشی و علمی با صنعت

مجید اسماعیلیان - مدیر روابط عمومی شرکت - نیز در ترسیم دورنمای آینده این شرکت برای هم‌افزایی دانش‌بنیان‌ها، واحدهای پژوهشی فعال در حوزه صنایع نفت و مجموعه‌های صنعتی در این شرکت با راه‌اندازی پردیس و آزمایشگاه گفت: در آزمایشگاه یک هم‌افزایی با دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه نفت در زمینه طرح‌های توسعه‌ای و تأمین تجهیزات، همچنین احداث نیروگاه خورشیدی خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: توافق‌نامه‌ای با شهرک علمی - تحقیقاتی اصفهان امضا کردیم که به‌ عنوان سازمان همکار حضور داشته و بتوانیم در پردیس فناوری نفت و انرژی نصف جهان، ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در دل خود جای داده و در ساختمان مرکز تحقیق و توسعه ما مستقر می‌شوند. در قالب این پردیس بزرگ، زیرساخت‌ها برای حضور ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان فراهم شده و در قالب آن برای ۵۰۰۰ نفر اشتغال فاخر فراهم خواهد شد. توافق‌نامه‌ای نیز که در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به اصفهان با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه  احداث نیروگاه خورشیدی امضا شد برگ برنده‌ای برای ما بود تا در بحث دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی‌های پاک نیز ورود کنیم.

منبع: ایسنا
کد خبر 35998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =