پیش‌بینی بازارسرمایه امروز ۲۰ آبان

بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته سوم آبان ماه ۱۴۰۲ با رشد تراز شاخص کل تا سطح ۲ میلیون و ۵۶ هزار واحدی مواجه شد. در این روزها رشد ارزش معاملات خرد با افزایش تراز شاخص کل همراه بوده و در روزهای صعودی شاهد رشد قابل توجه ارزش معاملات بودیم.

پیش بینی بازار سهام امروز 20 آبان/چرخش روند معاملات سهام در بورس تهران

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. رشد تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز چهارشنبه ضعیف بود. تغییرات مثبت شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار سهام با ورود جریان پول حقیقی توان فتح سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را دارد. شرایط پیش‌ رو معاملات سهام با مرز حساس ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل مواجه است و روند آتی شاخص کل می‌تواند شرایط میان مدت بازار سهام را تغییر دهد.

روز چهارشنبه، شاخص کل و هم‌وزن فرابورس ایران عملکرد مشابه شاخص‌های اصلی بازار بورس را به ثبت رساندند اما رشد تراز ضعیف‌تری داشتند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران بیانگر عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن بود؛ درحالی که شاخص کل در بازار فرابورس ایران بازدهی بیشتری به نسبت شاخص هم‌وزن داشت. روز معاملاتی اخیر شاخص‌های اصلی فرابورس ایران به جز شاخص بازار اول تماماً سبز پوش بودند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول با ۸ صدم درصد افت به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم با ۱۱ صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سرمایه‌گذاری با ۲۱.۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سیمان با ۱۶.۹ میلیارد تومان و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۱۰.۵ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با ۳۶.۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳۳.۶ میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۳۱.۴ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

**روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بورس تهران در روز ابتدای این هفته با ورود پول حقیقی به سهام که در هفته قبل نیز تکرار شده بود، مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته سوم مهرماه تراز ۵ همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته آخر مهر به سطح ۴ همتی بازگشت و حتی مدتی در سطح ۳ همتی تثبیت شد؛ در روز ابتدایی هفته قبل در سطح ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومانی قرار گرفت. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۱۷.۶۱ درصد رشد به نسبت هفته قبل تا سطح ۴ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومانی بالا آمد.

برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم مهر ماه منفی ۷۶۸ میلیارد تومان بود و در هفته سوم مهر تا منفی ۲ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان افزایش داشت. این معیار در آخرین هفته مهرماه به منفی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید و اولین هفته آبان ماه را با خروج هزار و ۲۶۴ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت. در هفته قبل نیز ۲ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان از ارزش مالکیت کدهای حقیقی بازار کاسته شد. در هفته جاری شاهد برآیند ورودی پول حقیقی به سهام بودیم که آخرین بار در اولین هفته معاملات شهریور ماه امسال اتفاق افتاده بود.

ارزش صف‌های خرید سهام تا روز سه‌شنبه هفته گذشته به ۳۰۹ میلیارد تومان رسید و طلسم ۴۲ روز معاملاتی خود را شکست. روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش ۴۱ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۱ درصد ریزش کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به ۲۶۳ میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های خرید تا ۱۸۴ میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۸.۸ میلیون تومان روز سه‌شنبه تا ۲۳ میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش یافت و از ۲۶.۴ میلیون تومان روز سه‌شنبه به ۲۲ میلیون تومان رسید. با این اوصاف همچنان شکاف سرانه خرید و فروش به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند ولی از شدت این شکاف کاسته شده است.

**پیش‌بینی بورس شنبه

بورس تهران هفته چهارم آبان ماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار  واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی ۷۰۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه بیستم آبان ماه، شاخص‌های سهامی رشد هفته سوم آبان ماه را تکرار کنند؛ احتمال افزایش ارزش معاملات تا سطح ۶ همتی وجود دارد و می توان به شکسته شدن سطح مقاومتی شاخص کل امید داشت و در صورتی که شاخص ها با افت تراز مواجه شوند؛ هفته چهارم آبان ماه از بازپس‌گیری تراز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل دور می‌شود و احتمال از دست رفتن سطح حمایتی ۲ میلیون واحدی نیز به شدت افزایش می‌یابد. افزایش شدید ریسک سیاسی بازار سهام با تنش های این روزهای خاورمیانه، انتشار صورت های مالی شش ماهه شرکت ها، انتشار گزارش های عملکرد مهرماه شرکت ها، رشد شدید قیمت نفت، رشد قیمت طلا جهانی، رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد، تحرکات جریان پول حقیقی در میان صنایع از سیگنال‌های ترند این روزهای بازار سهام به شمار می‌روند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

کد خبر 36030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =