پیش‌بینی بورس فردا ۲۴ آبان ۱۴۰۲

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از ۹۷۰۰ واحدی همراه شد و ارزش بازار در محدوده‌های ۷۱۰۰ همتی ایستاد ارزش معاملات نیز در محدوده ۴۱۰۰ میلیارد تومان متوقف شده.

 به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران، نمادهای فولاد، شستا، شپنا، فملی، کگل و شتران نمادهایی بودند که بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند و شاخص کل با افت بیش از ۹۷۰۰ واحدی کار را تمام کرد.

حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً با سازمان بورس و اوراق بهادار امضا کردیم، کمیته مشترکی برای تبدیل پروژه‌های بزرگ و اوراق بهادار شکل خواهد گرفت که مردم بتوانند با سرمایه‌های اندک در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

 بر اساس این تفاهم‌نامه، برای انواع روش‌های عرضه پروژه‌ها در بازار سرمایه برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد؛ از جمله روش‌ها: ایجاد شرکت پروژه، ایجاد صندوق پروژه و سایر روش‌های تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها است که با همکاری سرمایه‌گذاران بزرگ خواهد بود.

 خبر دیگری که بازار امروز بهش توجه داشت این بود که مجوزی درباره عرضه محصولات پتروشیمی‌ها خارج از بورس کالا صادر نشد و جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: مجلس هیچ مجوزی را مبنی بر عرضه پتروشیمی‌ها خارج از بورس کالا صادر نکرده و تنها به منظور جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی و تشویق تولیدکنندگان مواد اولیه به سمت بخش‌های تکمیلی مصوباتی را در نظر گرفت.

 همچنین سازمان بورس اوراق بهادار در مورد سهام یاز که سال گذشته منتشر شد این طور شفاف سازی کرد که بیش از ۴۰ درصد از سرمایه‌گذاران حاضر در طرح سهام یار، حداقل به مدت یک سال تشویق به عدم فروش و نگهداری سبد سهام خود شدند. همین موضوع موجب شد تا در تاریخ اجرای آن، شاهد تغییر روند بازار و رشد شاخص پس از لمس پایین‌ترین مقدار در طول سال ۱۴۰۱ باشیم.

خبرگزاری بازار سرمایه این طور ادامه داده است که در همین راستا به منظور جلب اعتماد سهام‌داران، زمینه استفاده از اعتبار و برند صندوق تثبیت بازار سرمایه فراهم و این موضوع با استقبال بیش از نیم میلیون از سهام‌داران خرد مواجه شد و در نهایت به دلیل کسب بازده بیش از ۲۰ درصد توسط اکثریت استفاده کنندگان از این طرح به دلیل رشد بازار ظرف یک سال گذشته، مبلغ ۶۴ میلیارد ریال، به عنوان خسارت به حساب مشارکت کنندگان در طرح سهام یار پرداخت شد.

 از مجموع ۵۰۲,۹۹۱ استفاده کننده از این طرح با مجموع دارایی بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد ریال، تعداد ۲۰۴,۵۰۳ نفر پرتفوی خود را از تاریخ ۴ آبان ماه ۱۴۰۲ به مدت یک سال نگهداری و از میان آنها، تعداد ۱۱,۶۸۲ نفر بازده کمتر از ۲۰ درصد کسب کردند که در مجموع مبلغ ۶۴ میلیارد ریال به عنوان خسارت به حساب آنها واریز شد.

**بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ واحدی همراه شد و شاخص کل نتوانست از محدوده مقاومتی ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحدی خود عبور کند محدوده‌ای که به عنوان میانگین ۵۵ روزه عمل کرده است.

بازار بی رمق این روزها در کنار کاهش ارزش معاملاتی اهالی بازار سرمایه را حسابی کلافه کرده است تا جایی که رئیس قوه قضاییه در طول چند روز اخیر عنوان کرده است که مردم دیگر به بورس اعتماد ندارند اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در عنوان عنوان کرده است که بستری برای سرمایه‌گذاری پول‌های خرد مردم در کشور فراهم نیست. از چند سال پیش مسئولین هم تبلیغ کردند که مردم پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند، عده‌ای سود بردند و عده کثیری هم نتوانستند سودی کسب کنند.

 این در حالی است که رئیس سازمان بورس هم عنوان داشته است که اعتماد از دست رفته در بازار ممکن است سال‌ها طول بکشد تا دوباره برگردد.

کل

کد خبر 36260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =