پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲

رکود سایه‌افکنده بر بازار سرمایه موجب شده است با وجود شناسایی ارزندگی برخی نمادها به‌ویژه خودرویی‌ها به رهبری خودروسازان خصوصی و گروه فلزات، بازار درگیر فاز درجا زدن شود.

به گزارش بیداربورس روز سه‌شنبه بازار سهام با نزول شاخص کل و رشد شاخص هم‌وزن مواجه بود. معاملات بورس در روز سه‌شنبه به نحوی رقم خورد که شاخص کل کاهش ارتفاع داد و با کاهش ۹ هزار و ۸۰۴ واحد، معادل ۰.۴۸ درصد افت کرد. در سوی دیگر بازار سهام، دماسنج هم‌وزن نیز عملکردی موازی به ثبت رساند و با کاهش سه هزار و ۳۶۱ واحدی، معادل ۰.۴۸ درصد پایین رفت و در ارتفاع ۷۰۲ هزار و ۲۶۷ واحد قرار گرفت.

گفتنی‌ست در چهارمین روز معاملاتی هفته، حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم رسید که با ارزش چهار هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان انجام شد. همچنین در روز سه‌شنبه تراز پول حقیقی منفی شد تا بازار سهام شاهد خروج بیش از ۳۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی باشد.

**پیش بینی بورس چهارشنبه

بازار سهام در شرایطی قرار گرفته است که از یک سو با کمبود تقاضا مواجه شده و از سوی دیگر ابلاغ نرخ غیرقانونی هفت هزار تومانی برای خوراک گاز در پنج ماه ابتدایی سال، فشار منفی به جریان معاملات تحمیل می‌کند. از این رو قرارگیری ۷۰ درصد نمادها (۵۳۵ نماد از ۷۵۹ نماد) در سوی منفی دامنه نوسان قابل پیش بینی بود.

با این حال، نگاهی ژرف‌تر به جریان دادوستدهای روز سه‌شنبه، نشان می‌دهد از این تعداد نماد منفی، ۶۰ درصد آن‌ها بین صفر تا منفی دو درصد، معامله شدند. از این رو می‌توان این برداشت را کرد که منفی امروز بازار قدرت ویژه‌ای نداشت.

این موضوع به دو دلیل رخ داده است؛ ابتدا آنچه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در اولین قدم به آن نگاه می‌کنند، قیمت‌هاست. نگاهی به ارزش دلاری بازار به‌عنوان یکی از مولفه‌های تعیین ارزش بازار نشان می‌دهد بازار تقربیا در سطح سال گذشته خود قرار دارد، در حالی که دلار سال گذشته در این مقطع، در سطح ۳۵ هزار تومانی قرار داشت. 

با این حال، بازار با وجود درک ارزندگی قیمت‌های فعلی به دلیل رکود سنگین سایه‌افکنده بر کلاس‌های دارایی از جمله بازار سرمایه ، خریدار ندارد. ارزندگی که از رشد دلار نسبت به سال گذشته در کنار افزایش تولید و سود شرکت‌ها نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته نشات می‌گیرد.

اما از آن سو، به دلیل همین درک حاصل شده، فروشنده سنگینی هم در بازار وجود ندارد. این تقابل، معاملات بورس تهران را به سمت تعادل سوق می‌دهد. گام‌های کوچک مثبت و بعضا منفی شاخص‌های سهامی نیز نمود همین موضوع هستند. 

با این وجود نباید از این نکته غافل شد که بازار به سهام متوسط و کوچکی که شناوری کمتری دارند اقبال بیشتری نشان می‌دهد. چرا که این دست از سهام با نقدینگی نسبتا کمتری می‌توانند جابه‌جایی بیشتری را تجربه کنند. بنابراین در شرایط فعلی که نبود نقدینگی، رنج اصلی بازار است، این دست از سهام اقبال اهالی بازار سرمایه را تجربه می‌کنند. 

به نظر می‌رسد آخرین روز معاملاتی چهارمین هفته از آبان، از قاعده درجا زدن بورس در روزهای پیشین این هفته مستثنی نباشد. از این رو پیش بینی می‌شود جریان معاملات چهارشنبه به سمت گام منفی متعادل دیگری هدایت شود.

منبع: تجارت نیوز
کد خبر 36269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =