سوخت اصلی بورس برای ورود شاخص به محدوده ۲.۱۵ تا ۲.۲ ‌میلیون واحدی

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عامل تداوم تعادل و صعود شاخص، اعلام کردند: سوخت اصلی بورس می تواند منجر به دستیابی شاخص ۲.۱۵ تا ۲.۲ ‌میلیون واحدی در کوتاه‌مدت شود.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عامل تداوم تعادل و روند صعودی شاخص در گفت و گو با دنیای اقتصاد، سوخت و محرک اصلی بورس را افزایش ارزش معاملات دانسته که می تواند منجر به دستیابی شاخص ۲.۱۵ تا ۲.۲ ‌میلیون واحدی در کوتاه‌مدت شود.

روند فرسایشی به انتها رسیده‌ است

علیرضا تاجبر: بعد از اتفاق‌هایی که ریسک سیستماتیک جنگ به بازار تحمیل کرد، اصلاحی فرسایشی رخ داد که باعث شد قیمت‌ها به کف برسند و بعد از آن چند روزی است روند معاملات در کف قیمت‌ها متعادل است اما تداوم این تعادل و رسیدن به روند صعودی نیازمند تزریق نقدینگی و استقبال سرمایه‌ گذاران است.

با این‌وجود متاسفانه با عدم ورود ارزش بالای نقدینگی حتی دیروز خروج نقدینگی صورت گرفت. این ورود پول می‌تواند بعد از مشخص‌شدن‌ متغیرهای بودجه ‌یا حمایت‌های عملی از سمت دولت باشد اما فعلا ابهامات درخصوص بودجه، مالیات بر سود سرمایه‌گذاری و... بسیار بوده و سرمایه‌گذاران دست نگه‌ داشتند تا این ابهامات برطرف شود.

در ابتدای سال اعتماد خدشه‌دار شده مردم ترمیم شد و شرایط و جو  بی‌اعتمادی در حال اصلاح بود اما متاسفانه مجددا اتفاق‌هایی رخ‌داد که خروج حقیقی‌ ها در بهار و عمدتا تابستان رقم خورد. به‌نظر می‌رسد روند فرسایشی و نزولی به انتها رسیده‌ و صرفا چند محرک می‌تواند منجر به ایجاد روند صعودی شود. یکی از این محرک‌ها تعیین‌تکلیف متغیرهای بودجه‌ است و دومین محرک نیز می‌تواند حمایت عملی از سوی سرمایه‌گذاران حقوقی باشد.

یکی از مشکلات نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت است که به بیش از ۲۸‌ درصد رسیده است. سرمایه‌گذاران ترجیح دهند پول بدون‌ریسک را در این صندوق‌ ها سرمایه‌گذاری کنند تا اینکه ریسکی را تحمل کرده و پولی را وارد بازار کنند. جمیع عوامل مانع ورود پول سرمایه‌گذاری در سهام شده‌ با این حال به‌نظر می‌رسد اندک محرک‌هایی می‌تواند شرایط را کاملا عوض کند. چراکه در گروه‌های مختلف گزارش‌های مطلوبی منتشر و بهتر از این هم خواهد شد.

سوخت اصلی بورس

ابراهیم سماوی: ۱۷ اردیبهشت، شاخص از محدوده ۱.۹۵۰ میلیون واحد رشد داشت و به محدوده ۲.۰۶ میلیون واحد رسید. مقداری مقاومت در این محدوده وجود دارد و در این دوره با اینکه بازار رشد داشته جهش ارزش معاملاتی مشاهده نشد. هرچند ارزش معاملات نسبت به دوره رکود افزایش پیدا کرده اما هنوز حداقلی است. سوخت و محرک اصلی افزایش ارزش معاملات است که باید به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای چند روز متوالی برسد.

هرچند که شاخص مثبت نباشد اما ارزش معاملات بالا باشد، نوید دهنده آن است که شاخص‌ بورس می‌تواند از محدوده ۲.۰۶ میلیون واحد عبور کند و به محدوده  ۲.۱۵۰ تا ۲.۲ ‌میلیون واحد در کوتاه‌مدت دست‌یابد.

از طرفی اخبار مثبتی در روزهای اخیر مخابره شد که یکی بحث رفع محدودیت درگاه پرداخت کارگزاری‌ها بود منجر به تسهیل حجم نقدینگی به سمت بازارها می شود. در نتیجه با مخابره برخی اخبار همانند کاهش مالیات شرکت ها، وضعیت بازار بهبود پیدا خواهد کرد. آذر ماه فصل بودجه ‌است و تکلیف بخش بسیاری از متغیرها مشخص می‌شود. چنانچه ابهامات بودجه‌ای برای بازار سرمایه رفع شود، دست سرمایه‌گذاران مخصوصا آنها که به مباحث بنیادی وزن بیشتری می‌دهند، راحت‌تر به خرید می‌رود.

کد خبر 36307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =