بی واکنشی بازار به اخبار مثبت

بازار سهام، هنوز به توافق احتمالی و تاثیرپذیری نمادها از آن واکنش نشان نداده است. روی تابلو، میبینیم که شرکت‌هایی که گزارش ۱۲ماهه مطلوب ارائه می‌کنند و یا تقسیم سود مناسبی در مجمع دارند، متفاوت معامله می‌شوند و در برخی روزهای منفی بازار، مثبت هستند اما شرکت‌ها و صنایعی که اثرپذیری مستقیم از تحریم‌ها را دارند به مذاکرات واکنشی نشان نمی‌دهند.

به گزارش بیداربورس، در شرکت‌های صادرات محور، هزینه پنهان تحریم ۱۰ تا ۱۵ درصد است. به طور مثال تفاوت قیمت اوره ایران و فوب خلیج فارس بیش از ۲۰درصد است. هزینه حمل میلگرد و شمش برای ایرانی‌ها ۷۰دلار معادل ۱۰درصد قیمت کالا است و برای یافتن کشتی هم با مشکل مواجهند. طبعا در انتقال پول به داخل کشور نیز هزینه‌هایی دارند که ما ازآن بی‌اطلاع هستیم.

تاثیر لغو تحریم ها در بازار

سطح فعالیت در بنادر ایران ناشی از تحریم و کرونا در کالاهای کانتینری تا ۷۰درصد نیز کاهش داشته که عدم تخصیص ارز نیز در آن اثرگذار بوده است. بحران تولید در خودروسازان مشکلات سیستم بانکی نیز طبعا فضایی در این دو گروه پدید آورده که با لغو تحریم‌ها آثار آن را خواهیم دید.

بیش واکنشی بازار به کاهش نرخ دلار

با این همه، بازار سهام اثر لغو تحریم‌ها را به هیچ عنوان در قیمت سهام لحاظ نکرده است. بازار سهام ایران نسبت به کاهش نرخ ارز بیش واکنشی دارد اما نسبت به تاثیر حذف تحریم‌ها در کم واکنش‌ترین حالت ممکن است.

فرصت سودسازی در صنایع صادرات محور بالادست

بانک‌ها، خودروسازان، فعالان در حوزه خدمات بندری، صادرکنندگان محصول با تفاوت محسوس قیمت نسبت به بازار جهانی و شرکت‌هایی ازین دست فرصتی هستند که باید به موقع برای سرمایه‌گذاری در آنها اقدام کرد لذا امروز باید گزینه‌های مطلوب را بیابیم و در فرصت مناسب سرمایه‌گذاری کنیم همچنین فرصت سودسازی در پایین دست صنایع صادرات محور تضعیف شده و هم‌اکنون بالادست وضعیت بهتری دارد.

کد خبر 3633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =