تبعات دو اتفاق منفی بر دو صنعت مهم + ضرورت رایزنی بورسی‌ها در فصل بودجه

دو کارشناس با اشاره به اثر دو اتفاق منفی بر دو صنعت مهم، معتقدند باید درباره تمام موارد لایحه بودجه سال آینده رایزنی شود تا سرمایه‌گذاران دچار زیان هنگفت نشوند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر مخابره دو اتفاق منفی بر دو صنعت مهم و منفی شدن معاملات هفته قبل در گفت و گو با دنیای اقتصاد معتقدند باید در فصل بودجه در باره تمام موارد موثر بر شرکت‌های بورسی رایزنی شود تا سرمایه‌گذاران، زیان هنگفتی متحمل نشوند.

**انتظار رویکرد مثبت نمی رود

مریم محبی: برخلاف هفته منتهی به ۱۷ آبان که مثبت و سبز رنگ بود هفته‌ گذشته وضعیت کم‌رمق و بدون حاشیه‌ای داشت. دو اتفاق مهمی که هفته قبل افتاد یکی شرایط خودروسازان و تداوم قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت بود و دیگری جریمه‌ای که ممکن است بانک‌مرکزی به دلیل عدم‌مشارکت بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن به متقاضیان اعمال کند. این دو خبر منفی اگر در شرایط مثبت مخابره می‌شد شرایط وخیمی را تحمیل نمی‌کرد اما در روزهای کم‌رمق مجددا مشارکت حقیقی‌ها کاهش یافت.

برخلاف هفته‌های قبل این هفته نرخ سود بین‌بانکی افزایش یافت. بنابراین با در کنار هم گذاشتن تمامی این اتفاقات انتظار نمی رود هفته جاری مثبت باشد مگر اینکه اخبار مثبتی از قبیل اتمام جنگ اسرائیل و حماس یا آتش‌بس بین این کشورها رخ دهد و شرایط بازار سهام کمی آرام‌تر شود.

**خطر دامن گیر بودجه

محمد خبری‌زاد: به محض بوجود آمدن روزنه امید در بازار وضعیت با دستورالعمل یا بخشنامه‌ای مجددا منفی می‌شود. آخر هفته گذشته دو موضوع ‌برجسته شد که مصداق همان دستورالعمل‌هایی بود که همه‌چیز را خراب می‌کند. یکی بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود و از اول سال ‌تا مرداد با نرخ ۷ هزار تومان محاسبه کردند.

چهارشنبه نیز اعمال جریمه برای بانک‌هایی که اقدام به اعطای تسهیلات به نهضت ملی مسکن نکردند، قطعی شد. در قانون بودجه‌ برای هر بانکی سهمیه تسهیلاتی تعیین‌ شده که باید برای نهضت ملی مسکن به متقاضیان اعطا کند. متاسفانه زمانی‌که این موضوع در قانون بودجه ‌قید می‌شد، نهادهایی که باید اعتراض می‌کردند تا میزان جریمه حذف شود، نکردند.

بسیاری از این بانک‌ها اصلا متقاضی دریافت وام تا آن سقف نداشتند و منابع مورد نیاز را ندارند و اگر بخواهند چنین مبلغی تسهیلات بدهند، باید از بانک‌ مرکزی اضافه برداشت داشته‌ باشند و این به‌معنای رشد پایه‌پولی، تورم و... است اما قانون‌گذار همه این‌ها را کنار گذاشته و برای بانک‌ها جریمه وضع کرده‌ است.

وزارت اقتصاد اعلام کرده این جریمه‌ها را از حساب بانک‌ها نزد بانک‌مرکزی برداشت می‌کند. بسیاری بانک‌ها نسبت به این جریمه اعتراض داشتند اما این اتفاق قطعی‌شده که به‌معنای چالش دیگری برای صنعت بانکداری است. در نهایت این دو اتفاق باعث شد سه‌شنبه پتروشیمی‌ها و چهارشنبه بانکی‌ها با چالش مواجه شوند و بازار منفی شود.

علاوه‌بر این آخر هفته قیمت‌های جهانی از قبیل نفت و برخی محصولات نیز افت داشت. بنابراین به‌نظر می‌رسد شنبه پرچالش باشد به‌رغم اینکه قیمت‌ ها جذاب است اما به محض امیدواری به هدایت پول‌های پارک‌شده و سرمایه حقوقی‌ها به سمت بورس هربار چالشی تازه بوجود می آید.

اگر شنبه این چالش پشت‌سر گذاشته شود و در ادامه هفته داستان جدیدی بوجود نیاید وضعیت منفی به سمت تعادل حرکت می‌کند اما در چشم‌انداز رشد محسوسی وجود ندارد. فصل بودجه ‌سال ‌۱۴۰۳ و احتیاج است در مورد تمام مواردی که شرکت‌های بورسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، رایزنی شود تا سال‌ بعد سرمایه‌گذاران، زیان هنگفتی به دلیل کوتاهی متولیان در این فصل تحمل نکنند.

کد خبر 36354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =