تداوم روند فرسایشی معاملات سهام و گره آینده بورس با ارقام بودجه

سه کارشناس روند فعلی معاملات بازار سهام را فرسایشی دانسته و پیش‌بینی آینده بورس را مشروط به ارقام بودجه اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه روند فعلی معاملات را همانند سه سال گذشته فرسایشی دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش‌بینی وضعیت ماه‌های آینده را در گرو اثر ارقام بودجه بر بازارهای مالی اعلام کردند.

مریم محبی: دیروز کم‌نوسان و کم‌رمق برای بازار سرمایه بود. به نظر می‌رسد شرایط باتلاقی فرسایشی سه سال گذشته در پی گرفته شده است. با وجود اینکه طی این مدت ریزموج‌های صعودی شکل گرفته اما روند کلی بعد از صعود شاخص‌های اصلی در سال ۹۹، وارد روند فرسایشی شده و همچنان در آن غرق است.

به طوری که سال جاری در صورتی که ۱.۵ ماه نخست سال را در نظر گرفته نشود، بورس حرکت صعودی مشخصی از خود متبادر نساخته که ماندگار باشد. از این رو به نظر نمی‌رسد در روند فرسایشی و خسته‌کننده تغییری ایجاد شده باشد. اینکه چه زمانی از باتلاق رکودی خارج خواهد شد به عوامل گوناگونی از جمله تصمیمات سیاست گذاران، بستگی خواهد داشت.

انتشار اخبار مثبت کاهش تنش‌ها و تحولات بین‌المللی و افزایش فروش طلای سیاه جو مثبتی را در بازار ارز ایجاد کرد. چندان نمی‌توان به اثر طولانی‌مدت چنین اخباری امیدوار بود. برای پیش‌بینی وضعیت در ماه‌های آینده با توجه به نزدیک شدن به ماه آذر و مباحث مربوط به بودجه سال آینده، باید منتظر ماند و دید ارقام بودجه چه اثری بر بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه، خواهد گذاشت. پیش بینی می شود روند هفته جاری متعادل باشد.

نیما میرزایی: بازار چندین هفته در وضعیت خسته‌کننده فعلی گرفتار شده است. بیش از یک ماه از آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی می‌گذرد. پس از سقوط شاخص به کانال ‌۱.۹۵۰ میلیون واحدی، همگام با کاهش تنش‌ها، بازار بازگشت خوشایندی به ابرکانال ۲ میلیون واحدی داشت و در شرایط کنونی نیز تقریبا به شرایط پیش از تنش‌ها بازگشته و دوران رکودی را به سر می‌برد.

در مقطع کنونی به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران دلایل قانع‌کننده‌ای برای افزایش معاملات ندارند و با توجه به اینکه در شش ماه اخیر قیمت اغلب سهم‌ها افت بسیاری را تجربه کرد، فروشندگان انگیزه کافی برای فروش سهام پیدا نمی‌کنند. بر همین مبنای رکودی، خریداران نیز اشتیاق چندانی به خرید سهام ندارند.

از این رو تا زمانی که محرک قدرتمندی متبادر نشود، نمی‌توان به تغییر روند کم‌رمق فعلی امیدوار بود. باید منتظر ماند و دید بازار در هفته‌های آینده چه روندی را در پیش خواهد گرفت. با این وجود به نظر می‌رسد مسیر روشنی در انتظار و زمستان پرفروغی پیش رو خواهد بود. چرا که اغلب سهام در وضعیت ارزندگی قرار گرفتند و در ابتدای ماه زمستان سود شرکت‌های بورسی واریز می‌شود که بخشی از آن توسط سرمایه‌گذاران به بازار تزریق می‌شود. با توجه به نزدیک شدن به نهمین ماه سال و بحث‌های مرتبط با بودجه، باید منتظر ماند و دید چه تصمیمی در این خصوص گرفته خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود روند تعادلی برای روزهای آینده تداوم یابد.

ایمان صادقی: در هفته‌های گذشته بازیگران و سرمایه‌گذاران در برخی نمادها فعالیت داشتند و تک‌سهم‌های صنایع گوناگون رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند که نشانه‌ مثبتی از کاهش ریسک و آمادگی رشد برای تغییر روند فعلی است. سایه جنگ و تنش‌های اخیر منطقه که باعث افزایش نرخ ارز و افزایش ریسک در بازار سرمایه شده بود در حال کمرنگ شدن است.

از این رو نرخ ارز در حال برگشت به محدوده تعادلی و قیمت اکثر سهام‌ها در حال بازگشت به پیش از ریزش‌های ناشی از تنش‌های چند هفته اخیر است. در روزهای آینده لایحه بودجه به مجلس تقدیم خواهد شد و باید دید دولت برای اقتصاد و شرکت‌های بورسی چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. به نظر می‌رسد با فاصله گرفتن از روند نزولی چند ماه اخیر و اصلاح قیمتی قابل‌ توجه و رکود در بازارهای رقیب، بورس توان اصلاح یا ریزش قابل‌توجهی ندارد و روند نوسانی و کم‌افت‌ و خیز کنونی مدتی ادامه پیدا کند و با افزایش ارزش معاملات خرد و چرخش نقدینگی در صنایع مختلف و افزایش حجم معاملات، شاهد رشد تا انتهای سال خواهیم بود.

کد خبر 36463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =