۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
روش‌های تامین مالی از بورس

در پنل تخصصی فرصت‌های تأمین مالی در زنجیره فولاد از طریق بازار سرمایه در حاشیه نمایشگاه متافو، روش های تامین مالی شرکت ها فولادی از بازار سرمایه تشریح شد.

به گزارش بیداربورس، پنل تخصصی فرصت‌های تأمین مالی در زنجیره فولاد از طریق بازار سرمایه در حاشیه نمایشگاه متافو با حضور محمد علی محمدی مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه، ندا بشیری معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن و احسان دشتیانه مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس برگزار شد.

پیشنهاد استفاده از روش تامین مالی جمعی

محمد علی محمدی مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه، در پنل تخصصی فرصت‌های تأمین مالی زنجیره فولاد در نمایشگاه متافو،استفاده از روش تامین مالی جمعی را به شرکت ها پیشنهاد داد که دارای دو ویژگی نرخ کمتر و زمان کوتاه تر نسبت به تسهیلات بانکی است.

مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه گفت: شرکت های متعددی هستند که نیاز به تامین مالی دارند اما بانک ها هم تسهیلات به این گروه نمی‌دهند که منجر به از دست رفتن فرصت های سرمایه و توسعه ایی شرکت ها می شود.

وی ادامه داد: یکی از امکاناتی که بازارسرمایه برای تامین مالی شرکت ها فراهم کرده تامین مالی جمعی است که کارگزاری مبین سرمایه هم این خدمات را ارایه می دهد. تامین مالی جمعی مشابه دیگر شرکت ها است اما تفاوت آن در نرخ و کوتاه مدت تر بودن تامین سرمایه است. روش های استفاده از ساز و کار تامین مالی جمعی هم شامل پنج مرحله درخواست تامین مالی، بررسی و ارزیابی پروژه، اصلاح و تکمیل مدارک، صدور مجوز و ایجاد نماد اختصاصی‌، جمع آوری وجوه و پایان جمع آوری وجوه و انتشار گواهی شراکت است.

محمدی افزود: شرکت های دارای بهره وری مناسب می توانند بیش از حد بانک، تسهیلات دریافت کنند. همچنین می‌توانند شرکت را با بازده طرح مناسب و تسریع در تامین مالی مناسب نسبت به تامین مالی اقدام کنند. هر شرکت هم می تواند تا ٢۵ میلیارد تومان برای هر طرح سرمایه جذب کند.

محمدی به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: برای سال ۲۰۲۳ تورم حدود ۴۸ درصدی با توجه به تلورانس پیش بینی شده بود و برای سال آینده تورم ۳۱ درصدی شده است. همچنان باید گفت تورم بالای ۲۰ الی ۲۵ درصد متوسط تورم ایران داریم. اما در حال حاضر به متوسط بالایی رسیدیم. اگر شرکت های تامین مالی هرچه زودتر اقدام برای تامین مالی کنند بهتر است.چرا که براساس پیش بینی ها نمی توان تورم را کاهشی دانست.

سهم ۲۰ درصدی شرکت ها با سه الگوی تامین مالی از بورس

ندا بشیری معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن در پنل تخصصی فرصت های تامین مالی در زنجیره فولاد از طریق بازار سرمایه با اشاره به سه الگوی تامین مالی از بورس، سهم شرکت ها از این طریق را ٢٠ درصد اعلام کرد.

وی با اشاره به عملکرد مثبت بورس در تامین مالی، گفت: سهم شرکت ها از تامین مالی در بازار سرمایه ٢٠ درصد است در حالی که در کشور های دیگر کمتر از این رقم است.

وی افزود: بطور مثال یک شرکت از بانک ها ۴٠٠ میلیارد تومان وام می گیرد که با تنفس یکی دو ماهه، تجهیز نقدینگی کوتاه مدت است اما در تامین مالی از بورس این امر متفاوت است. اگر اوراق ۴ ساله منتشر شود ۴٠٠ میلیارد تومان تا ۴ سال در اختیار شرکت است که ٣ ماه یکبار سود اوراق را پرداخت می کند. بنابراین تا انتهای سال چهارم اصل پول بازگردانده می شود.

بشیری ادامه داد: شرکت ها در گذشته آشنایی کمی با بازار سرمایه داشتند. چون به دنبال وام های بانکی بودند. ضمانت برای بانک ها بر مبنای محور کسب و کار قرار گرفته است. در بازار سرمایه سه الگوی تامین مالی سرمایه ای، تکمیل پروژه های تکمیل نشده و تامین مالی بدهی که به دو بخش مبلغ پایین و بالا مرتبط است، وجود دارد. همچنین برای تامین سرمایه دو بار ایجاد شده که اگر میان کار به پول نیاز است با اوراق مشارکت تامین مالی می شوند.

معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن افزود: اوراق مالی که ما منتشر می کنیم مالی اسلامی و صکوک است که بزرگترین بازار صکوک لندن است و تعداد زیادی از مخاطبان غیر مسلمان هستند.

بشیری تصریح کرد: مزایای تامین مالی ، شامل وثایق متنوع، هزینه قابل قبول مالیاتی ، نرخ‌های متنوع، سرعت در جذب سرمایه، امکان تامین مالی تا سقف تامین مالی ۲۵ میلیارد تومانی برای هر طرح و در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان برای هر شرکت است.

به گفته بشیری شرکت ها در گذشته خیلی با بازار سرمایه آشنا نبودند چون به دنبال وام های بانکی بودند.

معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن با اشاره به اینکه در بازار سرمایه سه مدل تامین مالی وجود دارد اظهارداشت: تامین مالی سرمایه ای، تکمیل پروژه های تکمیل نشده و تامین مالی بدهی که به دو بخش مبلغ پایین و بالا مرتبط است سه مدل تامین مالی از بازار سرمایه است.

وی گفت: اگر روزی بتوانیم منابع خارجی را جذب کنیم بازار سرمایه ایران میتواند برای خارجی ها هم جذاب باشد.

تمایل به سرمایه گذاری های خارجی

احسان دشتیانه مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در پنل تخصصی فرصت‌های تأمین مالی در زنجیره فولاد از طریق بازار سرمایه از تمایل به سرمایه گذاری های خارجی و به دلیل موقعیت مکانی این شرکت خبر داد.

وی ، گفت: در صورت نگاه از بیرون به کل بسته اقتصاد، مشخص می شود تا زمانی که پولی از بیرون به شرکت ها تزریق نشود اتفاقی هم رقم نخواهد خورد.

وی ادامه داد: اما با وجود شرایط فعلی اقتصاد و بسته بودن پول های بیرونی، تمایل به سرمایه گذاری های خارجی به شرکت صبا فولاد خلیج فارس وجود دارد که ناشی از موقعیت مکانی شرکت است. چرا که سرمایه گذاری در طرح های صادرات محور برای سرمایه گذاران مناسب بوده و کمبود دارایی های فیزیکی بازار فولاد را نمی توان جبران کرد.

دشتیانه افزود: صبا فولاد با سهام پروژه به شیوه ای با افزایش سرمایه از محل حق تقدم شروع به کار کرده تا سهامداران جدید در پروژه و شراکت وارد سرمایه گذاری شوند و قادر به کاهش ریسک باشند.

کد خبر 36712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =