۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴

دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند؟

نیما میرزایی_کارشناس بازارسرمایه
دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کند؟

یک کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: این روزها قیمت دلار، مجددا با ارزش ذاتی خود فاصله گرفته و در حالی در حوالی ۵۰ هزار تومان قرار دارد که ارزش ذاتی آن ۶۰ هزار تومان است، که این موضوع نشان‌دهنده کنترل شدید قیمت ارز است که منجر به خروج ارز از کشور و کاهش ارزش ریال می‌شود. اکنون در شرایط نیمه بحران ارزی قرار داریم و باتوجه به اینکه ارزش‌پاشی همانند قبل امکان‌پذیر نیست، انتظار می‌رود در شش ماه آینده شاهد افزایش نرخ دلار و حرکت آن به سمت ارزش ذاتی خود و یا حتی بالاتر باشیم.

نیما میرزایی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس خاطرنشان کرد: سیاست‌های انقباضی در دولت‌ها و دوره‌های متفاوت ماهیتی یکسان داشته ‌و همانند مسکن عمل کرده است؛ به عبارتی راه درمان درستی برای مشکلات اقتصادی نیست چرا که به صورت موقت تاثیر داشته و از سویی موجب گسترش مریضی و افزایش سرعت آن می‌شود.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه گفت: باتوجه به موارد گفته شده دولت نمی‌تواند از سیاست انقباضی بیش از دوره‌ای کوتاه استفاده کند؛ چرا که در غیر اینصورت شاهد آسیب به تولید، صادرات و ارزآوری خواهیم بود.

**دلار به ۶۰ هزار تومان می‌رسد؟

میرزایی همچنین عنوان کرد: این روزها قیمت دلار، مجددا با ارزش ذاتی خود فاصله گرفته در حالی در حوالی ۵۰ هزار تومان قرار دارد که ارزش ذاتی آن ۶۰ هزار تومان است، که این موضوع نشان‌دهنده کنترل شدید قیمت ارز است که منجر به خروج ارز از کشور و کاهش ارزش ریال می‌شود.

او اضافه کرد: اکنون در شرایط نیمه بحران ارزی قرار داریم و باتوجه به اینکه ارزش‌پاشی همانند قبل امکان‌پذیر نیست، انتظار می‌رود در شش ماه آینده شاهد افزایش نرخ دلار و حرکت آن به سمت ارزش ذاتی خود و یا حتی بالاتر باشیم.

**واکنش بورس به افزایش نرخ ارز چیست؟

به گفته این تحلیلگر بازارسرمایه، واکنش بورس نسبت به شرایط ذکر شده دلار همواره مثبت بوده و در دو مرحله این واکنش خود را نشان می‌دهد؛ در واکنش اولیه شاهد پررنگی جنبه احساسی هستیم.

میرزایی خاظرنشان کرد: باوجود اینکه در صورت‌های مالی شرکت‌ها نرخ ارز آزاد ملاک نیست، اما افزایش نرخ ارز هنگامی تاثیر اصلی خود را میگذارد که نرخ فروش شرکت‌ها افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر دلار مبادله‌ای با عدد ۳۸ هزار تومان نرخ مبنا است که شاهد کوچ شرکت‌ها به نرخ‌های بیش از ۴۰ هزار تومان هستیم.    

وی ادامه داد: این کوچ کردن از شرکت‌های کوچک از جمله صنعت غذایی و زراعی شروع شده است.

**تیغ دو لبه تجدید ارزیابی دارایی ها

این کارشناس بازارسرمایه، در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اظهارکرد: بهترین تعبیر برای این موضوع "تیغ دو لبه" است، چراکه جنبه‌های مثبت و منفی زیادی دارد؛ به عنوان مثال شفافیت ارزش دارایی شرکت‌ها و واقعی‌تر شدن صورت‌های مالی و صورت‌های سود وزیان از جوانب مثبت این مهم است.

به گفته میرزایی، در مجموع تجدیدارزیابی دارایی‌ها اتفاقی مثبت است و بازارسرمایه از بعد روانشناسی نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد و از طرفی این مهم می‌تواند یک موج اولیه صعودی را برای بازار در شرایط رکودی فعلی ایجاد کند.

او در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تاثیری که بر بازارسرمایه می‌گذارد، بیان کرد: ریسک عموما به موضوعاتی اطلاق می‌شود که غیر قابل پیشبینی و کنترل باشد، اما بودجه ۱۴۰۳ علی‌رغم سیستم انقباضی و سخت‌گیرانه‌ای که بر بورس و تولید دارد، به دلیل ادامه رویه قبلی، موجب تغییرات زیادی در بازارسرمایه نخواهد شد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =