۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

یک کارشناس پاسخ داد؛

در شرایط فعلی، کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

عباس عبداله زاده_تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف
در شرایط فعلی، کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است که رشد بازار سرمایه با شیب ملایم خواهد بود و با توجه به سیاست‌های دولت در کنترل نرخ ارز و افزایش درآمدهای مالیاتی، انتظار رشد شارپی در صورت عدم بروز ریسک خارجی را در هیچ یک از بازارها نمیتوان داشت. از لحاظ بنیادی و باتوجه به گذشت ۸ ماه از سال مالی، شرکت‌ها از لحاظ بنیادی ارزنده بوده و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند در نتیجه خرید سهام و نگه‌داری آن در شرایط فعلی گزینه‌ای مناسب است.

عباس عبداله زاده، تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بیداربورس، بیان کرد: در آخرین روز هفته گذشته ارزش معاملات بازار به بالای ۶ همت رسید که باعث شد میانگین هفتگی ارزش معاملات به ۵ همت نزدیک شود که بالاتر از میانگین ارزش معاملات ۱۰ و ۲۲ روزه اخیر بازار بود.

این کارشناس بازارسرمایه، در ادامه عنوان کرد: اخبار تجدید ارزیابی‌ها تاثیرگذارترین خبر بر بازار سرمایه در هفته گذشته بود همچنین در کنار این موضوع برگزاری کنفرانس شرکت‌ها از اقدامات خوب سازمان بورس است.

**ادامه روند صعودی بورس وابسته به چیست؟

عبداله زاده، با بیان اینکه ادامه روند صعودی بازارسرمایه به عوامل مختلفی بستگی دارد، گفت: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار،  شفافیت و عبور از قیمت‌گذاری دستوری است و از سویی تجدیدارزیابی یکی از موارد شفافیت به حساب می‌آید.

به عقیده این تحلیلگر بازارسرمایه، موضوع اعتماد به بورس و تثبیت ارزش معاملات بالای کانال ۵ همت از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار بر بازارسرمایه هستند.

او با اشاره به اینکه بازارسرمایه برای رشد منتظر اخبار مثبت بود، خاطرنشان کرد: در نیمه ابتدایی سال بورس با مجب از اخبار منفی روبه‌رو بود و درنتیجه آن سهام افت قیمتی را تجربه کردند و حالا در شرایطی ارزنده به سر می‌برند؛ در صورتی‌که دولت برای جبران کسری بودجه خود فشار بیشتری به بازارسرمایه و صنایع وارد نکند، سهام ارزنده در بازارسرمایه برای سرمایه‌گذاری بسیار است.

عبداله زاده، همچنین یادآوری شد: با وجود اخبار مثبت هنوز اعتماد به بازار سرمایه برنگشته و دولت نیز برنامه مشخص و جدی برای بهبود شرایط بازار در سال آینده در بودجه ارائه نداده است.

تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف، معتقد است که در بلندمدت با توجه به تورم موجود در کشور، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت با بازدهی منفی همراه است؛ اما در شرایط رکودی و با اخبار منفی و ریسک‌های خارجی در چند ماه اخیر، ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت را شاهد بودیم که بخشی از این پول‌های پارک شده در صورت جذابیت بازارهای موازی از صندوق‌ها خارج شده و وارد بازارهای مختلف خواهند شد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: خروج پول  از صندوق‌های درآمد ثابت را باید رصد کرد چرا که ممکن است وارد بازارهای موازی از جمله طلا و رمز ارز شود.

**رشد ملایم بازارسرمایه در روزهای آتی

عبداله زاده، معتقد است که رشد بازار سرمایه با شیب ملایم خواهد بود و با توجه به سیاست‌های دولت در کنترل نرخ ارز و افزایش درآمدهای مالیاتی، انتظار رشد شارپی در صورت عدم بروز ریسک خارجی را در هیچ یک از بازارها نمیتوان داشت.

تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف، همچنین گفت: از لحاظ بنیادی و باتوجه به گذشت ۸ ماه از سال مالی، شرکت‌ها از لحاظ بنیادی ارزنده بوده و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند درنتیجه خرید سهام و نگه‌داری آن در شرایط فعلی گزینه‌ای مناسب است.

**بررسی رقبای بازارسرمایه

وی در پایان گفت‌وگوی خود خاطرنشان کرد: بازار طلا با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری افراد با ریسک متوسط و پایین باشد و همچنین باتوجه به رشد بیت‌کوین و سایر رمزارزها و کاهش انتظارات نسبت به افزایش نرخ بهره امریکا، بازار رمزارزها را مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و می‌تواند یکی از رقیب‌های بازار سرمایه باشد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =