گاز مجانی حریف تورم ترکیه نشد

وعده پیش از انتخابات رئیس‌جمهور ترکیه برای رایگان شدن حجم محدودی گاز طبیعی برای خانوارهای این کشور، تاثیری بر رشد پرشتاب تورم نداشت.

به گزارش بیداربورس، با فراتر رفتن مصرف گاز مردم ترکیه از حجم تحت حمایت دولت، رشد تورم مصرف کننده این کشور، در نوامبر شتاب پیدا کرد و به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۳ صعود کرد.

قیمت‌های مصرف کننده تا پایان نوامبر، بر مبنای سالانه، ۶۲ درصد رشد کردند که کمتر از ۶۲.۶ درصد مورد پیش بینی اقتصاددانان در نظرسنجی ترکیه بود. نرخ تورم ماهانه از سوی سازمان ملی آمار ترکیه، ۳.۲۸ درصد اعلام شد و هزینه گاز خانگی، بزرگترین سهم را در رشد تورم داشت.

هوای سرد باعث شده است مردم گاز را بیشتری از حجم گاز رایگانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه مه وعده داده بود، مصرف کنند. این گاز رایگان، حداکثر ۲۵ متر مکعب در ماه را پوشش می‌دهد که حدود نصف میانگین مصرف خانوار برای این وقت از سال است.

بلومبرگ اکونومیکس می‌گوید رشد آهسته تورم ترکیه در نوامبر، موقتی است و جنگ علیه قیمت‌های بالا، همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود رشد قیمت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، به ۷۳ درصد اوج پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه انتظار دارد رشد قیمت در ماه مه سال میلادی آینده اوج گرفته و به ۷۵ درصد برسد اما تا پایان سال، به ۳۶ درصد کاهش پیدا کند.

کد خبر 37048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =