۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
احتمال نوسانات محدود نرخ ارز در ماه‌های آتی

یک کارشناس بازارسرمایه، در خصوص سیاست بانک‌مرکزی در جهت کنترل قیمت دلار، عنوان کرد: منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی در حال حاضر به اندازه‌ای است که با فروکش کردن نسبی انتظارات تورمی در ماه‌های گذشته، بتواند نرخ ارز در سطوح کنونی حفظ کند؛ هر چند که برخی اتفاقات طی هفته‌های اخیر، سبب شده است تا سیاست تثبیت برای بانک مرکزی هزینه‌بر باشد؛ بنابراین انتظار می‌رود اجازه نوسانات محدود به نرخ ارز طی ماه‌های آتی داده شود.

**خوشبینی به آینده کوتاه مدت بورس باتوجه به تجدیدارزیابی‌ها

رضا رشوند، مدیرتحلیل سبدگردان‌داناک در گفت‌وگو با بیداربورس عنوان کرد: مهم‌ترین موضوع مطرح این روزهای بازار سرمایه، تجدید ارزیابی شرکت‌ها بوده که با توجه به ذهنیت بازار، موجب خوش‌بینی به آینده کوتاه مدت بازار شده است.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه تجدید ارزیابی شرکت‌ها از دو جهت حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: اولین موضوع واقعی‌تر شدن بخش هزینه‌های شرکت‌ها و کاهش تقسیم سودهای موهومی (هزینه‌های استهلاک واقعی با اعداد ثبتی در صورت‌های مالی اختلاف زیادی دارد) است که میتواند زمینه‌ساز حفظ سرمایه در شرکت‌ها به منظور ادامه فعالیت باشد.

رشوند در ادامه عنوان کرد: کاهش مارجین‌های غیرواقعی شرکت‌ها و زمینه‌سازی جهت کاهش فشار حداکثری دولت با استناد به ارقام غیرواقعی صورت‌های مالی، دومین تاثیر تجدید ارزیابی شرکت‌ها به حساب می‌آید.

**کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی

وی همچنین تاکید کرد: باید در نظر داشت که سهامداران عمده بخش مهمی از شرکت‌های بازار سرمایه، صندوق‌های بازنشستگی بوده که با کسری قابل ملاحظه‌ای مواجه هستند و سال‌هاست که سیاست تقسیم سود حداکثری را در پیش گرفته‌اند و در صورت تجدید ارزیابی از محل تجهیزات، سود قابل تقسیم کاهش مشهودی خواهد داشت که کسری منابع این صندوق‌ها را تشدید خواهد کرد.

مدیرتحلیل سبدگردان‌داناک، اضافه کرد: با توجه به یک باره بودن این اتفاق، انتظار رشد پایدار بازارسرمایه بر مبنای تجدید ارزیابی دور از ذهن است و شاید با توجه به رکود نسبی در بازارهای موازی، امکان ورود سرمایه جدید به بازار را در مقطع کنونی مهیا سازد.

رشوند، در خصوص سیاست بانک‌مرکزی در جهت کنترل قیمت دلار، عنوان کرد: منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی در حال حاضر به اندازه‌ای است که با فروکش کردن نسبی انتظارات تورمی در ماه‌های گذشته، بتواند نرخ ارز در سطوح کنونی حفظ کند؛ هر چند که برخی اتفاقات طی هفته‌های اخیر، سبب شده است تا سیاست تثبیت برای بانک مرکزی هزینه‌بر باشد؛ بنابراین انتظار می‌رود اجازه نوسانات محدود به نرخ ارز طی ماه‌های آتی داده شود.

**شرط رشد پایدار و بیش از تورم چیست؟

این تحلیلگر بازارسرمایه، در پایان گفت‌وگوی خود بیان کرد: رشد پایدار و بیش از تورم در کوتاه و میان مدت در بازار به تحولات در بعد اقتصاد و سیاست‌های کلان وابسته است که با تصویب بودجه ۱۴۰۳، برنامه هفتم توسعه و قانون مالیت‌های مستقیم، دید بهتری از آینده خواهیم داشت.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 37052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =