چند اما و اگر در تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و مهم‌ترین خواسته سهامداران

کارشناس بازار سرمایه با بیان چند ابهام و اما و اگر در مورد تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها، حذف قیمت‌های دستوری را مهم‌ترین خواسته سهامداران معرفی کرد.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی با بیان اینکه خبر درمانی نمی‌تواند منجر به روند صعودی مستمر شاخص شود به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: معمولا اخبار مثبت که شوک‌های آنی در پی دارد به صورت کلی مطرح می‌شود و جزئیات آن مبهم است. از این‌رو ترمز بازار را می‌کشد. نمونه بارز این موضوع به اخبار تجدیدارزیابی‌ها برمی‌گردد.

این اخبار از ابهامات فراوانی برخوردار است و سهامداران از جزئیات بی‌خبرند. با توجه به اینکه پول جدیدی از بیرون وارد بازار نشده، سهامداران ریسک خرید در سطح بالای قیمتی را نمی‌پذیرند. تجدید ارزیابی‌ها اصولا زمانبر است. مدیران شرکت‌های بزرگ که قرار است تجدیدارزیابی را در دستور کار قرار دهند با ابهاماتی از قبیل میزان سودسازی و قیمت کارشناسی مواجه هستند.

این فرآیند برای رسیدن به عددی مشخص ۶ ماه زمان می برد اما با توجه به اینکه تجدید ارزیابی هم نمی‌تواند سود عملیاتی خاصی برای شرکت در بر داشته باشد، قیمت سهام را رقیق خواهد کرد و اگر افزایش سرمایه‌ها بیش از ارزش بازار باشد حتی می‌تواند قیمت سهام را به کمتر از ارزش ذاتی بازار سوق دهد. بنابراین این موضوع به صورت بنیادی توانایی هدایت شاخص به ریل صعودی را ندارد.

خبر تجدید ارزیابی‌ها در مسیر انتشار گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها می‌تواند مانع از ریزش بیشتر شاخص شود. با توجه به شرایط بازارهای رقیب همین که بازار منفی نباشد، جای امیدواری دارد.

با این حال به نظر می‌رسد بازار سهام طی هفته‌های آینده در بهترین حالت به سقف اردیبهشت‌ خواهد رسید. در این مرحله که بازار، معضل کمبود پول و صندوق‌های بازنشستگی را دارد، نباید انتظار داشت شاخص وارد چرخه صعودی شود.

سناریوی محتمل بورس همان استراتژی محتاطانه معامله‌گران خواهد بود اما سیاست گذار در این مرحله می‌تواند در قیمت‌گذاری دستوری ورود کند. چانه‌زنی سازمان بورس هم برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در بخش دلار، بدون شک منجر به بازگشت اعتماد از دست‌ رفته خواهد شد.

با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، نحوه مدیریت نقدینگی و استراتژی برای خرید از بازار نیمایی، قطعا شرایطی فراهم می‌شود که مانع از ورود پول به بورس خواهد شد اما حمایت بنیادی هم می‌تواند به اقتصاد کمک کند و هم روند بورس را صعودی کند. حذف قیمت‌های دستوری مهم‌ترین خواسته اهالی بازار سرمایه است.

کد خبر 37259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =