بازار را دستوری نمی‌شود اداره کرد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ثبات اقتصادی نیازمند ثبات در تصمیم گیری است، اضافه کرد: ما معتقد هستیم نمی‌شود بازار را دستوری اداره کرد. نمی‌توان بازار را با نشستن در یک اتاق اداره کرد.

به گزارش بیداربورس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در اولین برنامه انتخاباتی خود که در نشست اتاق‌های سه گانه و فعالان اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار داشت: جمع اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف جمع بسیار خوب و ارزشمندی است. این‌ها، مجموعه بخش خصوصی و فعالان عرصه اقتصادی، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری را در بردارند. طبیعتاً دیدگاه‌ها و نظرات شما نسبت به مسائل اقتصادی برای هر دولتی موثر خواهد بود زیرا شما میدان‌دار هستید و به تعبیر معروف کف بازار اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی هستید.

مدیریت جهادی می‌تواند قدرت اقتصادی بیاورد

رئیسی عنوان کرد: امروز استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات شما برای پیشرفت اقتصادی یکی از مسائل مهم کشور و از مهمترین دغدغه‌های مردم عزیز ماست. با نگاهی که مردم دارند و نگاهی که باید به دغدغه مردم داشت، امروز مسأله اقتصادی و نظام مسائل اقتصادی مورد توجه است. امروز در مسائل اقتصادی ابتدا شناخت مسئله و دوم شناخت راه حل و راهکارهای حل مسئله و سوم تعیین اولویت‌ها و چهارم در میدان عمل و اقدام، میدان‌داری کردن مطرح است. در اتاق در بسته و در اتاق‌های جلسه نشستن و با کسانی که در این میدان حضور دارند، همراه بودن مهم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما ایران قوی می‌خواهیم و برای ایران قوی زمینه و بسترها در کشور موجود است، تصریح کرد: ذخایر مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد و دلسوز و ذخایر، معادن و گنجینه‌های خداوندی به کشور عنایت شده و آنچه در این میان حلقه مفقوده است، مسأله مدیریت کارآمدِ قوی و جهادی است که بتواند تمامی این امکانات و ذخایر را به قدرت و قوتی در حوزه اقتصاد تبدیل کند.

نمی‌توان بازار را دستوری اداره کرد

وی با بیان اینکه ثبات اقتصادی نیازمند ثبات در تصمیم گیری است، اضافه کرد: ما معتقد هستیم نمی‌شود بازار را دستوری اداره کرد. نمی‌توان بازار را با نشستن در یک اتاق اداره کرد. به هر استانی وارد شدم اولین نشستی که داشتم با تولیدکنندگان و کارآفرینان بوده است. همه مسئولین باید بدانند تولید، محور است. ما می‌گوییم هیچ کارخانه‌ای نباید دچار وقفه شود و هیچ رسیدگی نباید وقفه در تولید کارخانه‌ای ایجاد کند. اینکه دولت متصدی خوبی برای اقتصاد نیست و باید به بخش خصوصی داده شود، نه. اصل ۴۴ اصل مصوب نظام است که به دستور رهبری باید اجرا شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تجدیدنظر در مجوزها امر ضروری است و باید صورت گیرد اما نباید به کند شدن بخش خصوصی بیانجامد. ما معتقدیم این مسائل حتماً حل شدنی است. کنترل نرخ ارز چگونه ممکن است؟ یک روز ارز در بازار پاشیدند و روز دیگر اعلام کردند که بازار خالی است، هر دو غلط است. باید به بازار نقش داد که در تصمیم‌گیری و اجرا دخیل باشد. ارتباط بین بازار و نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ضروری است.

رئیسی با تاکید بر لزوم ارتباط اقتصاد با دیپلماسی تصریح کرد: سهم ما در منطقه، اقتصاد و صادرات منطقه، ایران بزرگ است. ما ۱۵ کشور در منطقه داریم و با عموم آنها می‌توانیم ارتباط خوبی خصوصاً در زمینه صادرات داشته باشیم. آنچه که باید بگویم این است که برای اینکه بتوانیم به نحوی عمل کنیم که روزی جوجه‌ها زنده زنده کشته نشوند و یک روز هم مردم در صف مرغ نباشند، نیاز به تنظیم و مدیریت داریم. در کشور ما همه چیز وجود دارد اما به مدیریت نیاز دارد و اگر این مدیریت درست صورت گیرد، ذخایر به حد نیاز موجود است.

وی با تاکید بر اینکه در هر امری باید منفعت مردم مدنظر باشد، افزود: بخش تعاونی، قوانینی دارد، چرا اجرا نمی‌شود؟ ما حتماً این مقررات را اجرا می‌کنیم. توسعه تعاونی نیاز به سند دارد و سند توسعه تعاون وجود دارد و باید اجرایی شود. در واگذاری‌ها باید ظرفیت تعاونی را مدنظر قرار دهیم. ظرفیت تعاونی‌ها در تولید و تامین و توزیع کالا بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در مجلس قانون وجود دارد و قوانین باید اجرا شود. مجری قانون باید قانون را اجرا کند. ما یکی از محورهای مهم کشور را قانونمداری می‌دانیم و معتقدیم کشور ما باید کشور قانون‌مدار باشد و اگر بر مدار قانونمداری نچرخد دچار مشکل خواهد شد.

رئیسی تاکید کرد: این جلسه آغاز است، نه انجام؛ یعنی بنده و مسئولین مربوطه نه ماهی یکبار، به دلیل مشغله‌های احتمالی، بلکه حتماً سالی دو تا سه مرتبه با اتاق تعاون و اصناف و فعالان بازاری باید ارتباط داشته باشیم و ان شاءالله حتماً این ارتباط خواهد بود. این جلسه یک جلسه نمادین است و به آن بسنده نکنید. شما دیدگاه‌ها و نظراتی دارید و برای ما به صورت مصداقی بنویسید تا آن را دنبال کنیم.

کد خبر 3747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =