برگزاری ۱۵ میز صنعت با هدف بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادها

رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با هدف «رصد و بررسی مشکلات صنایع مختلف و ارائه پیشنهادهای مناسب برای رفع مسائل» از ابتدای تاسیس تاکنون ۱۵ میز صنعت برگزار شده است.

به گزارش بیداربورس ، امیر طایفه ابراهیمی، رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران بر اساس مصوبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ هیات مدیره سازمان تشکیل شد، گفت: یکی از اهداف و برنامه‌های میز صنعت رصد و بررسی مشکلات صنایع مختلف و ارائه پیشنهادهای مناسب برای رفع مشکلات موجود است.

وی افزود: اداره میز صنعت و ناشران سازمان بورس تاکنون جلساتی را برای بررسی، پیگیری و رفع مشکلات عمده صنایعی که ۸۷ درصد از ارزش بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، مدیریت نظارت بر ناشران و مدیران عامل شرکت ‌ها و بانک‌های بزرگ فعال بازار سرمایه و صاحب نظران صنایع برگزار کرده است.

طایفه ابراهیمی با تاکید بر این که اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس از ابتدای تاسیس تاکنون ۱۵میز صنعت برگزار کرده، ادامه داد: پیش از این نیز ۵ میز صنعت توسط ۳ اداره نظارت بر ناشران برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه صنایعی که تاکنون توسط این اداره مورد بررسی قرار گرفته، نقش حائز اهمیتی را از حیث ارزش بازار و تعداد سهامدار در بازار سرمایه دارا هستند، گفت: همچنین این اداره در نظر دارد در روزهای آتی جلسات میز صنعت را برای صنایعی همچون تامین سرمایه، ماشین‌ آلات و تجهیزات، مخابرات و... متناسب با شرایط صنایع در مدت باقیمانده از سال ۱۴۰۲ برگزار کند.

سهم صنایع از منظر ارزش بازار در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۷

برگزاری ۱۵ میز صنعت با هدف بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادها

زمانبندی برگزاری جلسات میز صنایع به همراه اقدامات صورت گرفته

ردیف

نام صنعت

تاریخ

۱

فرآورده های نفتی – ۲ مرتبه برگزار شده است.

۱۴۰۰/۰۲/۲۶

۲۰/۰۶/۱۴۰۱

۲

سیمان

۱۴۰۰/۰۳/۰۹

۳

تولید برق و نیروگاهی

۱۴۰۰/۰۳/۲۳

۴

بیمه

۱۴۰۰/۰۴/۰۶

۵

خودرو و ساخت قطعات

۱۴۰۰/۰۵/۲۴

۶

محصولات شیمیایی

۱۴۰۰/۱۰/۱۲

۷

شوینده و پاک کننده

۱۴۰۱/۰۳/۲۳

۸

صنعت تایر

۱۴۰۱/۰۵/۲۲

۱۰

مواد و محصولات دارویی- ۲ مرتبه برگزار شده است.

۱۴۰۱/۰۸/۳۰

۱۴۰۲/۰۵/۲۱

۱۱

فلزات اساسی

۱۴۰۱/۱۰/۱۰

۱۲

بانک ها و موسسات اعتباری

۱۴۰۱/۱۲/۰۱

۱۳

استخراج کانه های فلزی- ۲مرتبه برگزار شده است.

۱۴۰۲/۰۲/۲۴

۱۴۰۲/۰۷/۰۹

۱۴

متانول

۱۴۰۲/۰۳/۲۴

۱۵

قند و شکر

۱۴۰۲/۰۴/۲۴

۱۷

حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات

۱۴۰۲/۰۶/۲۸

۱۸

چندرشته ای صنعتی

۱۴۰۲/۰۸/۲۳

۱۹

سرمایه گذاری ها

۱۴۰۲/۰۹/۱۴

مشکلات صنایع مورد بررسی در بازار سرمایه

طایفه ابراهیمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو موضوعات و مسائل مطرح شده در جلسات میز صنعت و مکاتبات صورت گرفته را در ۶ محور به شرح زیر تقسیم کرد:

۱- قیمت گذاری دستوری: کنترل قیمت توسط دولت و نادیده گرفتن پیروی از اصل عرضه و تقاضا و بی‌توجهی به عوامل فزاینده بهای تمام شده، اگرچه در کوتاه مدت می تواند موجب مقرون به صرفه تر شدن قیمت برخی از کالاها و خدمات شود اما این کنترل قیمت اغلب می تواند منجر به اختلال در بازار، ضرر برای تولید کنندگان و تغییر قابل توجه در کیفیت شود.

۲- کسری سرمایه در گردش و مشکلات تامین مالی: صنایع موجود در بازار سرمایه درخصوص اجرا و پیاده سازی طرح های مربوط به افزایش کیفیت، تولید، توسعه و به روزرسانی‌ ها با مشکل کمبود نقدینگی و نبود تامین منابع مالی لازم مواجه هستد. این مسئله موجب کاهش میزان تولید، کاهش نیروی کار، عقب‌نشینی در فناوری و نوآوری، کاهش سطح کارآفرینی و رقابت قابل توجه با سایر شرکت ‌ها می‌شود.

۳- مشکلات مربوط به انرژی برق و گاز

  • قطعی برق و گاز: باتوجه به اهمیت انرژی در صنایع مهم موجود در بازار سرمایه، بحران انرژی و اعمال محدویت در مصرف انرژی (قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان) منجر به افزایش هزینه های بازسازی و جایگزینی تجهیزات و ماشین‌آلات، کاهش میزان تولید و فروش و درنتیجه کاهش سودآوری صنایع می شود.
  • نرخ گذاری گاز: هیات وزیران در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲مصوبه ای مبنی بر افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها و سایر صنایع در سال ۱۴۰۲ تصویب کرد که این مصوبه در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ابلاغ شد. از این رو صنایع بااهمیت بازار سرمایه به ویژه صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی به دلیل افزایش مبلغ بهای تمام شده با کاهش چشمگیر در سودآوری مواجه شده‌اند که با بازگشت به تعیین نرخ گاز براساس میانگین نرخ گاز داخلی و صادراتی و هاب‌های بین المللی بر اساس مصوبه ۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد اثر موضوع فوق در میان مدت کاهش یابد.

۴- تحریم ها: این موضوع به نوبه خود موجب بروز مسائلی از قبیل فرسودگی ماشین آلات، به‌روز نبودن تجهیزات و تکنولوژی، وجود مشکلات متعدد در واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی و همچنین افزایش هزینه‌های ناشی از مبادلات ارزی می‌شود.

۵- نوسانات نرخ ارز: میزان تغییرات نرخ ارز به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده مواد اولیه و قطعات ارزبر و به تبع آن بر قیمت تمام شده محصولات صنایع اثرگذار بوده، همچنین با توجه به آنکه پروسه تامین ارز از طریق ثبت و سفارش در سیستم بانکی فرآیندی طولانی به حساب می‌آید به همین دلیل در حال‌حاضر ریسک تامین به موقع ارز مورد نیاز افزایش یافته است.

۶- هزینه حمل و نقل: توزیع جغرافیایی شرکت‌های صنایع موجود در بازار سرمایه بصورت توزیع بازار مصرف نیست و با توجه به قیمت پایین برخی از محصولات، حمل و نقل برای شرکت‌ ها هزینه بالایی را داشته و در نتیجه توجیه لازم را ندارد.

نتایج اقدامات

وی همچنین درپایان، نتایج اقدامات این اداره را در ۶ بخش برشمرد :

۱- اصلاح نرخ های انرژی گاز و خوراک صنایع

۲- اصلاح اجرای تصویب‌نامه هیات‌وزیران درخصوص میزان قطعی عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام بر اساس بخشنامه گمرک و حکم دیوان عدالت اداری و همچنین صدور توقف دریافت عوارض صادراتی از مواد خام و نیمه خام در مکاتبه وزیر صمت

۳- اصلاح کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی و برنامه ریزی برای حل مشکل ناترازی شبکه بانکی کشور

۴- اصلاح قیمت گذاری دستوری لاستیک

۵- عرضه سیمان و خودرو در بورس کالا

۶- بررسی و اصلاح دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص شرکت ‌های هلدینگ و سرمایه ‌گذاری

گفتنی‌است؛ اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف حل مسائل و مشکلات صنایع علاوه بر مکاتبه با وزرا، نسبت به ارائه پیشنهادهای خود برای اعمال در قوانین بودجه سنواتی، برنامه توسعه و سایر قوانین مربوطه اقدام کرده است.

منبع: سنا
کد خبر 37506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =