نگاهی به دستاوردهای مجلس یازدهم در حمایت از بازار سرمایه

امیدواریم نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید و بازار سرمایه(که قطعا آینه تمام نمای اقتصاد کشور نیز محسوب می‌شود)، عزم راسخ‌تری داشته باشند و این بازار، فقط قلکی برای روزهای بی پولی دولت‌ها نباشد. 

به گزارش بیدار بورس، رای‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حال انجام است و شمارش معکوس برای اسباب‌کشی مستاجران مجلس یازدهم آغاز شده است. مجلسی که با شعار بلند و رسای"اقتصاد و معیشت مردم" بر سرکار آمد.

نگاهی به دستاوردهای مستاجران فعلی بهارستان

براساس آمار رسمی بانک مرکزی، تورم مناطق شهری کشور در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۷/۱ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩، حدود ٤٨,٧ درصد بود؛ نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١۴٠٠ نیز به عدد ۴۰.۲ درصد و نرخ تورم در دوازده ماهه ۱۴۰۱ نیز معادل ۴۶.۵ درصد بود. امسال هم تورم نقطه به نقطه بهمن ماه ٣٥.٨ بوده که از نظر سیاست‌گذاران اقتصادی، شاهکاری قابل تقدیر و ستایش بوده است.
همچنین، نقدینگی در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ حدود ٢.٤٧ هزار همت بوده که در پایان دی­.ماه ۱۴۰۲ به بیش از ٧.٥ هزار همت رسیده است! دلار حدود ١٧ هزارتومانی خرداد ١٣٩٩، امروز به کانال ٥٨ هزار تومانی رسیده و خط فقر ١ میلیون و ٢٤٥ هزار تومانی ١٣٩٩، امروز به ٢٥ میلیون تومان رسیده است؛ حال آنکه حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند در سال جاری، ۸,۵۷۹,۹۴۰ تومان است! جهش قیمت مسکن و رشد سرسام‌آور اجاره‌بها و هزاران میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور نیز بر کسی پوشیده نیست‌. نرخ بهره هم که از مرز ٣٠ درصد عبور کرده؛ اخبار مربوط به اختلاس هم در این چند سال، حسابی داغ بوده و..‌.  
با این تفاسیر به نظر می‌رسد این دوستان در تحقق شعارهایی  همچون معیشت، تحقق عدالت مالیاتی، توزیع عادلانه یارانه‌ها، شفافیت در مبارزه با فساد و تبعیض، بانکداری اسلامی، ساماندهی بازار مسکن و همچنین ساماندهی بازار خودرو، چندان موفق نبوده‌اند.

عملکرد نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از بازار سرمایه 

عملکرد نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از بازار سرمایه نیز چنگی به دل نمی‌زد و نه فقط بی‌ثباتی در وضع قوانین و نادیده‌انگاشتن منافع سهامداران در تدوین مقررات، موجب آزردگی خاطر فعالان بازار سرمایه بوده؛ که سکوت این دوستان در برابر تصمیماتی که بر پیکره تولید، ضربه زده و اعتماد سرمایه‌گذاران را خدشه‌دار کرده نیز، جای انتقاد دارد. نمونه بارز بی‌اعتنایی نمایندگان مجلس یازدهم به بازار سرمایه را می‌توان در بی توجهی به تبعات تامین مالی ٢٣٠ هزار میلیارد تومانی دولت قبل از بازار سرمایه با هدف جبران کسری بودجه و صد البته به قیمت تحمیل ضرر و زیان سنگین به سرمایه‌گذارانی که با دعوت همان دولت به این بازار آمدند؛ سکوت در برابر تصمیمات غیرکارشناسی مثل وضع عوارض صادرات محصولات فولادی و الزام به فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با قیمتی کمتر از قیمت واقعی و عدم‌النفع چندین هزار میلیاردی برای صادرکنندگان؛ قیمت‌گذاری دستوری که ثمره‌ای جز ایجاد رانت برای عده‌ای معدود و زیان‌ده شدن صنایعی همچون خودرو و در نهایت افت کمی و کیفی محصولات تولیدی و تحمیل فشار افزایش قیمت بر دوش مصرف‌کننده نداشته و... مشاهده کرد. 
در نتیجه همین نادیده‌انگاری بازار سرمایه، نه فقط دیوار اعتماد در بازارسرمایه تخریب شده و سرمایه‌گذاران، سوداگری در بازار ارز و طلا و خودرو و مسکن را به سرمایه‌گذاری در این بازار ترجیح می‌دهند؛ که به سبب عدم وضع قوانین و مقرراتی که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی را توجیه‌پذیر و جذاب کند، به کرات شاهد خروج سرمایه‌ها از کشور و عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و زیرساخت‌های نیروگاهی، نفت و گاز و حمل‌ونقل و... هم بوده‌ایم.

نتایج نظرسنجی بیدار بورس از بالغ بر ١٥٠٠ فعال بازارسرمایه هم حاکی از نارضایتی ٩٦ درصدی از عملکرد نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از بازار سرمایه است.

نگاهی به عملکرد نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حمایت از بازار سرمایه

امیدواریم نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید و بازار سرمایه(که قطعا آینه تمام نمای اقتصاد کشور نیز محسوب می‌شود)، عزم راسخ‌تری داشته باشند و این بازار، فقط قلکی برای روزهای بی پولی دولت‌ها نباشد. 

کد خبر 37659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =