خودرویی‌ها جذاب‌ترین گروه برای تجدید ارزیابی

کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث تجدید ارزیابی در صنعت خودرو بسیار مهم‌تر از سایر صنایع است؛ زیرا صنعت خودرو درگیر قیمت‌گذاری دستوری است و این موضوع آثار مخربی داشته و موجب شده تا هر روز فعالیت در برخی از شرکت‌های خودروساز، با زیان فاحش همراه باشد.

سیدجواد درواری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بیدار بورس بیان کرد: یکی از روش‌های تأمین مالی شرکت‌ها، افزایش‌سرمایه است و تجدید ارزیابی دارایی‌ها یکی از انواع این روش تأمین مالی است. در تجدید ارزیابی، دارایی‌های شرکت مانند ساختمان، زمین، ماشین، تجهیزات و... مورد بررسی قرار می‌گیرد و ارزش روز آن‌ها در صورت‌های مالی منعکس می‌شود.

او در ادامه افزود: با توجه به نرخ‌ بالای تورم در کشور و پس از گذشت زمان، ارزش واقعی دارایی‌ها باارزش دفتری اختلاف فاحشی پیدا می‌کند و این مسئله باعث می‌شود صورت‌های مالی شرکت‌ها از شفافیت کافی برخوردار نباشد؛ همچنین  به‌روزرسانی دارایی‌های غیرجاری شرکت‌ها و نزدیک شدن به واقعیت و کاهش ابهامات در صورت‌وضعیت شرکت‌ها، تأمین مالی شرکت برای پیش بردن اهداف آتی و امکان خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت از مزایای این روش افزایش سرمایه است.

درواری تصریح کرد: سهامداران و سرمایه‌گذاران باید از ارزش روز دارایی‌ها مطلع شوند و در حال حاضر، این موضوع یکی از مشکلات بازار سرمایه است و برآورد ارزش روز دارایی‌های شرکت‌های بورسی معمولا توسط برخی از تحلیلگران فعال در بازارسرمایه انجام می‌شود و وقتی تجدید ارزیابی انجام نشود، ارزش‌گذاری بر اساس اطلاعات تاریخی صورت گرفته ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. 

آیا تجدید ارزیابی‌ها منجر به صعود بازار خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر مزایای تسریع تجدید ارزیابی‌ها اظهار کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه و وجود زیان انباشته در برخی از شرکت‌های بورسی، تسریع افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند عملکرد نسبتاً ضعیف شرکت‌ها را کاهش داده و کفایت سرمایه لازم برای انجام سایر امور مربوط به افزایش سوددهی شرکت‌ها را ایجاد کند. همچنین تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها می‌تواند عامل تأثیرگذاری بر صعود بازارسرمایه پس از کاهش اخیر شاخص و عبور از نوسانات در محدوده ٢ میلیون و ١٠٠ هزار واحد در شاخص کل باشد و برای ادامه روند صعودی در بازارسرمایه، احتیاج به عوامل دیگری مانند افزایش نرخ ارز نیما، تعیین قیمت محصولات پالایشگاهی و فراورده‌های نفتی و ... است.

خودرویی‌ها جذاب‌ترین گروه برای تجدید ارزیابی 

به گفته درواری؛ بحث تجدید ارزیابی در صنعت خودرو بسیار مهم‌تر از سایر صنایع است؛ زیرا صنعت خودرو درگیر قیمت‌گذاری دستوری است و این موضوع آثار مخربی داشته و موجب شده تا هر روز فعالیت در برخی از شرکت‌های خودروساز، با زیان فاحش همراه باشد، این موضوع به‌قدری حساس است که معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیر بنایی دیوان محاسبات کشور، درخواست کاهش فاصله زمانی تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تهاتر مازاد تجدید ارزیابی بازیان انباشته در خودروسازان را از وزیر محترم اقتصاد و دارایی داشته‌اند.

 کارشناس بازارسرمایه در پایان گفت: امیدواریم این موضوعات هرچه سریع‌تر به نتیجه رسیده و شاهد شکل‌گیری روند صعودی در بازار سرمایه باشیم.

کد خبر 37672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =