پنج عامل موثر بر سرنوشت بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه نوشت: نرخ ارز نیمایی، واگذاری سهام تودلی خودروسازان، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، فرمول پالایشی‌ها و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها از مهم‌ترین عوامل موثر بر سرنوشت بازار سرمایه هستند.

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بیدار بورس نوشت:

"بازار سرمایه در نبود خبرهای قوی و مثبت در ادامه سیاست‌های ضد بورسی، صبر و تماشاچی بودن برخی خریداران تا حدودی کم رمق و بی رمق پیش رفته تا یک باردیگر به این موضوع برسیم  که اگر خبرهای ویژه و مشخصی برای بازار نرسد این نیمچه امید و ارزو که ایجاد شده نیز بر باد می‌رود.

در مورد بازار باید اذعان داشت که بازار به شدت به رویدادها و اخبار واکنش نشان داده و می‌تواند جهت خود را با آن تنظیم کند و  بازار در اسفند و فروردین تحت تاثیر اخباریست و البته خوش‌بینی‌هایی وجود دارد که سهامداران را نسبت به آخر زمستان و اول بهار امیدوارتر می‌کند. یکی از مهم‌ترین اخبار در حوزه سیاست  و تحولات و ریز موج‌های مذاکرات و صحبت‌هایی است که دوباره شکل گرفته که برخی آن را هشدارهای طرف مقابل به ایران و برخی دیگر تمایل ایران به مذاکره می‌دانند اما هرچه که هست تحرکات سیاسی در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دوباره بیشتر شده،  این موضوع اگر جدی شود به طور ویژه خود را در نرخ ارز نشان میدهد .

اما آنچه که  می‌تواند در بازار اثرگذار باشد اخبار اقتصادی و بورسی است که نبض بازار این مدت را در دست می‌گیرد تحولاتی نظیر سرنوشت نرخ دلار آزاد و دلار نیما ، خبرهای گروه پالایش اخبار گروه پتروشیمی و در نهایت از همه مهمتر تحولات گروه خودرو مجموعه عوامل و اخباری است که می‌تواند بازار را تحت تاثیر خود داشته باشد و در سوی دیگر دو دسته اخبار یعنی اخبار گروه خودرو و خبرهای جلسه سران در مورد تجدید و همچنین تحرکات و تحولات نرخ دلار بازار آزاد و نیما دو دسته خبری هستند که قابلیت موج آفرینی بزرگ در بازارسرمایه را داشته و می‌توانند روند با طول موج‌های قوی‌تری در بازار ایجاد کنند.

۵ دلیل در حال حاضر وجود دارد که می‌تواند در سرنوشت بازار موثر بوده و فضای متفاوتی را در سه ماهه اول سال رقم بزند، این عوامل حکم شمشیر دو لبه را دارند، دولت تا به امروز قسمت برنده و زخم زننده آن را انتخاب کرده و تن بازار پر از خط و خطوط‌هایی است که از این نزاع به جا مانده.

۴ عامل را می توان مربوط به صنایع و شرکت‌های مهم بازار دانست و یک عامل نیز در سطح کلان است.به نظر تحولات نرخ دلار و نیما هرچه پیش می‌رود خاص‌تر و اثر آن مهم‌تر و البته احتمال تغییر آن بیشتر می‌شود، این نرخ باید تغییر کند و تغییر آن بخش بزرگی از بازار را می‌تواند با خود همراه سازد و البته همیشه اثرات این افزایش دوگانه و خاص بود و در بخشی هم باعث افزایش بهای تمام شده است اما به طور کلی فضای منطقی را در بازار ایجاد می‌کند.

دومین موضوع بحث گروه خودروست چه موضوع افزایش نرخ که این روزها بیشتر مطرح شده و چه تجدید و سران قوا و یا عرضه تودلی‌ها هرچه هست اخبار خودرو به عنوان یک محرک قوی و سنستیو می‌تواند نقش موثری در تغییر روند بازار داشته باشد.

و عامل سوم اخباری از نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که گویا توافقی صورت گرفته که فرمول نهایی و نرخ نیز مشخص و روشن باشد و در حال حاضر نیز طبق برخی فرمول‌ها گویا این عدد ۵۶۰۰ تومان است و برخی از کاهش آن طی روزها و هفته‌های آتی خبر می‌دهند اما هرچه هست فرمولیزه شدن و مشخص شدن نرخ یکی از مهم‌ترین این اتفاقات است.

عامل چهارم در گروه پالایش می‌گذرد جایی که به زودی ابلاغیه فرمول جدید پالایشی‌ها برای ۵ سال پیش رو ابلاغ می‌شود و نسبت به ابلاغیه قبلی  بهتر است و این یک خبر خاص و ویژه برای بازار خواهد بود.

دسته پنجم نیز اخبار تسعیر بانک‌هاست که اگر بانک مرکزی عاقل باشد باید آن را بالای ۳۰ هزار تومان اعلام کند که می‌تواند شوک خوبی برای این گروه و این صنعت و به طور کلی بازار باشد، این ۵ دسته خبر در کنار اخبار ریز و درشت دیگر عوامل موثری در بهبود بخشیدن بازار بوده و می‌توانند دماسنج بازار شده و سرعت رشد و یا کاهش آن را تغییر دهند.

پس لذا هر کدام از این عوامل نقش چاقوی دولبه را دارند که امیدواریم لبه زیبا و جذاب آن نصیب بازار شود و دولت با تصمیمات غیر منطقی شرایط بازار را سخت نکند.

کد خبر 37683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =