سال ۱۴۰۲، سال پر ریسک و پرابهام بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: سال ۱۴۰۲ یکی از سال‌های پر ریسک و پرابهام بازارسرمایه بوده است.

سهیلا نقی پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: در حالی به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم که تنها ۵ روز کاری از معاملات بازار سرمایه باقی مانده است و به نظر، اکنون در زمان مناسبی برای بررسی روند بازار بورس اوراق بهادار در سال جاری قرار داریم.

او در ادامه افزود: با مرور ساده ماه‌ها و هفته‌های سپری شده در طی سال‌، آن چیزی که می‌توانیم از شرایط و حال هوای بازار بورس بگوییم این است که سرمایه‌گذاران با یک فضای پر نوسان، چالش برانگیز، نابسامان و پر ابهام روبرو بودند؛ شرایطی کاملا نامتعادل که هر روز آن برای فعالان بازار با چالش‌های متعددی همراه بود.

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در ابتدای سال شاخص کل بورس با رشد قابل توجه همراه شد و بازار تا اواسط اردیبهشت ماه شرایط خوبی را سپری می‌کرد، اما ناگهان با شرایط کاملا متفاوت و سخت روبرو شد؛ شرایطی که تا به همین امروز هم با آن درگیر بوده و روند نزولی و نامتعادلی را به وجود آورد.

به گفته نقی پور؛ حوادث سیاسی خارجی و داخلی متعدد، ابهامات اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی جهت کنترل این نوسانات، انواع و اقسام تصمیمات خلق الساعه و مداخلات سیاستگذاران و در نهایت کاهش بی‌سابقه اعتماد مردم به بازار بورس همگی عواملی بودند که یک شرایط بسیار نامتعادل و ناپایداری را برای بازار بورس به وجود آورد.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: شاید بتوانیم بگوییم سال ۱۴۰۲ یکی از سال‌های پر ریسک و پرابهام بازارسرمایه بوده است؛ البته در مقاطعی با انتشار خبرهایی مثبت، حمایت‌هایی از بازار صورت گرفت و نوساناتی مثبت در چند سهم شاخص ساز شکل گرفت، اما این اخبار برای تغییر روند نزولی بازار تا به امروز کافی نبودند و نیروهای تقاضای شکل گرفته در بازار توانایی غلبه بر نیروی عرضه را نداشتند و پس از یک رشد موقت خیلی زود دوباره اکثر سهم های بازار به روند نزولی خود باز می‌گشتند.

او در نهایت گفت: نکته قابل تامل در بررسی روند بازارسرمایه در سال ۱۴۰۲ طولانی بودن  دوران نزولی و رکودی بازار است که طی آن ماه‌ها و هفته‌ها بازار سرخپوش و تنها در چند روز یا نهایت دو هفته  اندکی سبز پوش می‌شد که در واقع می‌توانیم بگوییم دوران رونق بازار در سال جاری بسیار بسیار کوتاه و دوران رکود آن بسیار طولانی بوده است.

کد خبر 37684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =