پایان آخرین فاز رکودی بازار سرمایه در اردیبهشت‌ماه

کارشناس بازار سرمایه گفت: می‌توان انتظار داشت آخرین فاز رکودی از بازار سهام در اردیبهشت ماه پایان یابد.

سیدمحمدهادی موسوی، در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: شاخص بورس طی سال ۱۴۰۲ حتی همپای تورم و سود بانکی بازدهی نداشت. نرخ بازدهی تا سررسید اوراق اخزا در بازار ثانویه به سطوح بی سابقه بیش از ۳۳ درصدی رسیده و رویکرد انقباضی دولت و تنگنای مالی پایان سال هم مانع رشد طلا و ارز نشده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به صورت سنتی اغلب کارشناسان بازار سرمایه نرخ ارز را به عنوان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری روندهای بزرگ دنبال می‌کنند و در حال حاضر قیمت هر دلار آمریکا تقریبا در سطح بیشینه تاریخی خود قرار گرفته، اما از سوی دیگر قیمت سکه امامی و طلای آبشده این سقف‌های تاریخی را هم پشت سر گذاشته است.

موسوی در پیش‌بینی روند بازار در سال جاری گفت: برای پیش‌بینی بازار سهام در دوره سه ماهه ابتدای سال جدید ناچار هستیم تا در مورد سقف شکنی دلار قضاوت مشخصی داشته باشیم. در یک سناریو، اگر فرض شود که بازار ارز و طلا سقف شکنی کرده و به سمت اهداف جدید در حال حرکت است، باید گفت بازار سهام هم مانند ادوار گذشته با کمی تاخیر روند پرقدرت خود را آغاز خواهد کرد و با احتمال فراوان شاخص ٣ میلیون واحدی برای سال جدید در دسترس خواهد بود

او ادامه داد: در سناریوی دوم و با فرض اصلاح یک الی دو ماهه در بازار طلا و ارز، باید انتظار داشت شکل‌گیری روند اصلی رشد بازار سهام هم تا خرداد ماه به تعویق بیفتد. به نظر می‌رسد در صورت کاهش تنش‌های نظامی در منطقه و با گذر از تنگنای مالی دولت در  پایان سال و با هدف کنترل قیمت‌ها در ماه رمضان، اندکی از التهاب بازار ارز و طلا کاسته شود و شروع پرقدرت بازارها در نیمه دوم بهار آغاز شود که این همان سناریوی دوم است.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: لازم به ذکر است که دولت می‌تواند برای کاهش التهاب بازار آزاد اقدام به افزایش نرخ دلار نیمایی کند. در صورت تحقق این سناریو می‌توان انتظار داشت آخرین فاز رکودی از بازار سهام در اردیبهشت ماه پایان یابد. به نظر می‌رسد رشد پایان سال نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز با هدف حمایت و جبران کاهش ارزش بازار شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ انجام شده و در ابتدای فروردین، شانس نوسانات مثبت در نمادهای کوچک بازار بیشتر خواهد بود؛ چراکه اغلب نمادهای کوچک از رشد اخیر بی بهره بوده‌اند. اما برای همراه شدن با روند اصلی رشد بازار به طور سنتی گروه‌های دلاری و خصوصا نمادهای با اهرم عملیاتی بالا و یا با موجودی کالای ارزان، شانس لیدر بودن و پیشتاز بودن خواهند داشت.

کد خبر 37708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =