افت ارزش دلاری بازار سرمایه؛ مهر تاییدی بر ارزندگی بالای این بازار

کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش دلاری بازار سرمایه در پایین‌ترین سطح چند سال اخیر قرار گرفته و همین موضوع، خود نشان از ارزندگی فوق‌العاده این بازار دارد.

مسعود مهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس بیان کرد: معاملات بازارسرمایه این روزها فقط تحت تاثیر شرایط بحرانی و اخبار جنگ رقم می‌خورد. با سیاست و تصمیم درست، این بار سازمان بورس و محدود کردن دامنه نوسان باعث شد تا از هیجانات کاذب سرمایه گذاران کاسته شود وتا حدودی بتواند آرامش را به چرخه معاملات برگرداند. البته معاملات امروز باز هم به واسطه تشدید اخبار و شایعات ادامه دار بودن حملات، برعکس روز گذشته در اکثر گروه‌ها و یکپارچه در محدوده منفی آغاز بکار کرد؛ اما رفته رفته و با حمایت خوب حقوقی‌ها والبته فروکش کردن جو اخبارهای مخرب و کاهش جوزدگی، صف فروش‌ها در نیمه دوم بازار جمع شدند و حجم‌های به نسبت خوبی هم خورده شد. حتی در گروه‌هایی مانند  فلزات و پالایشگاهی و البته صندوق‌های اهرمی شاهد مثبت شدن برخی از نمادها و به سقف قیمتی خود رسیدند.


کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر محدودیت موقتی دامنه نوسان معاملات گفت: در رابطه با اتمام محدودیت موقت دامنه  نوسان انتظار می‌رود با بررسی مجدد و سنجش شرایط حال حاضر بازار در صورت ضرورت تا به پایداری و ثبات رسیدن شرایط جنگی و کاهش هیجانات والتهابات سرمایه گذاران این محدودیت دامنه ادامه دار باشد. بواقع با همین ابزار کنترلی و تزریق نقدینگی حمایتی می‌توان انتظار داشت با کم شدن سایه جنگ و آرام شدن شرایط، بعد از ماه ها روند نزولی و فرسایشی، شاهد یک تغییر روند جدی در بازار سرمایه باشیم.

فاصله نرخ ارز نیمایی و آزاد به ضرر شرکت‌های بورسی است 

وی افزود: از مهمترین عوامل این تغییر می‌توان به احتمال افزایش نرخ دلار نیمایی اشاره داشت که در حال حاضر با فاصله کم‌سابقه نسبت به نرخ دلار آزاد قرار دارد و البته به ضرر شرکت‌های بورسی است. هرچند نباید از نقش موثر بازار ساز در رابطه با تغییر روند غافل شویم. امیدواریم بازارساز هم به این نتیجه رسیده باشد و عزم جدی برای جبران عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی نشان دهد و با بوجود آوردن بستر مناسب و حمایت های مستمر بتواند جریان نقدینگی را به سمت بازار بورس سوق دهد.

مهدیان ادامه داد: مورد دیگری که این روزها با افزایش نرخ دلار خیلی به چشم میخورد، افت ارزش دلاری بازار سرمایه است که در پایین‌ترین عدد در چند سال اخیر قرار گرفته و همین، خود نشان از ارزنده بودن فوق‌العاده این بازار دارد.

گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری 

کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: میتوان گفت که کلیت بازار سرمایه می‌توانند رشد خوب و قابل قبولی را تجربه کند؛ اما با توجه به مورادی که در ابطه با نرخ ارز و افزایشی شدن نرخ دلار نیمایی گفته شد بنظر می‌رسد صنایع دلاری و صادرات‌محور، فولادی‌ها، پتروپالایشگاهی و بیشتر سهام شاخص‌ساز و البته صندوق‌های اهرمی می‌توانند در پساجنگ و با تغییر روند، بازدهی بهتری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند.
 

کد خبر 37752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =