چند اقدام پیشنهادی به قانون‌گذار برای افزایش جذابیت بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای جذاب شدن سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه قانونگذار و دولت می‌تواند اقداماتی در جهت افزایش سود شرکت‌ها انجام دهد.

علیرضا خان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی روی سودآوری شرکت‌های بورسی بیان کرد: این موضوع از دو جنبه باید بررسی شود؛ یکی افزایش قیمت جهانی و دوم نرخ دلار زیرا برخی از شرکت با نرخ نیما فروش خود را ثبت و برخی با نرخ دیگر مانند ets انجام میدهند که افزایش و کاهش قیمت دلار در داخل ایران باید در نظر گرفته شود. اما به طور کلی با توجه به کامودیتی محور بود بازار سرمایه ایران، می‌توان گفت که افزایش قیمت‌های جهانی تاثیر بسیار بالایی در رشد سود شرکت‌ها خواهد داشت که باز هم این در زمانی است که نرخ ارز ثبات داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به عنوان مثال افزایش قیمت جهانی کامودیتی در چند روز اخیر با کاهش نرخ دلار به نوعی میتوان گفت خنثی و یا تعدیل شده. البته که در حال حاضر شرکت‌های حاضر در بورس کالا قیمت جهانی و دلار بالاتر از نیمایی را در فروش خود لحاظ کرده که از جمله فروش را میتوان به کاتد مس، محصولات فولادی اشاره کرد.

خان محمدی تصریح کرد: اگر بخواهیم تاثیر افزایش‌های جهانی را در شرکت‌ها ببینیم باید این افزایش قیمت در فروش و سود شرکت لحاظ شود که این افزایش، با یک تاخیر زمانی در صورت‌های مالی نمایان خواهد شد و این موضوع باید مبنا قرار گیرد؛ اما قیمت سهم، افزایش قیمت را پیشخور می‌کند و قبل از صورت مالی، در قیمت سهام لحاظ می‌شود. پس تحلیلگران در گزارش ماهانه و فصلی به دنبال این افزایش قیمت خواهند بود. اما با تغییرات در قیمت جهانی تحلیل خود را زودتر تعدیل مثبت و منفی می‌دهند که این موضوع نیز تاثیر خود را در قیمت سهم متناسب با تغییرات نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بازار سرمایه، اظهار کرد: نمی‌توان گفت که بورسی‌ها نسبت به افزایش قیمت کامودیتی‌ها، واکنشی نشان نداده‌اند، فعالان اصلی این بازار باتوجه به تحلیل اتفاقات داخلی و خارجی، بدون در نظر گرفتن روزهای منفی و مثبت، خریدهای خود را انجام می‌دهند. 

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید که بخشی از رفتار خریداران خرد و حقیقی ناشی اتفاقاتی است که در بازار های موازی (ارز و طلا) درحال رخ دادن است.درست است که ابزارهایی همچون قراردادهای مشتقه و گواهی سپرده و صندوق طلا و... جهت سود بردن از این اتفاقات برای سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه وجود دارد، اما به دلیل دامنه نوسان، قوانین یک شبه و عدم رشد متناسب با قیمت‌گذاری‌ها در بازار موازی، پول و سرمایه‌گذار تشخیص می‌دهد در آن بازارها جهت کسب بازاده بالاتر سرمایه گذاری کند. در بعضی از مواقع نیز این رشد در سایه قیمت‌گذاری دستوی بی اثر شده اسنت. مانند مالیات بر عایدی سرمایه و قوانین مالیاتی دیگر.

وی در مورد شرط جذابیت بازار سرمایه و حرکت این بازار گفت: در هر بازاری عوامل اصلی و مهم برای جذابیت برای سرمایه‌گذاری عوامل بنیادی و جریاان نقدی است که آن دارایی ایجاد می‌کند که این برای بازار سرمایه صورت‌های مالی و گزارش‌های شرکت است که در آن سود ناخالص، سود عملیاتی و فروش با حاشیه سود جذاب منتشر شده باشد و هر عامل دیگری اثر موقتی و یا کاذب دارد. حال این موارد در بازار سرمایه با توجه به تورم و افزایش بهای تمام شده و هزینه‌های دیگر در کنار عدم افزایش نرخ فروش و از دست دادن مزیت حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای در اثر تحریم‌ها از بین رفته، اما برای جذاب شدن سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه قانونگذار و دولت می‌تواند اقداماتی انجام دهد که موارد مذکور جهت افزایش سود شرکت ها اتفاق بیافتد:

۱. افزایش تدریجی دلار نیما و کاهش اختلاف قیمتی با دلار آزاد

۲. حذف قیمت گذاری دستوری در تمام صنایع

۳. اصلاح فرمول محاسباتی نرخ خوراک صنایع

۴. حذف سقف معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی

۵. ایجاد مشوق های صادراتی و ایجاد انگیزه برای جلوگیری از خام فروشی

۶. حذف تصویب قوانین و مقرارات یک شبه

۷. کاهش نرخ بهره هم در اوراق و هم بانک و تامین مالی

و..... عوامل دیگر که مجال بازگویی و تشریح آن در این متن نیست.

کد خبر 37798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =