بازگشت نسبی رونق به بورس در پی عقب‌نشینی سیاست‌گذاران از مواضع ضد تولید

با تغییر رویکرد و عقب‌نشینی مسئولان از سیاستهای ضد تولید و ضد بورسی قبلی، شاهد بروز نشانه‌هایی از عقلانیت و دوراندیشی از سوی آنان هستیم.

حافظ عزیزی نقش، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بیدار بورس نوشت: با تغییر رویکرد و عقب‌نشینی مسئولان از سیاستهای ضد تولید و ضد بورسی قبلی، شاهد بروز نشانه‌هایی از عقلانیت و دوراندیشی از سوی آنان هستیم. بازار مثبت دیروز نشان می دهد که بالاخره سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان کشور که طی سال‌های اخیر متصلأ با تصویب و اعمال قوانین و مقررات ضد تولید و ضد بورسی، ظاهرأ درصدد مهار تورم و کنترل بازار و حبس نقدینگی و اصلاحات اقتصادی، (ولی عملا و ناخواسته و به علت ناشیگری و کم تجربگی، عامل فروپاشی و بهم‌ریختگی ارکان اقتصادی کشور) بودند، در برابر خواست عمومی ملت؛ بالاخص جمعیت فعال بورسی که طی ماه‌های اخیر دچار ضرر و زیان سنگین و آسیب‌های روحی بودند؛ تسلیم شده و تن به تبعیت از قوانین و اصول نظام بازار آزاد (اقتصادی) داده‌اند.

این تغییر رویکرد برخی از کارشناسان ارشد و تاثیرگذار دولت را به فال نیک می.گیریم و امید داریم با آغاز به کار مجلس جدید و دولت منتخب در ماه‌های آتی، شاهد استقرار عقلانیت و قانونمندی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور بالاخص بورس تهران باشیم.

شایان ذکر است که با اتخاذ سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسی طی یک سال گذشته، شاهد افت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار سهام ( بورس تهران) بودیم. بنحوی که طی یکسال اخیر ارزش بازار بورس تهران از سطح ۲۵۰ میلیارد دلاری قبلی به سطوح نازل ۱۵۰ میلیارد دلاری فعلی سقوط آزاد کرده بود.

بهرحال در بازار روز گذشته هر چند که سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها قدری بهبود یافت و سیاست‌گذاران بالاخره اندکی تغییر موضع دادند، ولی فضای بازار سرمایه همچنان مملو از بیم و امیدها است و فعالان بورسی نسبت به تصمیم‌گیران و افراد ذی‌نفوذ دولتی و مجلسی تردید دارند.

پیش بینی روند بازار امروز 

همانطور که انتظار می‌رفت، با افت سنگین و کاهش پی در پی و توقف‌ناپذیر شاخص کل بعد از چندین هفته خونین و حاکمیت فضای ترس و نا امیدی، و از طرفی پمپاژ چند خبر و وعده خوب مسئولین برای صنایع مختلف ... شاهد برگشت بازار و بهبود نسبی قیمت‌ها و شاخص‌ها بودیم.

از طرفی با افت شدید بازار، قیمت سهام، به کف رسیده و شاهد اشباع فروش در کلیت بازار بودیم . 

 با کاهش شدید بازدهی اخزاها از ۳۷ درصد در ابتدای هفته به ۳۳ درصد روز گذشته، از جذابیت اوراق خزانه نیز کاسته شده و انتظار می‌رود بار دیگر نقدینگی بازار معطوف سهام شرکت‌ها شود.

برای بازار امروز نیز ادامه اقبال بازار و جریان رو به رشد قیمت‌ها و شاخص‌ها را گمانه‌زنی و پیش‌بینی می‌کنیم.

کد خبر 37851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =