۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹

انفعال‌ بورس تحت تاثیر ریسک‌های موجود

تکیه بر وعده‌های انتخاباتی برای تعیین سمت و سوی سرمایه‌گذاری اشتباه است
انفعال‌ بورس تحت تاثیر ریسک‌های موجود

کارشناس بازار سرمایه گفت: مادامی که وعده‌های انتخاباتی آقایان در رابطه با اقتصاد و بازار سرمایه که احتمالا کم هم نخواهد بود، جامه عمل نپوشند؛ نباید انتظار تغییر روند جدی در بازار سرمایه داشت، علی‌الخصوص که ریسک‌های بازار در برهه فعلی کم نیستند.

نوید فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص وضعیت معاملات امروز بیان کرد: بازار سرمایه معاملات اولین روز از هفته را تحت تاثیر خوش‌بینی ایجاد شده درخصوص وجود تقاضای نسبی برای کلیت بازار با صف خرید بی‌جان نمادها آغاز کرد. همین امر نیز عاملی بود تا شاخص در نیم ساعت نخست با شیب ملایمی به سمت بالا حرکت کند. با شروع نیم ساعت دوم اما، عرضه‌ها تحت تاثیر تعطیلات میانه هفته و دامنه نوسان غیرمعمول که همه معامله‌گران را کلافه کرده، شدت گرفت که منتج به عقب‌نشینی خریداران و قرارگیری شاخص در سطوح ۲,۰۹۴,۲۳۴ واحدی شد. البته در مجموع جو کلی بازار با توجه به تعطیلات پیش‌رو مناسب ارزیابی می‌شود و شاهد روزهای نسبتا باثبات، متعادل اما کم رمقی در بازار هستیم. 

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بورس بیمه ایران افزود: به واقع تعطیلات چند روزه در کنار ابهامات سیاسی مرتبط با جو کلی کشور، انتخابات پیش رو و ذائقه بورسی نامزدها و فضای بی‌خبری موجود ناخوداگاه باعث می‌شود تا خریداران و فروشندگان با بروز رفتار منفعلانه تحت تاثیر ریسک‌های احتمالی، به کاهش حجم معاملات در هفته جاری دامن بزنند. 

او در پیش‌بینی روند معاملات بازار در روزهای آینده گفت: انتظار می‌رود با عبور از هفته جاری و برچیده شدن دامنه نوسان غیر معمول، بار دیگر شاهد افزایش نسبی حجم معاملات و قرارگیری شاخص کل در مدار صعودی برای یک دوره کوتاه مدت باشیم، دوره‌ای که به احتمال زیاد با قسمتی از دوره انتخابات متقارن خواهد شد. با تمام این‌ها اما نباید فراموش کرد که ریسک‌هایی که بازار از آن هراس دارد همچنان روی سر بازار قرار دارد، ریسک‌هایی که حتی با روی‌کار آمدن منتخب اهالی بازار سرمایه نیز به این زودی‌ها مرتفع نخواهد شد؛ چراکه رشد حقیقی و پایدار بازار سرمایه نیازمند تحولات ریشه‌ای و بنیادینی در قلب اقتصاد و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اصلی کشور است. 

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حالا به این موضوع بیاندیشید که در برآیند انتخابات، رئیس جمهور انتخابی، مورد تایید بازار سرمایه نباشد. این تازه نتیجه کلی انتخابات است، نه وعده‌هایی که در دوران تبلیغات داده می‌شود. لذا پر واضح است تکیه بر وعده‌های انتخاباتی برای تعیین سمت و سوی سرمایه‌گذاری امری کاملا اشتباه است. گرچه فعالان بازار حالا، آب دیده‌تر از گذشته شده‌اند و پاسخ چنین وعده‌هایی را با نحوه و زمان‌بندی می‌خواهند. 

فرهادی در خاتمه تصریح کرد: مادامی که وعده‌های انتخاباتی آقایان در رابطه با اقتصاد و بازار سرمایه که احتمالا کم هم نخواهد بود، جامه عمل نپوشند؛ نباید انتظار تغییر روند جدی در بازار سرمایه داشت، علی‌الخصوص که ریسک‌های بازار در برهه فعلی کم نیستند.

کد خبر 37862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =