سیگنال‌های مثبت و سرعت‌گیر حرکت بازار سرمایه

در این گزارش، نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای هفته‌ای که گذشت، مهم‌ترین اخبار و اتفاقات تاثیرگذار بر بازار سرمایه در هفته پیش رو و البته برخی حواشی بازار خواهیم داشت.

به گزارش بیدار بورس، هفته پایانی خردادماه، "همان همیشگی" در بازار سرمایه سِرو شد و در سایه تداوم محدودیت دامنه نوسان، آمارهای اقتصادی نه چندان جذاب، و البته شعارهای بورسی کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، در نهایت با افت ٣١٧٤٠ واحدی شاخص کل و کاهش ٧٢٤٠ واحدی شاخص هم‌وزن، بهارِ بورسی‌ها به پایان رسید.

خالص خروج نقدینگی حقیقی از بازار این هفته حدود ١٢٨٣ میلیارد تومان و میانگین ارزش معاملات با افت ٩ درصدی نسبت به هفته گذشته، ٢٤٠٠ میلیارد تومان بود.

بازدهی منفی ٦.٨٨ درصدی شاخص کل در ٣ ماه نخست سال جاری، اگرچه بدترین بازدهی تاریخ این بازار نبود، ولی برای سهامدارانی که سه_چهارسالی است جز زیان، چیزی نصیب‌شان نشده، بهار تلخی بود!


بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل بهار، بازدهی سپرده بانکی، گوی سبقت از سایر رقبا ربوده و سپرده‌گذاران بانکی در ٣ ماه ابتدای سال، سود ٧.٥ درصدی کسب کرده‌اند.

باز هم محدودیت دامنه نوسان 

اهالی تخت‌طاووس این هفته زیاد حاشیه‌ساز نبودند و فقط اعلام کردند دامنه‌نوسان معاملات، نهم تیرماه به ٦ درصد می‌رسد. این تصمیم یعنی فعلا وضعیت بورس، بحرانی است و با محدودیت دامنه‌نوسان، باید مهار قیمت سهام را کشید و از سقوط قیمت‌ها جلوگیری کرد.

شاید بتوان خبر اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه‌ها را هم تا حدی به پیگیری‌های سازمان بورس، گره زد!

خبری هم از قول یکی از اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی مبنی بر تزریق ۶۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه شنیدیم که البته تا وقتی رد پای ورود پول جدید به بازار سهام را نبینیم، نمی‌توان روی چند و چون این خبر، حساب کرد.

بورس و انتخابات

بازار سرمایه مثل ٣ سال پیش، این بار هم سوژه کاندیداها شده و آقایان برای جلب رضایت فعالان این بازار، لابلای وعده‌های انتخاباتی، بورس را هم مورد عنایت قرار داده و اظهارنظرهایی مطرح می‌کنند. البته که وضعیت معاملات در دو هفته اخیر نشان می‌دهد همانطور که هفته‌های قبل هم گفتیم، بورسی‌ها، مارگزیده‌هایی هستند که دیگر به راحتی، فریب ریسمان سفید کاندیداها را نمی‌خوردند؛ اما خب؛ به هر حال این وعده‌ها در بین سهامداران هم واکنش‌هایی به همراه داشته!
با ما باشید تا سری به برخی وعده‌های هفته‌ای که گذشت و البته، واکنش کارشناسان بورسی، بزنیم!

واکنش کارشناسان بازار سرمایه به شعارهای انتخاباتی 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کماکان اصرار دارد معجون رفع مشکلات بازار سرمایه را در دست دارد و همانطور که در دوره قبلی، وعده حل ٣ روزه مشکلات بورس را می‌داد؛ این بار هم مدعی است که "سیاست‌های غلط دولت می‌تواند بازار را یک شبه نابود کند. همان اصلاحِ سیاستِ غلط، در سه روز می‌تواند بورس را اصلاح کند." ما که نظری نداریم، ولی یکی از کارشناسان بازارسرمایه با شنیدن این اظهارات، پوزخند زد و گفت: کسی که ٣ سال است نتوانسته‌ مشکلات بانک مربوط به بنیاد شهید را حل کند، شعار اصلاح بورس ندهد، بهتر نیست؟

آقای قاضی‌زاده همچنین در اظهارنظری، کل تئوری‌های اقتصادی را زیر سوال برده و اعلام کرده: "نسخه‌های جهانی پاسخگو نیست و شما نمی‌توانید یک کشور را پیدا کنید که با الگو گرفتن از بانک جهانی، رشد کرده باشد."


جناب جلیلی، اظهار نظر پرحاشیه‌تری داشتند و فرمودند: "اگر ١٠ پتروپالایشگاه مثل خلیج‌فارس داشته باشیم، نه تنها نیاز نیست نفت بفروشیم، بلکه باید نفت هم بخریم!"
کارشناسان بازار سرمایه هم این بار دسته‌جمعی پوزخند زدند و یادآور شدند که خوراک شرکت‌های پتروشیمی، گاز است؛ نه نفت!
جناب جلیلی، همچنین خصوصی‌سازی را علت ورشکستگی صنایع می‌دانند که همین اظهار نظر نشان میدهد این بزرگوار، هیچ اطلاعی از آنچه خصوصی‌سازی میخوانیمش، ندارند!
با توجه به اینکه برخی اظهارات ایشان به منطق فکری دلارزدایان بسیار نزدیک است و به نظر می‌رسد ایشان اعتقادی هم به تعامل و توسعه روابط بین‌المللی ندارند، تا اینجای کار، بورسی‌ها خیلی از ایشان استقبال نکرده‌اند!


آقای زاکانی هم اظهار کردند: "دولت نباید نگاه درآمدی به بورس داشته باشد و اصلا دولت حق ندارد از مال مردم، بردارد."
حرف شان، صحیح؛ ولی به قول پیشکسوتان بورسی، مشکل اینجاست که اهالی پاستور، شرکت‌های بورسی را مال خودشان می‌دانند؛ نه مال مردم!

ایشان هم مثل آقایان جلیلی و قاضی‌زاده، ادامه دهنده راه دولت قبل و پیش بردن اقتصاد دستوری هستند!
آقای زاکانی که هفته گذشته وعده تحویل گوشت درب منزل را داده بودند، این هفته اعلام کردند "یارانه را بصورت طلا می‌دهند تا قدرت خرید مردم حفظ شود" و با این مژده، مرزهای شعارهای پوپولیستی نیز جابجا شد!

آقای قالیباف اما در اظهارات خود به نکوهش اقتصاد دستوری پرداخته و از این جهت، طرز فکر نزدیک‌تری به فعالان بازار سرمایه دارد.

شاید بتوان گفت منطقی‌ترین و واقعی‌ترین اظهارنظر انتخاباتی از سوی آقای قالیباف مطرح شد که گفتند: "نمی‌توان گفت که بورس سه روز، سه ماه یا ۶ ماه درست شدنی است. ما شاید بتوانیم در عرض یک‌سال ثبات را به بورس برگردانیم."
از نگاه کارشناسان، اگرچه انتظار فعالان بازار سرمایه، بهبود سریع اوضاع بورس و جبران ضرر و زیان سهامداران است؛ ولی واقعیت این است که بلایی که در ٤ سال گذشته بر سر بورسی‌ها آمده، با یک نسخه درمان نخواهد شد و رونق بازار سرمایه، نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

این بزرگوار همچنین اظهار کردند: "اگر سهام عدالت برای مردم است چرا مدیریتش دست مردم نیست؟؟؟بانک مرکزی سود ۳۰ درصد را برای سپرده‌های بلندمدت تضمین کرده است. در این شرایط هیچ‌کس سراغ بورس نمی‌رود.... بازار ثانویه و اولیه، دو جزء اصلی هستند، باید هر دوی آن‌ها تقویت شوند."
البته بعضی کارشناسان بازار، انتقادی هم به ایشان داشتند و گفتند اگر جناب قالیباف واقعا به فکر بازار سرمایه هستند، چرا مصوبه تجدید ارزیابی خودروسازان را که چند ماهی‌ست روی میز سران قوا خاک می‌خورد، امضا نمی‌کنند؟

جناب پورمحمدی هم در اظهارنظرهایشان، فرمودند: "مردم در بورس سرمایه‌شان از دست رفته و به ما اعتماد ندارند و پول‌های خود را به دلار تبدیل می‌کنند)))

البته یکی از نقاط قوت آقایان قالیباف، پزشکیان و پورمحمدی، استفاده از چهره‌های باتجربه و متخصص بازار سرمایه است و باید دید این دوستان بعد از برگزاری انتخابات و سکونت در پاستور، به نظرات کارشناسی احترام گذاشته و برای کمک به بهبود وضعیت اقتصادی، رشد تولید و رونق بازار سرمایه گام برمی‌دارند یا مثل قبلی‌ها، پرکردن کسری‌ بودجه به هر قیمتی، در دستور کارشان قرار خواهد داشت‌. هر چه باشد، فعلا بورسی‌ها به وعده‌های مطرح شده خیلی وزن نداده و معاملات بازار سهام، بی رمق است‌.

نگاهی به سایر خبرها و رویدادهای هفته‌ای که گذشت

بنا بر اعلام سازمان بورس، به ایران‌خودرو و سایپا، مهلت یک ساله برای خروج از شمولیت ماده ١٤١ قانون تجارت و باقی ماندن در بورس تهران داده شد! این در حالی‌است که زیان عملیاتی ایران خودرو در پایان دوره سالانه، به ٣٠ هزار و ٥٩٧ میلیارد تومان رسیده است! لازم به ذکر است که طبق آمارها از وضعیت تولید و فروش ایران‌خودرو، این شرکت به خاطر قیمت‌گذاری دستوری، بابت تولید و فروش هر دستگاه پژو پارس، ٦٠ میلیون تومان زیان محقق کرده!

زیان هنگفت تحریم‌ها 

حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده ((در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ ، تحریم‌ها حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده! به عبارت دیگر در این مدت هر ایرانی به طور متوسط سالانه ١٢٠٢ دلار به دلیل تحریم‌ها از دست داده‌ است.))
بد نیست بدانید با ١٢٠٠ میلیارد دلار، می‌شد تولید روزانه نفت رو، ٢ میلیون بشکه افزایش داد یا ٧٠ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرد و معضل قطعی برق صنایع را برطرف کرد و یا، صدها فرصت دیگر در اقتصاد کشور ایجاد کرد!

افت صادرات فولاد 

آمارها حاکی از آن‌ست که صادرات فولاد ایران در ٢ ماه ابتدای امسال، ٢٧ درصد، معادل تقریبا ٤٠٠ میلیون دلار، کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است!

رمزارز ریالی در راه است 

رئیس کل بانک مرکزی هم خبر داده که یکشنبه این هفته، ""رمز ریال"" افتتاح می‌شود! نفهیدیم ما درک صحیحی از رمزارزها نداریم یا ایشان؟!


مهم‌ترین رویدادهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه در هفته آینده 

اواخر هفته‌ای که گذشت، سیگنال‌های مثبتی از بازار پول به نفع بازار سرمایه، صادر شد. نرخ اخزاها که به چالش بزرگی برای بازار سهام تبدیل شده بود، به کمتر از ٣٠ درصد رسید.

کاهش بازدهی انتظاری اوراق بدون ریسک، در کنار اقدام بانک مرکزی برای تزریق ١٩ همت پول از طریق قراردادهای بازخرید که به نوعی، پالسِ در پیش گرفتن سیاست‌های انبساطی از طرف بانک مرکزی محسوب می‌شود، باعث شده خوش‌بینی‌هایی نسبت به بهبود وضعیت بازار سرمایه شکل بگیرد. ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد در ٢ هفته گذشته، بانک‌ها جمعا ٣٦ همت اوراق دولتی در پذیره‌نویسی خریده‌اند که از نگاه کارشناسان بازار سرمایه، این موضوع هم نشأنه‌ای از چرخش سیاست پولی از انقباضی به انبساطی است.
 

تداوم رشد خزنده ارز نیمایی 

نرخ ارز در سامانه نیما هم رشد خزنده و بسیار ملایمی دارد و دلار نیمایی این هفته تا حدود ٤٢ هزار و ٨٠٠ تومان بالا رفته‌. البته که هنوز نرخ ارز نیما و بازار آزاد، اختلاف قابل توجهی وجود دارد و تا وقتی نرخ ارز صنایع واقعی شود، راه درازی باقیست!

اگرچه این اتفاقات به نفع بازار سرمایه است؛ ولی با توجه به تداوم محدودیت دامنه نوسان معاملات و همین‌طور، بلاتکلیفی انتخابات، به نظر می‌رسد هفته پیش رو همچنان هفته کم‌رمقی برای بورسی‌ها باشد!
 

پیشنهادی برای شروع تابستان

و اما خبر پایانی اینکه امروز، دوم تیرماه، صندوق اهرمی بیدار با نماد «بیدار» پذیره‌نویسی می‌شود. صندوق‌های اهرمی موجود در بازار سرمایه  بین ۱۰ الی ۱۷ درصد حباب دارند و در هیچ زمانی حتی در بدترین شرایط بازار، حباب کمتر از ۸ درصد نگرفته‌اند. این صندوق‌ها در زمان پذیره نویسی بدون حباب هستند و با آغاز معاملات ثانویه، حباب در آنجا به وجود می‌آید. در پذیره‌نویسی صندوق اهرمی "بیدار" شرکت کنید تا پس از آغاز معاملات ثانویه، شما نیز از حباب به وجود آمده در صندوق، سود بیشتری بدست آورید.

 

کد خبر 37901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =