می‌خواهند بورس را در سه روز اصلاح کنند، مگر بورس ماکروفر است؟

نامزد انتخابات با اعلام برنامه های اصلاح متغیرهای کلان اقتصادی ضمن انتقاد از وعده های رقبا و تشبیه بورس به مایکروویو گفت: سفارش کردم به وضعیت بازار سهام رسیدگی شود.

به گزارش بیداربورس، عبدالناصر همتی با بیان اینکه جایگاه اقتصادی در شان مردم نیست شاید به این دلیل که سیاست بر اقتصاد حاکم بوده در نخستین گفت و گو در کلاب هاوس اعلام کرد: یک رییس جمهور اقتصاددان در شرایط فعلی می‌تواند راهگشا باشد. به اقتصاد رقابتی معتقدم و به گسترش دولت اعتقادی ندارم و طرفدار دولت رفاه هستم.

معتقد به خصوصی‌سازی هستم و دولت نباید در امور عملیاتی وارد شود. نحوه خصوصی‌سازی به شدت مهم است و نباید طوری انجام شود که ایجاد رانت کند.

FATF از ملزومات مبادلات بانکی است اما در آن کوچکترین اهمیتی به نظر رییس بانک‌مرکزی ندادند. برنامه با محوریت اصلاح متغیرهای کلان اقتصادی تدوین شده و قول می‌دهم در دولت سیزدهم این برنامه را با جدیت اجرا کنم. امید می رود مردم قهر را کنار بگذارند و شاهد مشارکت بالا در انتخابات پیش رو باشیم.

از افتخاراتم این است که سیاست ارزپاشی را متوقف کردم. قیمت ارز شاخص مهمی حداقل در ظاهر ارزش پول ملی است اما ارزش پول ملی نباید با پمپاژ ارز بالا نگه داشته شود و رییس جمهور هم چنین دستوری ندادند. نزدیک یک میلیارد دلار خالص خرید از بازار بوده است. با خرید و فروش از بازار می‌توان بازار را کنترل کرد. سال ۹۸ با همین روش نرخ ارز ثابت نگه داشته شد.

هیچ نامه‌ای در فروردین ۹۹ به رهبری درباره بورس ننوشتم. تمام کشورهایی که توانستند تورم را مهار کنند بودجه را با مالیات بستند اما مشکل ایران این است که بخشی از بودجه نفتی است.

طی دو دهه گذشته سالانه ۲۱ درصد رشد پایه پولی و طی سه دهه گذشته سالانه ۲۷درصد رشد نقدینگی داشتیم. رشد پایه پولی سال گذشته به دلیل کرونا و تحریم‌ها بیشتر شد و درآمدهای دولت کاهش پیدا کرد که اثر آن مشاهده شد. سیاست‌های مالیاتی باید اصلاح شود. فوری‌ترین اقدام در دولت آینده اصلاح قدرت خرید مردم است. برنامه‌هایی برای اعطای کارت اعتباری خرید به مردم وجود دارد. امید است با افزایش درآمدهای دولت اوضاع بهتر شود.

متاسفم که برخی دوستان تایید صلاحیت نشدند. صدای سوم انتخابات هستم و معتقدم هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان طرفدار اصلاح به من رای خواهند داد. بانی وضع موجود نیستم چون دوسال است به گروه اقتصادی اضافه شدم اما نمی‌گویم دولت بانی وضع موجود است. بخشی از ۵ رقیب بانی وضع موجود هستند چون اعلام کردند دولت در سایه هستند یعنی برای من تصمیم‌گیری می‌کنند.

مانع فروپاشی اقتصادی شدم چون در مرحله ونزوئلایی شدن، دلار ۶۰ هزار تومانی و تورم بالا بود. شورای نگهبان تعهد نگرفت و اعلام کردم تا آخر ایستادم و نامزد پوششی نیستم. ایراد گرفتند چرا در این شرایط نرخ بهره را بالا نمی‌برید گفتم به دلیل بازار سرمایه. این وضع را کسانی گردن بگیرند که می‌دانستند بازار در معرض سقوط است و دعوت به ورود کردند. بانک‌ مرکزی نمی‌تواند نرخ بهره بین بانکی را تغییر دهد و مسبب تغییرات آن کرونا بود.

مسئولیتی در بورس و تاثیری در تصمیم‌ گیری‌ ها هم ندارم. تشبیه بورس به مایکروویو !!! وقتی نایب رییس مجلس می‌گوید می‌خواهیم بگیر و ببند راه بیاندازیم این گونه بورس را امنیتی می‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم بورس را در سه روز اصلاح کنیم، مگر ماکروفر است؟ سفارش کردم به وضعیت بازار سهام رسیدگی شود.

اینکه هر شرکت تولیدی تعطیل شد به زور آن را بازگشایی کنیم درست نیست و باید دقیق و علمی مشکل آن را بررسی کنیم. این روش‌ها و کارهای نمایشی را قبول ندارم. برخی نامزدها می گویند ۴۵۰ هزار تومان یارانه یا به هر زوج ۵۰۰ میلیون وام می دهیم. از کدام منابع؟ خیلی خوب است که بتوانیم به جوان‌ها وام دهیم اما اقتصاد خواندم. می‌خواهیم بارهای تورمی آن را به مردم تحمیل کنیم؟ کار پوپولیستی نمی‌کنم. احتمال برکناری از ریاست بانک مرکزی به گفته رئیس جمهور و به دلیل احتمال اثر حضور در انتخابات بر مسائلی پولی و مالی، نمی توانم رئیس بانک مرکزی هم باشم ولی اعلام کردم فعالیت‌ های انتخاباتی تاثیری ندارد اما رئیس جمهور صاحب اختیار بوده و می تواند تصمیم بگیرد . از قرار با برخی اقتصاددان‌ها هم صحبت هایی برای جانشینی شده و باید منتظر نتیجه بود . در این میان طی دو سه روز اخیر هم به بانک مرکزی نرفته ام و کمیجانی قائم مقام بانک در حال انجام امور است .

کد خبر 3796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =