۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۸
بررسی شرکت سرمایه گذاری سلیم

سرمایه ثبت شده سلیم‌ در حال حاضر ٣.١٢٦ میلیارد ریال است و بر اساس برنامه شرکت، افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از محل سود انباشته در دستور کار مجمع فوق‌العاده شرکت طی ماه‌های آینده خواهد بود.

معرفی شرکت

شرکت سرمایه گذاری سلیم (سهامی عام) در تاریخ ١٣٨٣/١١/١ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون ریال ثبت و تاسیس گردید، در تاریخ ١٣٩٣/١٢/٦ توسط تعاونی اعتبار کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو تملک گردید و در سال ۱۳۹۴ سرمایه ثبتی از ۱۰ میلیارد ریال به ١.٦٢٠ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ به ٣.١٢٦ میلیارد ریال افزایش یافت که این افزایش سرمایه‌ها، ترکیبی از مطالبات حال شده و همچنین از محل سود انباشته و صدور سهام جدید بوده است.

بر اساس برنامه شرکت، افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از محل سود انباشته در دستور کار مجمع فوق‌العاده شرکت طی ماه‌های آینده خواهد بود و در حال حاضر گزارش پیشنهادی هیئت مدیره مبنی بر این افزایش سرمایه در سامانه کدال درج شده است.

دارایی‌های عمده شرکت سلیم شامل شرکت‌های ایمن خودرو شرق، تولیدی و صنعتی گوهرفام، ترنیان سهم، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و شرکت قند ثابت خراسان است. ایران خودرو دیزل مالک ۲۷ درصد و اشخاص حقیقی مالک ۷۳ درصد شرکت سلیم بوده و بیش از ۱۰۰۰ نفر در گروه سلیم مشغول به کار هستند.


 

ترکیب پورتفوی سرمایه‌گذاری شرکت

بررسی شرکت سرمایه گذاری سلیم

سرمایه گذاری های غیر بورسی

دارایی های غیر بورسی شرکت به ارزش روز ۲۹۰۰۰میلیارد ریال که ۵۳ درصد از دارایی کل را تشکیل می دهد، شامل شرکت های ایمن خودرو شرق و سرمایه گذاری ترنیان است.

بررسی شرکت سرمایه گذاری سلیم

سرمایه‌گذاری‌های بورسی

دارایی های بورسی شرکت به ارزش ۲۵۴۰۷ میلیارد ریال شامل سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی، سرمایه گذاری، قند و شکر و سایر است که ۴۷درصد از دارایی‌های شرکت را تشکیل می‌دهند. عمده سرمایه‌گذاری بورسی شرکت در صنعت خودرو و قطعات بوده که شامل شرکت‌های خاور، خچرخش، خودرو، خموتور، ختراک، ختوقا، خنصیر می‌شود. 

بررسی شرکت سرمایه گذاری سلیم

بررسی صورت‌های مالی شرکت

سود خالص محقق شده این شرکت در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. این سود بر اساس سرمایه فعلی ٣.١٢٦ میلیارد ریالی معادل ٢.٥٥٩ ریال است.

 در مجمع عادی سالیانه برگزار شده، ۱۰درصد سود خالص بین سهامداران توزیع شد تا مانده سود انباشته شرکت در پایان سال قبل به بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال برسد.

درآمد سود سهام شرکت در سال قبل ٧.٨٥٠ میلیارد ریال و سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها نیز بیش از یک‌هزار میلیارد ریال بوده است. بخش اصلی سود سهام دریافتی از سه شرکت گوهرفام "شفام" به مبلغ ٢.٥٠٠ میلیارد ریال، ایمن خودرو شرق به مبلغ ٣.٢٥٠ میلیارد ریال و ترنیان سهام به مبلغ ١.٧٠٠ میلیارد ریال بوده است.

سود خالص تلفیقی کمتر از سود شرکت اصلی بوده است و به مبلغ ٤.٢٣٤ میلیارد ریال محقق شده که ۲۰ %کمتر از سال ۱۴۰۱ است. علت پایین بودن سود تلفیقی در مقایسه با سود شرکت اصلی ، تقسیم سود بالاتر از ۱۰۰ درصدی در مجامع برخی شرکت‌های زیرمجموعه است.

بررسی شرکت سرمایه گذاری سلیم

شرکت سرمایه گذاری سلیم با ارزش دارایی ۵.۷ همت که ارزشگذاری مارکت آن در حدود ۳.۵ همت برآورد شده و p/nav حدود ۶۲ درصد دارد. از طرفی با در دستور کار قرار دادن عرضه اولیه زیر مجموعه‌های خود، مانند شرکت ایمن خودرو شرق که دارای طرح توسعه داخلی سازی ایربگ و کمربند است، می‌تواند باعث ارزش افزوده شرکت به صورت قابل توجهی در آینده شود. با برآورد ارزش و سود زیر مجموعه‌های بورسی و غیر بورسی p/nav fw و p/efw سال ۱۴۰۳ شرکت به ترتیب ۳۸ درصد و ۴.۲ می‌شود.

بررسی شرکت سرمایه گذاری سلیم

کد خبر 38019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =