افت اقتصادی عربستان و کشورهای خلیج فارس به دلیل کاهش تولید نفت

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کند اقتصادهای شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) در سال جاری به دلیل کاهش مداوم تولید نفت، با کاهش رشد روبرو خواهند شد و اقتصاد عربستان سعودی یکی از سخت‌ترین آسیب‌ها را متحمل خواهد شد.

به گزارش بیدار بورس، یک نظرسنجی از ۲۴ اقتصاددان که از ۸ تا ۲۲ ژوئیه انجام شد، پیش‌بینی کرد اقتصاد عربستان سعودی در سال جاری ۱.۳ درصد رشد خواهد کرد که کمتر از ۱.۹ درصد پیش‌بینی شده در نظرسنجی آوریل و ۳.۰ درصد پیش‌بینی شده در ژانویه است. با این حال، انتظار می رود امارات متحده عربی با افزایش تولید نفت و تمرکز بر گردشگری نرخ رشد بهتری را با ۳.۷ درصد ثبت کند.

 انتظار می رود کویت امسال در رکود باقی بماند در حالی که رشد قطر، عمان و بحرین به ترتیب ۲.۲، ۱.۶ و ۲.۶ درصد خواهد بود. به طور کلی، انتظار می رود اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ۱.۹ درصد رشد کنند.

 رالف ویگرت، مدیر بخش اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقای موسسه اس اند پی گلوبال می گوید، کاهش درآمدهای نفتی بر رشد غیرنفتی تأثیر می‌گذارد. عربستان سعودی در حال بازنگری چشم‌انداز ۲۰۳۰ و تعدیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری است. تأثیر بر رشد تولید ناخالص داخلی واقعی واضح است - سرمایه‌گذاری کمتر به معنای چشم‌انداز رشد معتدل‌تر است.

 چشم انداز شورای همکاری خلیج فارس برای سال ۲۰۲۵ روشن تر است، به طوری که انتظار می رود اقتصاد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۵ ۴.۵ درصد رشد کند در حالی که انتظار می رود امارات متحده عربی رشد ۴.۲ درصدی داشته باشد.

 علاوه بر این، انتظار می‌رود که این منطقه همچنان شاهد نرخ تورم متوسط باشد، با پیش‌بینی‌های متوسط بین ۱.۰ تا ۳.۰ درصد در سال ۲۰۲۴، از جمله کمترین نرخ تورم در عمان و بالاترین آن در کویت. انتظار می رود عربستان سعودی در سال جاری نرخ تورم ۲.۱ درصدی را ثبت کند.

 هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی رشد اقتصاد عربستان سعودی را با استناد به کاهش تولید اوپک پلاس کاهش داد. صندوق بین‌المللی پول اکنون رشد سال ۲۰۲۴ را تنها ۱.۷ درصد در مقایسه با پیش‌بینی قبلی آن ۲.۶ درصد ارزیابی کرده است. صندوق بین المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی را ۴.۷ درصد در سال ۲۰۲۵ پیش بینی کرده است که نسبت به آوریل ۱.۳ درصد کاهش یافته است./بازار نفت، گاز و پتروشیمی 

💢 Telegram: @Iroilmarket

💢 twitter: iroilmarket

کد خبر 38023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =