تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌ها؛ راهکاری برای مدیریت ریسک در شرایط غیرقابل پیش‌بینی

کارشناس بازار سرمایه گفت: در چنین مواقعی و با وجود شرایط غیرقابل پیش‌بینی برای مدیریت ریسک موجود، سرمایه‌گذاران می‌توانند با متنوع‌سازی پورتفوی خود و تقسیم‌بندی کلاس‌های دارایی از جمله صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و... آرامش خاطری را برای خود به ارمغان بیاورند. 

سهیلا نقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس در خصوص تاثیر ترور رهبر حماس بر وضعیت بورس بیان کرد: تنش‌های سیاسی می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازارهای مالی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران داشته باشد؛ به همین دلیل نگرانی از تشدید تنش‌های سیاسی برای سرمایه‌گذاران کاملا به جاست.

کارشناس بازار سرمایه افزود: این گونه حوادث باعث ایجاد نوسانات شدید بازار و عدم اطمینان می‌شود و باعث برهم ریختگی آرامش و روان سرمایه‌گذار است.

نقی‌پور ادامه داد: در چنین مواقعی و با وجود شرایط غیرقابل پیش‌بینی برای مدیریت ریسک موجود، سرمایه‌گذاران می‌توانند با متنوع‌سازی پورتفوی خود و تقسیم‌بندی کلاس‌های دارایی از جمله صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و... آرامش خاطری را برای خود به ارمغان بیاورند. 

کارشناس بازار سرمایه در مورد اقداماتی که سازمان بورس در شرایط بحرانی می‌تواند در راستای جلوگیری از ریزش قیمت سهام انجام دهد، اظهار کرد: همچنین در زمان شکل‌گیری این گونه تنش‌ها، سازمان بورس می‌تواند نقش مهمی در حمایت از سرمایه‌گذاران ایفا کند. از جمله رایزنی با دولت جهت واریز وجه به صندوق تثبیت بازار است که می‌تواند تا حدودی این اطمینان را به فعالین و سرمایه‌گذاران بدهد که بازار رها و تنها نیست. این اقدام، حتی می‌تواند باعث ترغیب و جذب سرمایه‌های دیگر نیز باشد.

او اضافه کرد: از کارهای دیگری که می‌توان انجام داد و در گذشته صورت هم گرفته، محدودیت در دامنه نوسان است که البته این اقدام باید از نظر زمانی محدود باشد تا مشکل نقدشوندگی در بازار ایجاد نشود.

نقی‌پور خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته تجربه شده که این گونه اقدامات برای کاهش التهابات بازار و جلوگیری از ریزش بیشتر موثر بوده و توانسته بازار را مدیریت کند؛ هرچند شاید برای رشد قابل توجه در بازار موثر نباشد، ولی جهت حمایت از بازار و ممانعت از افت ارزش آن تاثیرگذار است.

کد خبر 38075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =