۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
سهام عدالت چیست؟ آخرین اخبار روز سهام عدالت

با شروع دور دوم ثبت نام سهام عدالت، سوالات زیادی پیرامون سهام عدالت همچون نحوه استعلام سهام عدالت، ارزش روز سهام عدالت، جاماندگان سهام عدالت، انتقال سهام عدالت به وراث ایجاد شده است.

با شروع دور دوم ثبت نام سهام عدالت، بار دیگر سوالات متعددی پیرامون سهام عدالت ایجاد شد. مشمولین جدید سهام عدالت و نحوه ثبت نام آنها ابهامات زیادی دارد، به همین جهت قصد داریم در این مقاله به بیان نحوه دریافت سود، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، نحوه فروش سهام عدالت و سایر موضوعات پیرامون سهام عدالت بپردازیم. با ما همراه باشید.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که دولت با هدف ایجاد عدالت اقتصادی بین افراد کم درآمد و اقشار خاص توزیع کرد. سبد سهام عدالت متشکل از سهام 46 شرکت‌ها بورسی و غیربورسی است. این شرکت‌ها به طور سالانه موظف هستند تا سود دارندگان سهام عدالت را پرداخت کنند.

سود سهام عدالت با توجه به ارزش روز سهام عدالت هر فرد مشخص در فواصل مختلف در یک سال واریز می‌شود. در زمان نگارش این مقاله، ارزش روز سهام عدالت حدود 12 میلیون تومان است.

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در مرحله نخست واگذاری سهام عدالت، بیش از 42 میلیون نفر مشمول دریافت سهام شامل مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، کارمندان و بازنشستگان دولتی، عمومی و بازنشستگان لشکری و کشوری، کارگران فصلی، روستاییان و عشایر و گروه‌های کم جمعیت شده‌اند. پس از پرداخت سود و افزایش ارزش سود سهام عدالت، جاماندگان سهام عدالت نیز خواستار دریافت سهام عدالت شدند. این در حالی است که دولت برنامه‌ای جهت ثبت نام جدید سهام عدالت نداشت.

در سال 1402 دور دوم ثبت نام سهام عدالت برای سه گروه؛ ایثارگران سه دهک اول، افراد تحت پوشش کمیته امداد خمینی و سازمان بهزیستی سهام عدالت جدید با تخفیف 50 درصدی سهام عدالت به ارزش 10 میلیون تومان آغاز شد. افراد مشمول پس از اعلام رسمی شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌توانند به صورت آنلاین در سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir ثبت نام نمایند.

مبلغ سهام عدالت مشمولان جدید به صورت اقساط طی 10 سال از محل سود سالانه شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت برداشت می‌گردد. مشمولان جدید سهام عدالت باید بدانند که تا زمان تسویه، امکان آزادسازی سهام عدالت و فروش آن وجود ندارد و سهام‌ها به عنوان وثیقه نزد سازمان خصوصی سازی باقی می‌ماند.

بسیاری از زوجین که طی سال‌های گذشته دارای فرزند شده‌اند، باید بدانند که دولت با هدف افزایش جمعیت، اوراق صندوق سرمایه گذاری به نوزادان واگذار خواهد کرد اما برنامه‌ای برای ثبت نام سهام عدالت کودکان از سوی دولت ارائه نشده است. 

ارزش روز سهام عدالت

در ابتدای زمان توزیع سهام عدالت، ارزش سبد سهام عدالت معادل 500 هزار تومان بود که امکان افزایش ارزش آن تا سقف یک میلیون تومان وجود داشت. در صورتی که در زمان ثبت نام اقدام به افزایش ارزش سهام عدالت نکرده باشید، در حال حاضر امکان تغییر ارزش پرتفو وجود ندارد.

در حال حاضر 4 سبد سهام عدالت به ارزش‌های 409 هزار، 492 هزار، 532هزار و یک میلیون تومانی وجود دارد و ارزش روز سهام عدالت متاثر از ارزش روز سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است. دارندگان سهام عدالت در صورتی که از ارزش روز سهام خود اطلاعی ندارند، جهت مشاهده سهام عدالت و استعلام سهام عدالت می‌توانند به سایت sahamedalat.ir مراجعه نمایید.

برای فروش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

از زمان توزیع سهام عدالت تا سال 1399 امکان فروش سهام عدالت وجود نداشت. در سال 99 اعلام شد که دارندگان سهام عدالت می‌توانند به دو روش غیرمستقیم یا مستقیم، سهام خود را مدیریت کنند.

در آن زمان درخواست آزادسازی سهام توسط سهامدار در سامانه سهام عدالت ثبت ‌گردید. طبق این برنامه، 20 میلیون نفر روش مستقیم و 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند. در ادامه به تعریف دو روش مدیریت سهام عدالت و تفاوت آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

روش مستقیم سهام عدالت

در این روش، فروش 30 درصد از سبد سهام عدالت توسط کارگزاری‌ و بانک ها به درخواست سهامداران امکان پذیر بود اما پس از ثبت سفارش حجم بالای فروش سهام، امکان فروش مستقیم سهام متوقف شد.

روش غیرمستقیم سهام عدالت

در روش غیرمستقیم دارندگان سهام عدالت هیچ دخالتی در مدیریت سهام ندارند و تنها در فواصل مشخص سود دریافت می‌کنند.

گفتنی است در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد اما طبق اعلام رئیس اتاق تعاون، در صورت برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، تا شهریور 1403 مالکیت سهام به مردم منتقل شده و امکان معامله فراهم خواهد شد.

نحوه دریافت سود سهام عدالت

از سال 1399 سود سهام عدالت طی دو مرحله سالانه به حساب دارندگان سهام واریز گردید. برخی از سهامداران سودهای خود را به دلایل مختلف همچون عدم ثبت نام در سجام، ثبت شماره شبای اشتباه، مسدود بودن حساب بانکی و ... دریافت نکرده‌اند. در صورت اصلاح نواقص، سودهای رسوب کرده گذشته به حساب آنها واریز خواهد شد.

برخی سهامداران اطلاع کاملی از ارزش سهام عدالت و میزان سودهای پرداخت شده ندارند که پیش از این در مقاله «استعلام سهام با کدملی» در خصوص نحوه استعلام سهام عدالت اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم.

انتقال سهام عدالت متوفیان

از زمان واگذاری سهام عدالت تا به امروز امکان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث وجود نداشت. در حال حاضر شرایط انتقال سهام عدالت متوفیان سال 84 تا 99 فراهم شده و وراث می‌توانید فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق سایت کارگزاری خود به صورت آنلاین انجام دهند.

پیش از این در مقاله «سهام عدالت متوفیان» به طور کامل در خصوص نحوه انتقال سهام عدالت به وراث متوفی ارائه شده است. این مقاله می‌تواند تکمیل کننده مقاله فوق باشد.

برای افزایش سهام عدالت به کجا مراجعه کنیم؟

برخی از دارندگان سهام عدالت مشتاق هستند که ارزش سهام عدالت خود را افزایش دهند. باید بگوییم که در حال حاضر امکان فروش و افزایش سهام عدالت وجود ندارد. در صورتی که قصد سرمایه گذاری غیرمستقیم دارید، می‌توانید اوراق صندوق های سرمایه گذاری را خریداری کنید. این صندوق‌ها با توجه به ریسک و بازدهی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در مقاله «صندوق های سرمایه گذاری چیست؟» به معرفی هر یک از صندوق‌ها پرداختیم. 

کلاهبرداری با ترفند ثبت نام سهام عدالت

با آغاز ثبت نام دور دوم سهام عدالت، برخی سودجویان با ارسال پیامک ثبت نام سهام عدالت و ارسال لینک به مردم به دنبال کلاهبرداری از آنها هستند.

در صورتی که لینک ثبت نام سهام عدالت و یا لینک مشاهده سود سهام عدالت را دریافت کرده‌اید، بر روی لینک کلیک نکنید. این لینک‌ها بدافزارهایی هستند که قصد سواستفاده از شما و خالی کردن حساب‌های بانکی شما را دارند.

جمع بندی

در این مقاله به سوال سهام عدالت چیست به زبان ساده پاسخ دادیم. همان طور که گفته شد، از سال 99 امکان آزادسازی سهام عدالت و فروش سهام عدالت فراهم شد. در این برنامه به سهامداران فرصت داده شد تا مدیریت سبد سهامی خود را به دست بگیرند (روش مستقیم) و یا روش غیرمستقیم را انتخاب کنند. کسانی که روش غیرمستقیم را در سهام عدالت انتخاب کردند، به طور سالانه طی دو مرحله سود سهام خود را دریافت می‌کنند.

در ثبت نام دور دوم سهام عدالت در سال 1402 به سه گروه ایثارگران سه دهک اول، افراد تحت پوشش کمیته امداد خمینی و سازمان بهزیستی اختصاص یافت. مشمولین جدید سهام عدالت می‌توانند پس از اعلام رسمی دولت در سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت ثبت نام کنند.

کد خبر 38085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =