خروج ٢٦٢٠ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها؛ عارضه نسخه نخ‌نما شده برای درمان بورس

هفته سوم مردادماه با افت ۴ هزار واحدی شاخص کل، کاهش ۲۶۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن و خروج بیش از ۲۶۲۰ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار خاتمه یافت. ارزش معاملات خرد این هفته با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۲۵۸۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش بیدار بورس، هفته سوم مردادماه در سایه ترس سرمایه‌گذاران از جنگ، هولناک آغاز شد. روز شنبه، حال بازار، زار بود و ریزش تقریبا ۳ درصدی شاخص کل و هم‌وزن، آنقدر اعصاب فعالان بازار سرمایه را متشنج کرد که در تالار بورس تهران و اصفهان، به نشانه اعتراض به شرایط بازار، سیستم‌های معاملاتی را خاموش کردند. 

در شرایطی که خیلی از فعالان بازار سرمایه انتظار یک اقدام حمایتی اترگذار یا تعطیلی بورس را داشتند، اهالی تخت‌طاووس باز همان نسخه نخ‌نما شده‌ی همیشگی را تجویز کردند و شنبه شب اعلام شد دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد، تغییر خواهد کرد!

نسخه‌ای که اگرچه در روزهای بعد، ترمز ریزش بازار را کشید؛ ولی معاملات را به اغما بُرد و اُفت چشمگیر ارزش معاملات خرد را در پی داشت. سرخی بازارهای جهانی هم مزید بر علت شد تا بورسی‌ها اندک امیدشان به بهبود وضعیت بازار سرمایه هم از بین برود. خوشبختانه بخت به بورسی‌ها رو کرد و چهارشنبه بورس تعطیل شد و سهامداران یک روز کمتر زیان کردند!

در نهایت، هفته سوم مردادماه با افت ۴ هزار واحدی شاخص کل، کاهش ۲۶۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن و خروج بیش از ۲۶۲۰ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار خاتمه یافت. ارزش معاملات خرد این هفته با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۲۵۸۰ میلیارد تومان رسید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر ذره‌بین بیدار بورس 

این هفته هم صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر ذره‌بین بیدار بورس قرار گرفتند. از بین کلاس‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های کالایی و صندوق‌های درآمد ثابت، بازدهی هفتگی و ماهانه و سه‌ماهه مثبت داشتند و سایر انواع صندوق‌ها، عملکرد موفقی نداشتند و در هر سه بازه، زیان نصیب سرمایه‌گذاران کردند!

نگاهی به مهم‌ترین اخبار و اتفاقات هفته‌ای که گذشت

اهالی تخت‌طاووس این هفته به منظور حمایت از بازار، طی مکاتبه‌ای با وزارت اقتصاد درخواست تعریف خط اعتباری یا واریز حداقل ۵۰ همتی هم مطرح کردند که البته مشخص نیست اهالی باب‌همایون به این درخواست، پاسخ مثبت دهند یا نه؛ ولی برخی کارشناسان بورسی معتقدند اگر این درخواست اجابت شود، می‌تواند رشد حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای بازار سرمایه به ارمغان آورد. 

برخی دیگر از کارشناسان اما، اعتقاد دارند بهتر است مدیران سازمان بورس، زیاد خودشان را خسته نکنند که تجربه نشان داده در شرایط بحرانی، هر گونه دستکاری در بازار، مشکلات را تشدید می‌کند.

گواه این ادعا، رکود ناشی از محدودیت دامنه‌نوسان است؛ نسخه‌ای که در سال‌های اخیر، با هر تبی در بورس، تجویز شده و اثرگذاری لازم را هم نداشته. الزام به حضور بازارگردان‌ها هم جزو تصمیماتی بود که بیش از آنکه یار شاطر سهامداران باشد، بار خاطرشان شده و با وجود آنکه آمارهای ارائه شده از سوی سازمان، حاکی از حمایت ۱۰ همتی بازارگردان‌ها از ابتدای اسفندماه ١٤٠٢ تا ١٤ مرداد ١٤٠٣ بوده، ولی روزی هم نبوده که بورسی‌ها از عملکرد این به اصطلاح حامیان، گلایه نکنند!

کدام دستاورد

و اما خبر عجیب این روزها، برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مللی ایران است! در حالی این نمایشگاه از امروز، جمعه نوزدهم مردادماه تا بیست و دوم مردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که ضرر و زیان چهارسال گذشته، دل و دماغی برای سرمایه‌گذاران نگذاشته! و البته که اکثر نهادهای مالی هم زیر فشار رکود و رخوت این چند سال، کمر خم کرده‌اند و رغبتی به حضور در این نمایشگاه ندارند! حالا قرار است کدام دستاورد بازار سرمایه در معرض نمایش عموم قرار بگیرد، الله اعلم!

حرکتی از کانون‌ها

هفته گذشته از انتقاد سهامداران به انفعال کانون‌ها گفتیم؛ انگار کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران بالاخره تکانی خوردند و نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، در خصوص دغدغه‌ها و چالش‌های عمده بازار سرمایه ارسال کردند! و البته که صید ماهی مُرده از آب، شاهکار نیست!

امان از قیمت‌گذاری دستوری 

به جرات می‌توان گفت بعد از تنش‌های سیاسی، ناترازی انرژی، مهم‌ترین چالش این هفته بورسی‌ها بود. روزی نبود که صنایع بزرگ تولیدی، از کاهش تولید و عدم‌النفع ناشی از قطع برق گِله نکنند و طبیعی است که در شرایطی که خطوط تولید خوابیده، شعار جهش تولید، طنزی بیش نیست! قیمت‌گذاری دستوری، تیشه به ریشه صنعت نیروگاهی زده و امروز، تبعات عدم حمایت از این صنعت، گریبانگیر کل صنایع تولیدی شده! و وای بر مسئولان و سیاست‌گذارانی که سال‌هاست خود را به خواب زده‌اند و بدیهی‌ترین اصول اقتصادی را هم قبول ندارند!

طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، قطعی برق سالانه ۵ میلیارد دلار به صنایع خسارت میزند و برای رفع ناترازی انرژی، نیاز به سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری داریم! 

امیدواریم هرچه زودتر فکری برای رفع بزرگترین چالش پیش روی تولید کنند که در غیر این صورت، حتما در سنوات آینده میزان خسارت و مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری، خیلی بیشتر از اینها خواهد بود.

گفتیم قیمت‌گذاری دستوری؛ بد نیست به عوارض این غده سرطانی در صنعت خودرو هم اشاره کنیم. 

تازه‌ترین گزارش‌های ۳ شرکت خودروسازی که در سامانه کدال منتشر شده، نشان می‌دهد؛ تداوم قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت جمع کل زیان انباشته سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو را از مرز ۲۴۸ هزار میلیارد تومان فراتر برده است. خودروسازان در هر ساعت بیش از ۴ میلیارد تومان زیان می‌سازند و این، اصلا اتفاق خوبی نیست!

طبق "بند ث" ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم، قیمت‌گذاری دستوری ممنوع شده است. فعالان بازار سرمایه امیدوارند با اجرای این قانون شرایط بهتری برای فعالیت شرکت های تولیدی و سهامداران در طول ۵ سال اجرای برنامه هفتم فراهم شود.

کاهش نرخ YTM اخزاها

یکی از چالش‌های جدی بازار سرمایه، افزایش بازدهی اخزاها بود؛ ولی در هفته‌ای که گذشت، برای اولین بار نرخ YTM اخزاها به کمتر از ۳۰ درصد رسید. این موضوع می‌توانست سیگنال مثبتی برای بورسی‌ها باشد؛ اگر سایه تنش‌های سیاسی بر سرشان سنگینی نمیکرد!!!

پیش‌بینی بازار در هفته پیش رو 

مهم‌ترین خبر هفته جدید، تداوم محدودیت دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه است. پیشاپیش مشخص است در سایه محدودیت دامنه‌نوسان، اوضاع نامساعد بازارهای جهانی؛ و البته تنش‌های سیاسی؛ روزهای مشقت‌بار بورس ادامه خواهد داشت. گفتاردرمانی و طرح وعده‌های نخ‌نما شده‌ای مثل تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق‌های حمایتی بازار هم کارساز نخواهد بود و شاید قناعت به سود صندوق‌های درآمد ثابت و تماشای بازار سهام، بهترین استراتژی برای هفته پیش رو باشد. امیدواریم اوضاع سیاسی هرچه زودتر آرام شود و بازار سرمایه روزهای بهتری پیش رو داشته باشد.

کد خبر 38126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =