پیش شرط حرکت مستمر بازار سرمایه چیست

اولین پیش شرط حرکت مستمر بازار سرمایه، رفع تنش‌های سیاسی و برقراری ثبات و آرامش در منطقه است. بعد از آن اقداماتی برای افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌تواند موثر باشد.

علی دهدشتی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با خبرنگار بیدار بورس با اشاره به طرح انتشار اوراق اختیار فروش تبعی بیمه سهام بیان کرد: قطعاً انتشار اوراق تبعی به عنوان یک اقدام حمایتی می‌تواند به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کند؛ اما این اقدام، یک مسکن موقتی بوده و آثار کوتاه‌مدت در پی خواهد داشت. 

او افزود:بازار سرمایه تحت تاثیر انتشار اوراق تبعی می‌تواند چند درصدی رشد کند، اما کماکان سایه ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بزرگتری (مثل تنش‌های سیاسی و خطر جنگ و نگرانی بابت روی کارآمدن ترامپ) بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند.

مسکن موضعی، دوای درد بورس نیست

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل اتخاذ سیاست‌های انقباضی در سال‌های اخیر، رکود بر تمام بخش‌های اقتصاد کشور حاکم شده و این رکود، سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی را هم کاهش داده است. همچنین عرضه پول کاهش یافته و با فزایش بازدهی اخزاها و افزایش نرخ بهره، نرخ تامین مالی شرکت‌ها هم افزایش یافته و این مساله می‌تواند آثار منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. مشکلات دیگر مثل قطعی برق و گاز و قیمت‌گذاری دستوری و مصوبات دست و پاگیر هم در سال‌های اخیر بازار سرمایه را تحت فشار قرار داده است. این مشکلات عدیده را نمی‌توان تنها با راهکار کوتاه‌مدتی مثل انتشار اوراق تبعی برطرف کرد! از این رو معتقدم با توجه به ریسک‌هایی که به آن اشاره شد، در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار رونق و رشد پایدار بازار سرمایه را داشت.

پیش‌شرط رشد پایدار بازار سرمایه چیست؟

دهدشتی نژاد در خصوص راهکارهای کمک به رشد مستمر و پایدار بازار سرمایه گفت: اولین پیش شرط حرکت مستمر بازار سرمایه، رفع تنش‌های سیاسی و برقراری ثبات و آرامش در منطقه است. بعد از آن اقداماتی برای افزایش سودآوری شرکت‌ها (از جمله رفع اختلاف نرخ دلار نیمایی با بازار آزاد) می‌تواند موثر باشد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: با وجود تمامی مشکلات معتقدم بورس در بلندمدت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و در صورت رفع مشکلاتی که به آن اشاره شد، بازار سرمایه در بلندمدت بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران را محقق خواهد کرد.

کد خبر 38182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =