۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳

روز موعود فرا رسید؟!

تعطیلی بورس بهترین گزینه در شرایط کنونی
روز موعود فرا رسید؟!

در شرایط کنونی بهترین تصمیم تعطیل شدن بازار بورس تا مشخص شدن شرایط است و دامنه نوسان محدود چیزی جز دامن زدن به ترس و هیجانات نیست زیرا صف های فروش خود عامل ترس و هیجان و تشدید آن است.

علیرضا خان‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بیدار بورس نوشت:

امشب ایران در پاسخ به جنایت های اسرائیل و تهدید ها و ترور اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و یکی از مقامات بلند پایه سپاه آسمان اسرائیل را نورانی کرد.

آتش و موشک باران ایران این بار قدرتمند تر از قبل اسرائیل را در نوردید این پاسخ به جا و کاملا بر حق اتفاق افتاد زیرا اگر این پاسخ قاطعانه داده نمی شد باید منتظر ترورها و جنایت دیگر در ایران و خارج از ایران علیه مقامات و منافع ایران می‌بودیم 

حال چرا این پاسخ در شرایط کنونی اتفاق افتاد:

همانطور که دکتر پزشکیان در سخنان خود اعلام کرد که تمام وعده هایی آمریکا و دیگر کشورها بابت عدم پاسخ به ایران به ترور های اسرائیل داده شده محقق نشده و حتی اسرائیل وحشیانه و با بی‌باکی به جنایات و ترور های خود ادامه داده حتی به صورت مستقیم ایران و رهبری ایران را تهدید نموده و نتانیاهو اعلام کرد تمام نقاط ایران در دسترس است و این تهدید با ترور سید حسن نصرالله جدی گرفته شد.

در ادامه با قطعی شدن حمله زمینی اسرائیل آن هم در شرایطی که آمریکا وعده داده بود اتفاق نمی افتد اگر این حمایت و پاسخ از سمت ایران اتفاق نمی‌افتد شکست لبنان و شعله‌ور آتش جنگ منافع ایران به خطر می‌افتاد و نفوذ ایران در منطقه کاهش می یافت که این یعنی هدف و نقشه بعدی اسرائیل تهران و ایران می بود.

از سوی دیگر ایران هرچه خویشتنداری کرد و بارها اعلام نمود آماده گفتگو و صلح است سخنگوی آمریکا سخن از عدم توافق زد و از گفتگو با بهانه های واهی سرباز زد و ایران مصلحت را کنار گذاشته و به وعده صادق خود عمل نمود.

این پاسخ پیامی بسیار قدرتمندی داشت و توان موشکی ایران را به رخ کشید. ایران هیچگاه شروع کننده جنگ نبوده اما این پاسخ به جهانیان اعلام کرد که توان دفاعی ایران در برابر دشمنانش در حد بسیار بالایی قرار دارد. این پاسخ باید اتفاق می افتاد و در زمان مناسبی این وعده صادق عملی شد. 

این پاسخ هوشمندانه بود زیرا تمام اهداف نظامی بود و هیچ نقطه غیر نظامی در دستور کار نبود و اصابت دقیق این موشک ها خود بیانگر قدرت موشکی و نیت ایران بود.

برداشت من از این پاسخ این است که این پاسخ به جنگ تبدیل نخواهد شد زیرا هر دو طرف از تبعات و ابعاد آن آگاه هستند مخصوصا اسرائیل!! زیرا جنگ ایران باعث تغییر چهره خاورمیانه و کشورهای غربی خواهد شد.

حالا برسیم به بازار بورس معاملات امروز در بازار سهام، دلار، نفت و طلا این اتفاق را خیلی زودتر پیش‌بینی کرده بودند از کجا؟؟؟ خدا داند!! این کاملا آشکار است که ریسک‌های ژئوپولیتیک در بالاترین حد خود قرار دارد این را میتوان از جهش پنج درصدی نفت مشاهده کرد، اما این رفتارها سراسر هیجان است و تمام پیش‌بینی‌ها از وقوع جنگ کاملا اشتباه است، زیرا در شرایط حساس کنونی تمام تصمیمات پیچیده خواهد بود. این برای بار چندم است که این جمله را تکرار میکنم رفتار هیجانی در زمان بروز این چنین اتفاقاتی جز ضرر عایدی برای افراد ندارد این حقیقتی است که بارها تکرار شده.

در شرایط کنونی بهترین تصمیم تعطیل شدن بازار بورس تا مشخص شدن شرایط است و دامنه نوسان محدود چیزی جز دامن زدن به ترس و هیجانات نیست زیرا صف های فروش خود عامل ترس و هیجان و تشدید آن است.

کد خبر 38345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =