سناریوهای مختلف رشد نرخ دلار نیمایی

در این گزارش به بررسی سه سناریو محتمل برای رشد نرخ نیمایی می‌پردازیم.

به گزارش بیدار بورس، دلار نیمایی دیروز (یازدهم مهرماه) به ۴۶۸.۳۲۹ ریال رسید تا از ابتدای سال رشد ۱۵.۵٪ را رقم زده باشد.

در پست بالا به بررسی سه سناریو محتمل برای رشد نرخ نیمایی می‌پردازیم؛ برای این امر سه سناریو محتمل را فرض نموده‌ایم.

سناریوهای مختلف رشد نرخ دلار نیمایی

در سناریوی اول سرعت رشد نرخ نیمایی توسط بانک مرکزی تا پایان سال مشابه سرعت رشد از ابتدای سال تا به امروز در نظر گرفته‌ایم. بانک مرکزی از ابتدای سال تا امروز نرخ نیما را به صورت معادل سالانه چیزی حدود ۳۱٪ رشد داده است که در این سناریو با فرض حفظ سرعت رشد تا پایان سال نرخ نیمایی به ۵۳.۰۰۰ تومان خواهد رسید.

در سناریو دوم بازه زمانی مورد نظر جهت استخراج سرعت رشد از ابتدای مرداد ماه سال جاری تا به امروز بوده است که در این بازه زمانی سرعت رشد نرخ نیمایی چیزی معادل سالانه ۳۹٪ بوده است و با فرض حفظ همین سرعت نرخ نیمایی تا پایان سال به ۵۴.۶۰۰ تومان خواهد رسید.

اما طی ۱۰ روز گذشته شاهد شتاب دادن در سرعت رشد نرخ نیمایی بودیم و به همین دلیل در سناریو سوم سرعت رشد مورد بررسی در بازه زمانی ۱۰ روز اول مهر در نظر گرفته شده است که طی این بازه زمانی بانک مرکزی نرخ نیمایی را با سرعتی معادل ۵۶٪ سالانه رشد داده است که در صورت حفظ همین سرعت رشد توسط بانک مرکزی تا پایان سال شاهد دلار نیمایی ۵۷.۵۰۰ تومانی خواهیم بود.

نهایتا به نظر می‌رسد که اگر بانک مرکزی تغییرات زیادی در سیاست‌گذاری فعلی خود ایجاد نکند در پایان سالانه شاهد نرخ نیمایی ۵۳ تا ۵۷ هزار تومانی خواهیم بود که در این صورت با فرض ثبات نرخ دلار بازار آزاد فاصله میان نرخ نیمایی با بازار آزاد به ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. فاصله‌ای که اکنون ۳۰ درصد است!

کد خبر 38352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =