۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
جدال بورسی

 نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این روزها بیش از همه چیز سعی دارند رقابت را در بازار سرمایه‌ از آن خود کنند، چراکه با توجه به اهمیت این بازار برای مردم در وضعیت فعلی، برنده این رقابت به برد انتخابات بسیار نزدیک است.

به گزارش بیدار بورس، پس از آنکه بازار سرمایه روزهای پی‌درپی جز رنگ سرخ رنگ دیگری به خود ندیده بود، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اکنون کمی بازار امیدوارکننده‌تر از قبل شده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که نحوه جمع‌شدن صف‌های فروش در سهم‌های مهم و تاثیرگذار در روزهای اخیر نشان می‌دهد که بازار اصلاح خود را انجام داده و قرار است به مدار مثبت بازگردد.

البته اثر روانی افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته نیز می‌تواند یکی از دلایل سبز شدن بازار باشد که امروز نیز در واکنش به تغییر رییس‌کل بانک مرکزی، قیمت دلار بازهم افزایشی بود.

ورود میلیون‌ها نفر به بازار سرمایه در طول دو سال گذشته و ضررهایی که این افراد به دلیل عدم تجربه، آموزش و درک درست از بازار و از سوی دیگر برخی سومدیریت‌ها دیده‌اند، سبب شده تا نامزدهای ریاست جمهوری در سال جاری بیش از هر چیز دیگری در اقتصاد به بازار سرمایه مانور دهند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی که صلاحیتش برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده، وعده‌ داده که سه روزه مشکلات بازار بورس را حل می‌کند؛ موضوعی که واکنش انتقادی بسیاری از فعالان بازار سرمایه را به همراه داشت.

عبدالناصر همتی، رییس‌کل پیشین بانک مرکزی که به واسطه حضور در عرصه انتخابات به تازگی از این سمت کنار گذاشته شده، در پاسخ به این موضوع گفته که مشکلات بازار سرمایه قابل حل است، اما مگر مایکروفر است که سه روزه مشکلات حل شود؟

او گفته: معیشت اولین دغدغه مردم است و رفاه مهمترین نیاز آینده کشور اما شرط لازم برای تحقق این دو، داشتن بینش اقتصادی در اعمال سیاست‌های اجرایی و تنش‌زدایی در سیاست خارجی و شرط کافی داشتن سیاست‌های اقتصادی دانش محور و غیر پوپولیستی است.

اما این گفت‌وگوها به اینجا ختم نشد و علیرضا زاکانی یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری نیز در توییتر اعلام کرد: بهبود معیشت و رفاه با حرف و توئیت اتفاق نمی‌افتد. نتیجه بینش اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی جنابعالی و همفکرانتان طی سال‌های گذشته رشد اقتصادی تقریبا صفر، کاهش ۳۵ درصدی درآمد سرانه خانوار، تورم ۵۰ درصدی و فاصله ۱۶ برابری درآمد دهک‌های بالا و پایین بود.

خود قاضی‌زاده هاشمی هم در توییتر خطاب به همتی نوشت: آقای همتی پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فوری سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سوال می‌برد. جناب همتی به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، ‌ بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده است. کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.

همتی از سال ۹۷ به عنوان رییس‌کل بانک مرکزی منصوب شده و فعالیت داشته و به همین دلیل، بسیاری او را یکی از افراد تاثیرگذار در شرایط نابسامان بازار سرمایه در این مدت می‌دانند، هرچند که او معتقد است مشکلات بازار سرمایه از بانک مرکزی نشات نمی‌گیرد و برای حل مشکلات این بازار نیاز به اختیار بیشتری دارد.

البته تمامی برنامه‌های نامزدهای مختلف که صلاحیت‌شان تایید شده تنها به صورت کلی و وعده‌ای انجام شده و هنوز برنامه مشخصی برای اصلاح بازار سرمایه با جزییات به مردم اعلام نشده که ممکن است برخی از نامزدها این کار را در هفته‌های آتی انجام دهند.

حال باید دید در شرایطی که نگاه بسیاری از افراد جامعه به بازار سرمایه است، کدام نامزد رقابت در این بازار را از آن خود می‌کند؛ چراکه پیروزی در این جدال شانس پیروزی آن نامزد را به شدت افزایش می‌دهد.

کد خبر 3851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =